سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ شهریور ۱۳۹۸ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
میثم معراجی در گفت‌و‌گو با «سوره سینما» مطرح کرد:

«بازیووو» خشونت و تصاویر وحشتناک ندارد/ فیلمی فانتزی برای لذت بردن کودکان ساختیم

meysam-meraji

تهیه‌کننده اجرایی «بازیووو» گفت: در این فیلم خشونت و تصاویر وحشتناک نداشتیم. شخصیت بد فیلم ما، جذاب بود و نمی‌خواستیم تصویری ترسناک از شخصیت بد فیلممان ارائه دهیم.

میثم معراجی تهیه‌کننده اجرایی «بازیووو» در مورد این فیلم به خبرنگار سوره سینما گفت: تهیه کنندگی فیلم کودک، بیشتر از آن که سخت باشد، ترس دارد، زیرا در این حوزه فقط سرمایه تعداد کمی از فیلم ها بازگشته است و اکثرا به جای فیلم کودک، توصیه به ساخت فیلم کمدی می شود چراکه همیشه حداقل فروشی برای این فیلم ها وجود دارد.

معراجی در مورد اولین تجربه سینمایی خود اظهار کرد: آقای موسوی به من اعتماد کردند و سمت تهیه کنندگی اجرایی فیلم را به من دادند. این مسئله خیلی ترسناک بود زیرا هرچقدر هم علمی بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، تفاوت نسل در کشور وجود دارد. همانطور که شاید با پدران خود هم‌زبان نباشیم با نسل بعدی خود نیز این مسئله وجود دارد که این کار را سخت می کند. به دلیل این که سالهای زیادی در سینما و در پخش بودم، شروع به تحقیق و آسیب شناسی این موضوع کردیم که چرا برخی فیلم ها در سال های اخیر فروشی نداشته است که به یک جمع بندی رسیدیم. تحقیق ما این موضوع را بیان کرد که در سال های اخیر هر فیلمی که کودکان در آن شاد بودند و خندیدند، فروش زیادی داشته که ساده ترین فرمول برای موفقیت است.

وی ادامه داد: کودکان جدید، به فانتزی و تخیل های عجیب و غریب بیشتر نیاز دارند و به همین خاطر، یک نویسنده جوان به نام سلمان خورشیدی به فیلم اضافه شد که به نظر برخی بزرگترین ریسک ما بود. چرا که خورشیدی تجربه نویسندگی فیلم‌نامه بلند را نداشت اما ایشان بیش از ۲۵۰۰ دقیقه کارگردانی انیمیشن کرده بود که خلاقیت فانتزی مورد علاقه ما را داشت. چهار ماه طول کشید تا به یک برنامه اولیه برسیم که پس از آن، امیرحسین قهرایی به ما اضافه شد که این انتخاب به دلیل سابق زیاد ایشان در ساختن سریال کودک و مهم تر از آن، ساخت تیزر بود، اتفاق افتاد. چراکه تیزرها، افکت های تصویری زیادی دارند و این مسئله شبیه به فیلم ما بود.

تهیه کننده اجرایی فیلم «بازیووو» عنوان کرد: روز اول یک شعار برای فیلم داشتیم و حالا نیز با افتخار می گویم که این قسمت از راه را درست رفتیم. به همه کسانی که در فیلم ما کار کردند، گفتم که هیچ پدر و مادری کودکش را سینما نمی برد و این کودک است که پدر و مادرش را سینما می برد. قسمت زیادی از خانواده ها این‌گونه هستند و این همیشه کودک است که با دیدن بیلبورد و تبلیغات فیلم، والدینش را مجبور به سینما رفتن و دیدن فیلم می کند.

نکته دیگر این است که از روز اول، با سلمان خورشیدی قرار گذاشتیم که هدف ما فقط کودک باشد و برای بزرگسال فیلم نسازیم. زیرا فیلمی که بزرگسالان را بخنداند، کودک را نمی خنداند و نمی توان چیزی بین این دو قسمت تولید کرد. اگر فیلم برای پدر و مادر جذاب نباشد، آن ها به احترام کودکشان یک ساعت و نیم در سینما می نشینند. صحنه ها و موسیقی های «بازیووو» کاملا برای کودک بود و نمی خواهیم که بزرگسالان را بخندانیم.

معراجی با اشاره به این که اکثر دست‌اندرکاران این فیلم، همگی برای اولین بار در سینما فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: نمی‌توان این مسئله را ریسک نامید و انتخاب های این فیلم کاملا آگاهانه بودند. در بخش موسیقی، به دنبال ریتمی برای بزرگسالان نبودیم و موسیقی ما کاملا برای فیلم خودمان است و هیچ‌جا بیرون از این فیلم، این موسیقی شنیده نشده است. اکثرا به من پیشنهاد دادند که این فیلم را موزیکال بسازیم اما این مسئله ممکن نبود زیرا این فیلم قالبی متفاوت داشت و اگر فیلم دیگری ساختیم، آن را موزیکال می سازیم.

وی در مورد برگ برنده های فیلمش اظهار کرد: خشونت و تصاویر وحشتناک نداشتیم. شخصیت بد فیلم ما، جذاب بود و نمی خواستیم تصویری ترسناک از شخصیت بد فیلممان ارائه دهیم. همینطور این موضوع که به هیچ عنوان حرف رکیک و بی ادبی در فیلم نداشتیم نیز یکی دیگر از نکات مثبت «بازیووو» است.

میثم معراجی خاطرنشان کرد: پس از پایان فیلم‌نامه دو روانشناس فیلم ما را مطالعه کردند که قسمتی از فیلم نامه را نیز حذف کردند. سه نکته ای که در روانشناسی کودک در فیلم ما قابل مشاهده است، دعوا نکردن والدین در مقابل بچه ها، نشان ندادن فقر در فیلمی فانتزی است. خانواده فیلم ما هیچ‌گاه ابراز فقر و بی پولی نمی کند و نخریدن پلی استیشن را اولویت نبودن آن می نامند که یادگیری اولویت های خرید در خانواده برای کودکان بسیار مهم هستند.

وی در مورد انتخاب بازیگران و شخصیت پردازی فیلم «بازیووو» گفت: با توافقی که با آقای قهرایی رسیدیم، بازیگران بزرگسال به پیشنهاد من و بازیگران کودک به خاطر تخصصی که وجود داشت، توسط آقای قهرایی انتخاب شدند. در فیلم‌نامه ها هرکسی که غول مرحله آخر را می خواند، تصور فردی دراکولا مانند را می داشت اما به توافق رسیدیم که این تصویر وقتی روی پوستر باشد، وحشتناک است و کودک با دیدن رغبت خود را به فیلم از دست می دهد.

تهیه کننده اجرایی فیلم «بازیووو» اضافه کرد: فیلم را مخصوصا با موزیک شروع کردیم، داستان اول فیلم را به انیمیشن بردیم تا کودک با تصویرهایی که آشناست دیدن فیلم ما را شروع کند.

وی تاکید کرد: در درجه اول، سرمایه گذار خاصی نداریم و سرمایه گذاران اصلی فیلم من، آقای موسوی و آقای خاقانی، تدوین‌گر فیلم هستند. البته یک سرمایه گذار جزئی دیگر نیز داشتیم اما بیش از ۸۰ درصد مخارج فیلم بر روی دوش خودمان بود. پول و سرمایه گذاری در سینما هست اما پول و سرمایه گذار فقط برای فیلم های خوب پا به میدان می گذارند.

معراجی در مورد دیگر فیلم های حاضر در جشنواره عنوان کرد: هرکسی که فیلمی را به جشنواره می آورد، خط فکری و دیدگاه خودش را می آورد. دیدگاه من «بازیووو» است، دیدگاه فیلمسازهای دیگر، مسائل دیگر است و من دوست داشتم که بچه ها بخندند. فقط من معتقدم که به جای این که فیلم های زیادی تولید کنیم و با قراردادن بازیگر کودک در آن، فیلم را فیلم کودک بنامیم، برای کودک فیلم خوب بسازیم.

وی افزود: افتخار می کنیم که در نسلی هستم که «گربه آوازخان»، «کلاه قرمزی»، «مدرسه موش ها» و … دیده است. در چند سال اخیر چند فیلم خوب داشتیم؟ چرا کودکان را درگیر مسائل بزرگسالان می کنیم؟ فیلم هایی هستند که در مورد مسائلی فکر می‌کنند که بزرگسالان نیز گاها منظور آن را سخت درک می کنند.

معراجی در مورد این که آیا فیلم بازیوو، بازی های رایانه ای را تبلیغ می کند یا خیر، خاطرنشان کرد: هیچ جای فیلم نگفتیم که بازی های رایانه ای را انجام دهید یا نه. نمی توانیم در فیلم بگویم بازی بد است و برای کودک خود کنسول بازی بخرم یا حتی برعکس. چراکه این مسئله دروغ است. کودکان فعلی فرق دارند و با تکنولوژی همسو می شوند. نمی توانیم از حضور تکنولوژی در زندگی بشری جلوگیری کنیم. حتی منتقدین فیلم ما نیز از وسایل با تکنولوژی جدید استفاده می کنند.

وی ادامه داد: مکانی در ایران به نام بنیاد بازی های رایانه ای است که بازی تولید می کند. اگر فیلم ما مشکل دارد، آن بنیاد هم باید بسته شود. ما فیلمی فانتزی برای لذت بردن کودکان ساختیم و تبلیغی برای بازی کردن یا نکردن انجام ندادیم.

تهیه کننده اجرایی فیلم ««بازیووو» در پایان در مورد اکران عمومی فیلم بازیوو پس از جشنواره تاکید کرد: ۴۲۰ پلان ویژوال داشتیم و تقریبا نزدیک به ۶۰ پلان دیگر ما هنوز کامل نشده اند. دوست داریم که پس از جشنواره، روی فیلم بازهم کار کنیم و به محض بهتر شدن کیفیت فیلم، آن را برای اکران عمومی به نمایش بگذاریم. البته پروانه نمایش و مجوز های لازم برای این اکران صاده شده اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>