سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

یادداشت احمد نجفی/ ضرورت توسعه متوازن ناوگان سینمایی و استانداردهای تولید

ahmad-najafi

اگر در سینماهای جدید فیلمهایی پخش شود که هیچ گونه بار فرهنگی نداشته باشد، نه تنها مفید نیست بلکه نابودکننده هم هست، پس توسعه ناوگان سینمایی باید به موازات ارتقای کیفی سطح فیلمها صورت گیرد.

سوره سینمااحمد نجفی : ساخت سینما و ترمیم و بروز کردن سینماهای قدیمی به خصوص در شهرستانها بسیار کار خوبی است و واجب است ولی به شرط اینکه با این همه هزینه کردن ها، در آن سینماهایی که ساخته و یا نوسازی شده است، فیلمهایی پخش شود که در شأن مردم ایران باشد و همچنین بتواند سطح فرهنگی را بالا ببرد!!

صد البته ارگانهای دولتی وظیفه دارند که بهترین و استانداردترین و زیباترین سینماها را در شهرستانها بسازند ولی اگر در آن سینماها فیلمهایی پخش شود که هیچ گونه بار فرهنگی نداشته باشد، نه تنها مفید نیست بلکه نابودکننده هم هست پس توسعه ناوگان سینمایی باید به موازات ارتقای کیفی سطح فیلمها صورت گیرد.

ایرانیان ملتی هستند که احترام را خوب درک میکنند یعنی اگر بهشان احترام گذاشته شود به طرف مقابل دو برابر احترام میگذارند. اگر سینماهای مدرن و باکیفیتی بسازیم که به بهترین شکل مخاطب را جذب کنند یقینا مخاطبان نیز قید تفریحات دیگر را زده و به سمت سینما میآیند. آنها که به سمت سینماسازی نمی‌آیند خبر ندارند که سینماداری یکی از بیزنسهای سودآور دنیاست بخصوص برای کشورهایی که سینما دارند.

اعتقادی به سینماسیار یا نمایش فیلمها در سالنهای بی کیفیت ندارم و فکر میکنم در هر شهر و شهرستان نیاز مبرمی به وجود سینماهای مدرن داریم تا فیلمهای خوب و بامعنا در آنها عرضه شود.

اینکه سازمانهایی مانند سینماشهر و بهمن سبز کوشیده اند اوضاع سینماسازی را بهبود دهند خیلی هم پسندیده است ولی سینماسازی باید به یک نهضت دامنه دار تبدیل شود.

از تمام مدیران فرهنگی و آن دسته از مدیران غیرفرهنگی که بودجه فرهنگی دارند میخواهم به سمت توسعه ناوگان سینمایی بیایند و ایرادی هم ندارد که مجتمعهای چندمنظوره بسازند که در کنار سینما از گیم نت تا کافه و رستورانهای متعدد داشته باشد ولی نباید به خاطر رستوران از استاندارد سالن سینما کم کنیم. همین حالا برخی پردیسها را داریم که فضای لابی فودکورت شان سه برابر لابی سینماهاست و سالنهایی تنگ و محدود دارند. این نگاه در سالن سازی صددرصد مذموم است.

در سینماسازی باید با بهترین استانداردها کار کرد تا مخاطبان با یک بار فیلم دیدن به مشتری دائمی سینما بدل شوند. همان طور که وقتی میخواهیم برای خودمان یک خانه بسازیم از بهترین ابزار و مصالح بهره میبریم برای ساخت سالنهای سینما نیز باید بهترین امکانات و استانداردها لحاظ شود. کشوری با جمعیت ۸۰ میلیونی حداقل نیاز به هزار سالن سینمایی استاندارد دارد. همه بکوشند برای ایجاد چنین سالنهایی.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>