سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

شفیع آقامحمدیان: سینمای دفاع مقدس از نبود متولی ثابت در رنج است

shafi-aghamohamadian

شفیع آقامحمدیان گفت: سینمای دفاع مقدس از نبود متولی ثابت در رنج است و همین عامل سبب ضربه‌پذیر شدن این ژانر و جشنواره‌های وابسته به آن شده است.

شفیع آقا محمدیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سوره سینما با اشاره به فقدان متولی ثابت در حوزه سینمای دفاع مقدس تصریح کرد: متاسفانه سینمای دفاع مقدس از نبود متولی ثابت در رنج است و همین عامل سبب ضربه پذیر شدن این ژانر و جشنواره های وابسته به آن شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسوولینی که در حوزه سینمای جنگ دخیل هستند تعریف درستی از مسوولیتهای خود نسبت به این سینما نداشته باشند و تعاملی در این زمینه وجود نداشته باشد بی تردید دچار به تعویق افتادن افق سینمای دفاع مقدس خواهیم بود که در زمره یکی از مشکلات خواهد بود.

آقا محمدیان، داشتن متولی ثابت در حوزه سینمای دفاع مقدس و همراه شدن این متولی با ایده های جدید و ترکیب این ایده ها با جشنواره های گذشته را از ضرورتهای رشد این سینما اعلام کرد : وی با مثبت خواندن برگزاری جشنواره فیلم های دفاع مقدس گفت : زمانی جشنواره فیلم های دفاع مقدس موفق خواهد بود که علاوه بر تشویق فیلمسازان برای ورود به این عرصه، با قوت و قدرت برگزار گردد اما اگر برگزاری جشنواره با ضعف هایی همراه باشد به جز دلسردی برای فیلمسازان و به حاشیه رفتن این سینما ثمره ای نخواهد داشت.

آقا محمدیان ، بهترین متولی برای سینمای دفاع مقدس را انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ذکر کرد اما یادآور شد: این انجمن زمانی موفق خواهد بود که علاوه بر اینکه با قدرت پشتوانه این حوزه باشد با جریانات فرهنگی روز نیز همراه باشد و از اندیشه های نو و جدید در این حوزه استقبال کند.

وی با اعتقاد به تقسیم بندی مسوولیت ها در انجمن سینمای دفاع مقدس افزود: به عقیده بنده، انجمن دفاع مقدس باید در زمینه سخت افزاری این سینما فعال باشد و بحث نرم افزاری آن را به نهادهای فرهنگی بسپارد تا در تعامل این دو نهاد شاهد پویایی و ارتقای سینمای دفاع مقدس باشیم.

مدیر عامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید بر مشکلات تولید فیلم های جنگی همچون هزینه بر بودن و دور بودن از تکنولوژی روز گفت: اما مهمترین مشکل این سینما فاصله گرفتن سینمای دفاع مقدس با نسل جدید است در حالی که باید به تعریف جدیدی از فرهنگ جبهه برای نسل جوان برسیم تا بتوانیم قشر جوان را با سینمای جنگ همسو و همراه سازیم.

وی خواستار فضاسازی برای ایجاد ساخت فیلم های دفاع مقدس از سوی همه مدیرانی که در این عرصه مسوول هستند شد و یاد آور گردید: کمبود امکانات و هزینه بر بودن ساخت فیلم های جنگی بهانه ای برای برخی از فیلمسازان شده است تا وارد این عرصه نشوند در حالی که نبود دلگرمی و امید و عدم پشتیبانی لازم از سوی نهادهای مسوول در حوزه جنگ از فیلمساز، باعث شده تا او نبود امکانات را بهانه ساختن فیلم جنگی اعلام کند.

این کارگردان سینمای ایران از مدیران سینمایی کشور خواست در ایجاد شور و شوق به فیلمسازان برای ساخت فیلم های دفاع مقدس تلاش کنند و از اهدای امکانات به فیلمسازان پرهیز نداشته باشند.

آقا محمدیان با اشاره به دهه گذشته که همه نهادها همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، حوزه هنری، وزارت ارشاد، صدا و سیما و انجمن سینمای دفاع مقدس در تولید آثار جنگی سهیم بودند گفت: ما امروز فاقد این همکاری و همراهی هستیم و لازم است تا مسوولین امر دوباره با تعامل و همدلی بین نهادها  و سازمانها هیجان و تب و تاب فیلمسازی در حوزه جنگ را خلق نمایند.

به گفته وی، نیاز به تولید فیلم های دفاع مقدس به دلیل فاصله گرفتن از جنگ از سوی مسوولین امر به فراموشی سپرده شده در حالی که نخست باید این نیاز در مسوولین شکل بگیرد و آنگاه به فیلمسازان منتقل شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>