سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مرداد ۱۳۹۲ در ۸:۵۵ ق.ظ چاپ مطلب
یک کارگردان جوان:

سینماگران نسبت به بازیگران کودک مسئول باشند

کارگردان فیلم سینمایی «تولدت مبارک» بر لزوم توجه به بازیگران کودکی که در سن پایین شهرت را تجربه می کنند، تاکید کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «تولدت مبارک» بر لزوم توجه به بازیگران کودکی که در سن پایین شهرت را تجربه می کنند، تاکید کرد.

زارعی به سوره سینما گفت: تهیه کننده و کارگردانی که با یک کودک کار می‌کند باید بداند وارد دنیای کودکی او شده و حوزه شخصی او را از حالت متعارف خارج کرده است. یک کودک بازیگر دیگر شبیه همسن و سالانش زندگی نمی‌کند و این موضوع مهمی است. نمی توان به یک بازیگر کودک جایزه داد و برای او دست زد و تصویرش را روی پرده بزرگ به همه نشان داد و بعد او را در اوج رها کرد. این خیلی مهم است که یک کودک بازیگر بعد از اولین فیلم خود چگونه روزگار می گذراند.

وی افزود : یک تهیه کننده فیلم کودک باید نگاهی بسیار تخصصی و روان شناسانه داشته باشد و طوری برخورد نکند که گویا این بازیگر کودک یک ابزار است. مبینا مرتضوی بازیگر هفت ساله فیلم جدید من «تولدت مبارک» بسیار باهوش است، قصد دارم تا جایی که ممکن است او را در پروژه های بعدی حفظ کنم. ضمن اینکه او به مدد تجربه امروز برای آینده پخته تر  خواهد شد.

زارعی در پاسخ به این سوال که اساسا برای انتخاب بازیگر کودک چه ملاک هایی را در نظر می‌گیرد، گفت: روز اول آقای نیک ذات فیلمبرداری که بسیار سابقه کار با کودک را دارد به من گفت اصلا تصور نکن با پروژه ساده‌ای طرفی. برای انتخاب بازیگر کودک باید با توجه به فیلمنامه کسی را انتخاب کنم که قدرت بداهه پردازی داشته باشد. هوش و ذکاوت و دارا بودن خلاقیت هم موضوع مهمی است. مبینا در بداهه پردازی خلاق است و من تنها باید این ابتکار او را در خدمت فیلمنامه در بیاورم.

سمیه زارعی این روزها تولید «تولدت مبارک» را بر عهده دارد که برای مخاطب کودک ساخته می‌شود و از محمدرضا فروتن و محبوبه بیات بازیگر آن هستند.