سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۸ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
صابر قدیمی در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

هنرمندان در پیشرفت سلامت جامعه موثر هستند/ از استعدادها استفاده کنیم

saber-ghadimi

صابر قدیمی عضو هیات انتخاب استندآپ کمدی و مجری‌گری جشنواره «سیمرغ» معتقد است هنرمندان نقش مهمی در زمینه آگاهی بخشی به جامعه در حوزه سلامت دارند.

سوره سینما – امسال در دهمین دوره از جشنواره «سیمرغ» به مانند سالیان گذشته رشته‌ای تحت عنوان استندآپ کمدی و مجری‌گری برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است. حوزه‌ای که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای آگاهی جامعه در حوزه سلامت ایفا کند.

صابر قدیمی، شاعر و طنزپرداز که در سال‌های گذشته عضو هیات داوران بخش ادبی جشنواره بوده است، امسال به عنوان یکی از داوران رشته استندآپ کمدی و مجری‌گری فعالیت می‌کند.

به همین بهانه با او درباره این بخش جشنواره و همچنین برگزاری جشنواره موضوعی «سیمرغ» گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

صابر قدیمی ابتدا در پاسخ به اینکه معیارهای مدنظر داوران در بخش استندآپ کمدی و مجری‌گری چیست؟ توضیح داد: در درجه اول میزان طنز در استندآپ و توانایی در اجرا اولویت دارد، ضمن اینکه اگر متنی که انتخاب می‌کنند خودشان نوشته باشند و از جای دیگری اخذ نکرده باشند بسیار مهم است. دوم جذابیت و کاربردی بودن موضوع و نزدیکی آن به محیط و دغدغه‌های دانشجویی است و سوم در استندآپ کمدی فکاهه نباشد و طنز باشد، طنز قصد اصلاح دارد و از حرف‌های جدی که مسایل جامعه را در بر می‌گیرد بهره می‌برد.

او درباره اینکه هنری چون استندآپ کمدی تا چه اندازه می‌تواند بر آگاهی بخشی به جامعه در حوزه مسایل و موضوعات حوزه سلامت موثر باشد؟ گفت: بسیار موثر است، چون فعالان حوزه بهداشت بسیاری از این مولفه‌ها را به خوبی درک می‌کنند و سال‌ها با آن‌ها آشنا بودند به همین دلیل برداشت درست و دقیق‌تری نسبت به مسایل پزشکی و بهداشت عمومی دارند و مانند یک بازیگری که در این زمینه تخصص دارد به خوبی می‌توانند بازی بهتری را به نمایش در بیاورند.

کمک گرفتن از مقبولیت و محبوبیت هنرمندان برای آگاهی بخشی در حوزه سلامت موضوع دیگری بود که قدیمی درباره آن، اینطور نظر داد: قطعا در جای خود مفید است چون دامنه وسیعی از مردم مخاطب هنرمندان هستند و اگر فرهنگسازی لازم توسط این قشر صورت بگیرد قطعا در دراز مدت در زمینه رفع مشکلات و معضلات بهداشتی شاهد پیشرفت چشمگیری خواهیم بود کما اینکه الان هم می‌بینیم موضوعاتی که هنرمندان درباره‌ آن فعالیت کردند و واکنش نشان دادند در مدت طولانی تاثیر گذاشته است.

این هنرمند در پاسخ به اینکه در حوزه استندآپ کمدی و مجری استعدادهای ویژه‌ای مشاهده شدند یا خیر؟ گفت: من افتخار این را دارم که چندین سال در بخش‌های مختلف جشنواره به عنوان داور همکاری کردم و در هر دوره شرکت کنندگان با استعدادی را دیدم، در حد توانم هم امکان فعالیت حرفه‌ای را برایشان فراهم کردم. در استندآپ کمدی و مجری گری هم شرکت کنندگان بااستعداد بسیار بودند که در همین مرحله داوری مورد توجه قرار گرفتند و بسیاری دنبال دعوت از آن‌ها برای مراسم‌های رسمی بودند.

او ادامه داد: همانطور که قبلا هم گفتم بخش اساسی که پس از شناسایی استعدادها باید پیگیری شود، بهره‌برداری از توانایی آن هاست، حداقل در مراسم‌های وزارت بهداشت از این استعدادها استفاده کنیم یا چه ایرادی دارد به جای پرداخت هزینه‌های هنگفت برای اجرای استندآپ کمدی‌هایی که کیفیت چندانی ندارند از برگزیدگان جشنواره برای این موضوع استفاده شود؟ گر چه می‌دانیم مسئولان دغدغه برگزاری مراسم اختتامیه خوبی را دارند اما اگر به شرکت کنندگان فرصت دهیم اتفاق بسیار خوبی رخ می‌دهد.

قدیمی درباره اینکه جامعه ما تا چه اندازه به برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند سیمرغ نیاز دارد؟ گفت: جشنواره «سیمرغ» در کشور استثناست و حتی در وزارت علوم هم جشنواره‌ای با این ابعاد و کمیت بالا که با حضور هنرمندان برجسته کشور در هر حوزه برگزار می‌شود، نداریم. چه بهتر است که وزارت علوم و سایر نهادها از این جشنواره‌ها استقبال و استفاده کنند، جشنواره‌ها محل بروز و شناسایی استعدادهاست، ما می‌توانیم از آثار به دست آمده در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده کنیم. جنبه مثبت دیگر جشنواره‌ای مانند سیمرغ غنی سازی اوقات فراغت توسط خود هنرمندان است. همه این‌ها خروجی‌های خوب جشنواره است که امیدواریم سایر نهادها هم از آن الگوبرداری کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>