سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست رسانه‌ای سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد:

بلیت‌فروشی برای حفظ نظم و تشخص جشنواره است/ کاهش پنجاه درصدی اعتبارات

neshast-filmkootah

نشست رسانه‌ای سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و آرش عباسی مدیر روابط عمومی این انجمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، در ابتدای نشست رسانه‌ای سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران آرش عباسی در مورد دلایل بلیت فروشی برای این دوره جشنواره گفت: ازدحام جمعیت و بویژه حضور افرادی که خیلی ربطی به فیلم کوتاه نداشت، بسیار آزار دهنده بود و چاره ای جز چنین فیلتری نداشتیم.

وی افزود: برخی از فیلمسازان تجربی بیشترین انتقاد را داشتند که از اساس این نقد وارد نیست چرا که فیلمساز تجربه گرا اثری برای مخاطب عام نمی سازد و حتی فیلم کوتاه به صورت عام هم برای مخاطب عام ساخته نمی شود.

عباسی ادامه داد: به نظر من بحث اقتصادی و مردمی کردن فیلم کوتاه به فاجعه ای ختم می شود که ما در سینمای داستانی بلند هم با اکران فیلم های کمدی و حتی در تئاترمان شاهد هستیم. سینمای آوانگارد سینمایی نیست که در یالنش با تخمه شکستن به تماشای فیلم بنشینیم.

عباسی تأکید کرد: در هیچ نقطه ای از جهان هیچ جشنواره ای وجود ندارد که امکان اعتراض به انتخاب ها وجود داشته باشد برای هیچ فیلمسازی دعوتنامه ارسال نشده است که اثرش را به جشنواره بدهد. اصلا چنین حقی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کشور ما گفته می شود که جشنواره با پول بیت المال اداره می شود در حالی که در همه دنیا هزینه چنین جشنواره هایی حتی جشنواره ای مانند کن با پول شهرداری ها و از ناحیه مالیات هایی که مردم می پردازند تامین می شود پس باید قاعده بازی را رعایت کرد. مطمئنا سلیقه هر گروه پنج نفره با گروه دیگر متفاوت است و اگر گروه دیگری اقدام به انتخاب می کردند نتیجه تفاوت فاحشی داشت.

در ادامه صادق موسوی ضمن تاکید بر اینکه با بخشی از سخنان آرش عباسی موافق نیست، گفت: بی تردید جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمترین جشنواره غرب آسیا است و کاهش مشکلات آن همیشه مد نظر مدیران بوده است. امسال هم تصمیماتی گرفته شده است که فکر می کنیم در نهایت به نفع این هنر است.

وی در مورد دلایل اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: قدمت و عمر یک جشنواره، تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، سطوح داوران و مهمانان ویژه جشنواره، جوایز نقدی و جشنواره های اسکارکوالیفاید یا جشنواره هابی که ورود به آنها زمینه ساز امکان حضور در اسکار پارامترهای اهمیت یک جشنواره است که بر همین اساس می گوییم جشنواره فیلم کوتاه میراث فرهنگی کشور است.

موسوی در مورد بودجه این دوره گفت: بودجه اختصاص یافته به جشنواره امسال از سوی سازمان سینمایی دو میلیارد تومان است. ما بقی هزینه را شورای شهر و شهرداری تهران پذیرفته است.

وی در مورد مهمانان ویژه این دوره به چند نمونه اشاره کرد و گفت: رییس جشنواره شومی شورتز، یکی از کارگردانان موثر در حوزه فیلم کوتاه کشور پرتغال و دکتر الستی از اعضای هیات داوری ما هستند. مدیر مهمترین پلتفورم فیلم کوتاه دنیا، شورت فیلم دپو و دبیر جشنواره ژاپنی شورت شورتز، نماینده برلین آله در این دوره حضور خواهند داشت.

موسوی افزود: سمیناری در مورد پخش و فروش فیلم کوتاه توسط یک تهیه کننده و پخش کننده ترکیه ای برگزار خواهد شد و پنلی هم توسط یک تهیه کننده مطرح فرانسوی برگزار خواهد شد.

وی با ذکر اینکه مجموعا هفت فیلم ایرانی به بخش بین الملل راه پیدا کرده اند، گفت:  بیشترین فیلم ها از اسپانیا و بعد فرانسه و آلمان ارسال شده است. در مجموع ۱۱۰ کشور جهان آثارشان را برای این جشنواره پارسال کرده اند.

موسوی با بیان اینکه تعداد پنجاه اثر از بیست و پنج کشور جهان با معیارهای اخلاقی و قانونی ما انتخاب شده اند برای جشنواره انتخاب شده اند گفت: ۱۶۴۸ اثر در بخش داخلی به دبیرخانه ارسال شده که از این میان ۱۰۲۱ اثر داستانی بود و ۶۷ اثر داستانی و در مجموع ۱۴۰ اثر برای حضور در جشنواره انتخاب شده است و در نتیجه از هر ده نفر نه نفر دلشکسته شدند.

وی افزود: تماشای بیش از هزار اثر قطعا برای هیات انتخاب خسته کننده و سخت بود که ما دو گروه پنج نفره تشکیل دادیم و هر گروه پانصد فیلم را دیدند و هر کدام صد اثر را انتخاب کردند دویست اثر منتخب توسط هر ده نفر دیده شدند و در نهایت ۶۷ اثر به جشنواره راه یافته اند.

موسوی با تاکید بر اینکه وابستگی به انجمن تاثیری در راه یابی آثار به جشنواره نداشته گفت: به طور مکرر به اعضای هیات انتخاب تأکید کردیم که تولید کننده اثر را به عنوان شاخص موثر در انتخاب در نظر نگیرند.

وی افزود: باور من این است که اگر کسی فیلمی بدون حمایت انجمن و دولت تولید کرده است باید امتیاز بیشتر بگیرد در این دوره هم بیش از هفتاد درصد آثار راه یافته از همین دست آثار هستند.

اولین تغییر اعمال شده در شیوه برگزاری همین دو گروه شدن هیات انتخاب است.

موسوی تصریح کرد: طبیعتاً همه آثار داخلی و خارجی به شورای ارزشیابی سازمان سینمایی ارسال شده تا مراحل قانونی امکان نمایش آنها انجام شود.

وی در مورد بلیت فروشی گفت: ازدحام سال گذشته ما را غافلگیر کرد. به رغم اینکه تا دو بامداد اکران داشتیم اما ازدحام وجود داشت. از ده صبح روز اول صف داشتیم که هم خوشحال کننده بود و هم ناراحت کننده. امسال می خواهیم با یک مکانیزم محترمانه مردم اقدام به تماشای فیلم کنند. ضمن اینکه بیمه سالن ها بر اساس تعداد بلیت های فروخته شده و صندلی ها پوشش می دهند.

موسوی گفت: سایت سینما تیکت فروش بلیت هاعهده دارد و سی میلیون تومان هم به فیلم منتخب مردم جایزه می دهد.

وی در مورد اینکه آیا این تصمیم برای درآمدزایی است تصریح کرد: کل جشنواره شش روز است و روزی چهار سانس و هر کدام دویست صندلی برای بلیت فروشی است که در مجموع فروش بلیت به به پنجاه میلیون تومان نمی رسد.

وی با اعلام اینکه امروز تصمیم گرفتیم قیمت هر سانس را به پنج هزار تومان تقلیل دهیم گفت: هر سانس پنج هزار تومان و همه سانس های یک روز بیست هزار تومان است که اگر از طریق سایت سینما تیکت خریداری شود برای هر روز ده هزار تومان تخفیف استفاده از فودمورت هم خواهد داشت. بنابراین با شصت هزار تومان می توان همه آثار جشنواره را دید که در مجموع رقمی نمی شود که بخواهد برای ما درآمد زایی کند و تنها دلیل ما حفظ نظم و تشخص جشنواره است.

موسوی در مورد اختتامیه هم گفت: اختتامیه در بیست و چهارم آبان در برج میلاد برگزار می شود.

وی در مورد بخش سینما و کتاب هم گفت: این پنجمین سالی است که با خانه کتاب همکاری می کنیم که بخش سینما و کتاب را به طور مشترک برگزار می کنیم. امسال ۳۰۲ اثر داستاتی، ۷۱ مستند ۵۵ فیلم مستند و ۵۸ فیلم پویانمایی به دبیرخانه با موضوع اقتباسی رسید.

وی افزود: در عین حال امسال با بنیاد ادبیات داستانی تفاهم نامه ای امضا کردیم تا مسابقه داستان کوتاه برای اقتباس را برگزار کنیم که در اختتامیه جوایزش ارایه می شود. ۶۵۰ اثر به این بخش ارسال شده است.

موسوی افزود: از سال گذشته به طور همزمان با تهران، این جشنواره در استانهای دیگر و با رضایت فیلمسازان صاحب اثر هم برگزار می شود.امسال هم نشست ۲۰۳۶ را برگزار خواهیم کرد و ورودی این نشست ها یک‌ میلیون تومان است که البته به صورت روز شمار هم کارت ورود فروخته می شود. این نشست ها در پنج روز و هر روز بابک موضوع، دبیر علمی و هیات علمی مجزا برگزار می شود و به طور زنده در دفاتر ما در استانها پخش خواهد شد.

بلیت فروشی برای خبرنگاران و فیلمسازان راه یافته نیست. همه آنها کل فیلم ها را رایگان می بینند اما از فردا در سایت سینما تیکت برای رزرو می توانند ادغام کنند. در هر سانس پنجاه صندلی برای خبرنگاران و مهمانان ویژه در نظر گرفته شده است. این مسئله شامل انجمن منتقدان نمی شود.

وی در پایان گفت: امسال دومین سمینار سراسری و ملی فیلم کوتاه با فاصله دو ساله از اولین همایش در اسفندماه برگزار خواهد شد که در آخرین روزهای مهلت ارسال مقاله است‌.

در پایان این نشست پوستر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>