سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

گزارش هیأت مدیره ایسفا در مورد پیشنهاد به جشنواره فیلم فجر

isfa-logo

هیأت مدیره ایسفا پیشنهاداتی را در خصوص برگزاری بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر مطرح کرد.

به گزارش سوره سینما، با توجه به مشکلاتی که در دو سال گذشته در رابطه با برگزاری بخش مسابقه فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر پیش آمده بود و با عنایت به درخواست اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران و فیلم سازان این عرصه جهت تغییر شیوه برگزاری این بخش، هیأت مدیره ایسفا رایزنی هایی را با مدیران مربوطه آغاز کردند. در همین رابطه جلسه ای در تاریخ ۲۵/۶/۹۸  در انجمن سینمای جوانان ایران با حضور آقایان ابراهیم داروغه زاده (دبیر محترم جشنواره ملی فیلم فجر)، سید صادق موسوی (مدیر عامل محترم انجمن سینمای جوانان ایران)، مسعود نجفی (مدیر محترم روابط عمومی سازمان سینمایی) و اعضای هیئت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران برگزار شد.

در این جلسه نواقص و اشکالات شیوه کنونی برگزاری بخش مسابقه فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر از طرف هیأت مدیره ایسفا مطرح و تأکید شد که در حال حاضر این بخش در جشنواره فیلم فجر بیشتر شبیه مرور چند اثر برگزیده از دو جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل ایسفا است و فاقد رقابت موثر، تازگی و هیجان است که از الزامات هر جشنواره ای می باشد.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر نیز از محدودیت هایی که به واسطه تمرکزشان بر فیلم های بلند دارند صحبت کردند، اما مایل به شنیدن نظرات جدید در مورد بخش فیلم کوتاه در جشنواره بودند. با توجه به جمیع نظرات و امکاناتی که جشنواره می تواند به این بخش اختصاص دهد و با نظر به الگوی رایج در جشنواره‌های مطرح جهانی، هیأت مدیره ایسفا پیشنهاداتی را مطرح کرد که در صورت تصویب در شورای سیاست گذاری فجر، از امسال عملی شود. پیشنهادات به شرح زیر بود:

  1. تشکیل هیأت انتخاب مستقل توسط جشنواره فیلم فجر و دریافت تمامی فیلم های کوتاه تا ۱۵ دقیقه که در دیگر جشنواره های داخلی حضور نداشته اند. آثار بخش مسابقه فیلم کوتاه مستقلا توسط این هیئت انتخاب بشوند.
  2. جشنواره فیلم فجر در ترکیب هیأت انتخاب و داوری این بخش از فیلم سازان، کارشناسان و فعالان به روز حوزه فیلم کوتاه بهره مند شود.
  3. در بخش نقد و بررسی آثار این بخش، از منتقدان و صاحب نظران فیلم کوتاه استفاده شود.
  4. سالن و سئانس مناسب برای فیلم های کوتاه بخش مسابقه اختصاص داده شود و تمهیداتی در نظر گرفته شود که مخاطبان بیشتری از این بخش که هویت مستقل و ویژگی های منحصر به فرد دارد و توسط جوانان آینده ساز سینمای ایران عرضه می شود بهره مند شوند.

این پیشنهادات که در جلسه ی حضوری با موافقت دبیرمحترم جشنواره ملی فیلم فجر مواجه شد، پس از جمع بندی و تائید هیئت مدیره ایسفا و موافقت مدیر عامل محترم انجمن سینمای جوانان بطور رسمی و مکتوب، به عنوان پیشنهادات مشترک دو مرکز موثر در فیلم کوتاه، به دبیر جشنواره فیلم فجر ارائه شد؛ اما متأسفانه این پیشنهادات در شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر مورد قبول واقع نشده و فراخوان، به جز تغییرات اندکی، به سیاق سال های گذشته منتشر شد.

انجمن فیلم کوتاه ایران ضمن تشکر از همراهی مدیرعامل محترم انجمن سینمای جوانان ایران با پیشنهادات ایسفا، با ابراز تأسف از این بی توجهی آشکار به آراء و نظرات فیلم سازان فیلم کوتاه، توسط شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره ملی فیلم فجر اعلام می دارد که در صورت اجرایی شدن این پیشنهادات، جشنواره فیلم فجر می توانست در بخش فیلم کوتاه هویت مستقل خود را داشته باشد. همچنین این امکان برای فیلم سازان بیشتری فراهم می شد که فارغ از حضور در دو جشنواره مذکور، فیلم های خود را برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر نمایش دهند.

این روزها شاهد اعتراض تعدادی از فیلم سازان فیلم کوتاه هستیم که فیلم هایشان از حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران باز مانده است. تعدادی از این فیلم ها که با هزینه و زحمات زیادی ساخته شده اند، درخور توجه هستند ولی به دلیل محدودیت، در رقابت با آثار دیگر امکان حضور پیدا نکردند. چنانچه جشنواره فیلم فجر به طور مستقل عمل می کرد، این امکان برای این دسته از فیلم سازان فراهم می شد که شانس خود را برای دیده شدن و رقابت در آن جشنواره امتحان کنند و فضایی جدید برای تعدادی دیگر از فیلم سازان فراهم می شد. جشنواره فیلم فجر هم، چنانچه فیلم کوتاه برایش جدی بود و آنرا سینمای خلاق و جسور و متفکر می دانست، می توانست خود کاشف استعدادهای جدید باشد و برای مخاطبان و اصحاب رسانه، پدیده های جدید ارائه کند.

این گزارش برای اطلاع رسانی به اعضای ایسفا و فعالان عرصه فیلم کوتاه و اطلاع جناب آقای دکتر حسین انتظامی که در شلوغی های سینمای بلند، فرصتی برای درخواست چندین ماهه ی دیدار هیئت مدیره ی صنف و گفتگو در خصوص دغدغه های فیلم سازان جوان فیلم کوتاه کشور را ندارند، انتشار می یابد. امیدواریم که گردانندگان جشنواره فیلم فجر و مدیران محترم سازمان سینمایی با برگزاری جلسات مشورتی با انجمن فیلم کوتاه ایران و صاحب نظران این عرصه، راه تعامل بیشتر را باز و به نسل جوان سینما بیشتر اعتماد کنند، تا در نهایت نتایج مثبت و قابل قبولی برای فیلم سازان و فیلم کوتاه کشور که بخش پیشرو و آینده ساز سینمای ایران است محقق شود.

هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران
آبان ماه هزار و سیصد و نود و هشت


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>