سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

نشست مستند «آدور» در جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شد

neshast-ador

فیلم مستند «آدور» ساخته محمدصادق اسماعیلی در نشست «فیلم خبر» دومین روز از سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به نقد و بررسی گذاشته شد.

به گزارش سوره سینما، شاهین امین مجری و کارشناس نشست های «فیلم خبر» روز دوم سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت درباره شکل گیری سوژه فیلم از کارگردان پرسید.

اسماعیلی بیان کرد:  با کاراکتر اصلی فیلم در حاشیه جنوب کرمان آشنا شدم؛ منطقه ای که به آن زیاد تردد دارم اما روند نزدیک شدن به مصطفی پسربچه ای که نه شناسنامه ای داشت و نه هویتی و حتی یکبار هم مادرش را ندیده بود، زمان برد. وقتی با او آشنا شدم دو ماه بود که از پدرش جدا شده و با عمه اش زندگی می کرد. می خواست مادرش را پیدا کند و این جستجو کشمکش و درام خوبی به مستند می داد.

وی افزود: ما هیچ اطلاعی از مادر مصطفی نداشتیم اما ردی از او را یافتیم که در روستایی اطراف بم زندگی می کند. موضوعات اجتماعی از دغدغه های من است. سال گذشته با فیلم «آشنگ» در بخش بین الملل سینماحقیقت شرکت داشتم. این فیلم داستان هفت زن است که شوهرانشان به دلیل حمل مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده بودند و بار زندگی را به دوش می کشیدند. این موضوعات متاسفانه در کرمان دامن گیر است. بعد از نمایش این فیلم در جشنواره و دیده شدنش دستور آزادی هر هفت نفر صادر شد و امیدوارم این خبرهای خوب بعد از فیلم «آدور» نیز شنیده شود.

این کارگردان درباره چگونگی ارتباط گرفتن شخصیت ها با دوربین در اثرش بیان کرد: خانواده مصطفی سخت مقابل دوربین حاضر می شدند و باید اعتمادشان جلب می شد. تماس تلفنی مصطفی با مادرش اولین و آخرین ارتباط اش با اوست. مصطفی پذیرفته که مادرش هم به نوعی زندانی است و حتی مادر نیز نمی تواند به او کمکی کند. ما حتی نتوانستیم در مرز که سه شبانه روز را در آنجا سپری کردیم، شاهد دیدار مصطفی با مادرش باشیم.

اسماعیلی درباره تعامل خود با سوژه در مستندهایش توضیح داد: در هر برخوردی سعی می کنم به نحوی کاراکترها را مجاب به همکاری کنم. همچنین در «آدور» هیچ بازسازی صورت نگرفته است و شاید تنها سکانس ها جابه جا شده باشند.

برنا جمشیدی مسئول تصحیح رنگ فیلم «آدور» نیز گفت: اگر به رنگ و نور در فیلمبرداری دقت شود، در تصحیح رنگ شرایط بسیار ساده تر است. کاشت و برداشت دوربین در صحنه و این که کارگردان دست من را در تصحیح رنگ باز گذاشت به علاوه آهنگسازی باعث عملکرد خوب این بخش از نظرم شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>