سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۱ ق.ظ چاپ مطلب
صادق کوشکی:

دولت جدید استانداردهای فرهنگی مدون کند/ نبود استاندارد در دولت قبلی به سینما آسیب زد

mohamad-sadegh-kooshki

یک کارشناس فرهنگی تدوین استانداردهای فرهنگی و هنری را به شکل قانون مدون، از نیازهای جدی عرصه فرهنگ و هنر در دولت جدید دانست.

یک کارشناس فرهنگی تدوین استانداردهای فرهنگی و هنری را به شکل قانون مدون، از نیازهای جدی عرصه فرهنگ و هنر در دولت جدید دانست.

صادق کوشکی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره رویکرد وزارت ارشاد به مسائل فرهنگی دولت جدید به سوره سینما گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد دولت جدید بیشترین اهتمام خود را باید به تدوین استانداردها به شکل قانونی و رعایت قانونگرایی معطوف کند. نبود استاندارد در وزارت ارشاد دولت قبلی آسیب‌های جدی به عرصه فرهنگ و هنر وارد کرد. هم سینماگران از این عملکرد ناراضی بودند هم جامعه احساس کرد باورهای دینی‌اش مورد توهین قرار گرفته و سینما به وضعیت اسفناکی رسید.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: متأسفانه استانداردها در حوزه فرهنگ و هنر و مخصوصا سینما مدون نشده. به نظر می‌رسد دولت باید بیشترین تمرکز را روی این مسئله بگذارد تا سینماگران بدانند در چه مسیری حرکت کنند و هم جامعه یقین حاصل کند که اعتقادات و باورهای دینی‌اش مورد خدشه قرار نمی‌گیرد.

کوشکی اضافه کرد: وزارت ارشاد دولت جدید می‌توانداستانداردها را در لوایح قانونی به مجلس ارائه کند و تدوین استانداردهای فرهنگی و هنری را به شکل قانونی پیگیری کند. در چنین مسیری همه چیز روشن و واضح است و فضای مناسب برای هنرمندان فراهم می‌شود. مردم نیز از تولیدات فرهنگی جامعه و تناسبشان با نظام دینی مطمئن خواهند شد.

وی درباره اینکه استانداردهای فرهنگی و هنری بر چه اساسی باید تدوین شود گفت: طبیعی است که ما چون یک نظام دینی برآمده از انقلاب اسلامی هستیم باید قوانین فرهنگی‌مان بیشترین تناسب و تطابق را با اصول دینی و اسلامی داشته باشد.اگر ارشاد به این تطابق توجه کند قطعا عرصه فرهنگ و هنر تغییرات جدی و مثبتی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: با تدوین قوانین استاندارد فرهنگی و هنری تکلیف هنرمندان هم روشن می‌شود و دیگر سعی نمی‌کنند از لابی، اعمال نفوذ یا روش‌هایی که در شأن یک هنرمند نیست به مجوز یا دیگر مطالباتش دست پیدا کند.حجت‌الاسلام جنتی وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد دولت جدید قبلا سابقه کار در این وزارت‌خانه را داشته و امیدواریم که در کارشان موفقیت حاصل کنند.

کوشکی ادامه داد: شاید دولت جدید نخواهد که سازمان سینمایی به کار خود ادامه دهد و شاید بخواهد معاونت سینمایی که قبلا بود جایگزین آن شود. این از اختیارات دولت است. باید ببینیم دولت چه تصمیمی در این باره می‌گیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>