سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

جزییات پروژه‌ ماهواره‌بر سیمرغ در برنامه «چرخ» بررسی می‌شود

simorgh-charkh

هشتادویکمین قسمت فصل ششم «چرخ» با بررسی جزییات پروژه‌ ماهواره‌بر سیمرغ از شبکه چهار پخش خواهد شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این برنامه محمدحسین‌جهان‌پناه به‌عنوان مجری-کارشناس میز فناوریِ «چرخ» با مهندس سیداحمد حسینی، سخنگوی فضایی سازمان هوافضا گفت‌وگو خواهد کرد.

ماهواره‌بر سیمرغ قابلیت حمل ماهواره تا ۲۵۰ کیلوگرم را دارد و در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد و به‌نوعی با این ماهواره‌بر شاهد ارتقای مداری خواهیم بود. همچنین طول عمر این ماهواره‌بر به ۵ سال می‌رسد و برخلاف ماهواره‌بر سفیر که در مدار بیضوی زمین قرار گرفت، سیمرغ می‌تواند به صورت دایروی، دور کره‌ی زمین در هر ۹۴ دقیقه بچرخد. موتور ماهواره‌بر سیمرغ از دیگر دستاورد‌های پژوهشگران کشور است که با دستیابی به این فناوری از این پس کارخانجات ساخت موتور ماهواره‌بر‌ها قادر خواهند بود که موتور‌های مورد نیاز حامل ماهواره را تولید کنند. این قابلیت، مرحله‌ی نوینی برای طراحی ماهواره برای آینده است.

ارتفاع این ماهواره‌بر حدود ۲۶ متر و قطری در حدود ۲/۵ متر است. وزن این موشک در لحظه‌ی استارت به حدود ۱۰۰ تن خواهد رسید. ماهواره‌بر سیمرغ با استفاده از نسل جدید و پیشرفته‌ی موتور‌های سوخت مایع قادر خواهد بود به سرعتی برابر ۷۵۰۰ متر بر ثانیه جهت تزریق ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری دست پیدا کند. پیش‌بینی شده است که ماهواره‌ی «ظفر» با ماهواره‌بر «سیمرغ» به فضا پرتاب شود و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد. طول عمر ماهواره‌ی ظفر بیش از یک و نیم سال در نظر گرفته شده که با ماهواره‌بر سیمرغ و با وزنی حدود ۱۳۰ کیلوگرم قرار است به فضا پرتاب شود. این یک جهش فناوری است که می‌تواند ایران را به یک مدار عملیاتی در سطح زمین برساند و این ماهواره یک مسیر تحقیقاتی را طی کند.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» روزهای ، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>