سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ مرداد ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب

رونمایی از کتاب «بازی با زیبا» نوشته و ترجمه‌ داوود آجرلو

bazi ba ziba

کتاب «بازی با زیبا» نوشته و ترجمه‌ داوود آجرلو با حضور نویسندگان، هنرمندان، دانشجویان و علاقه‌مندان هنر و فلسفه طی گفتگویی با نویسنده و مترجم در فضای مجازی بطور آنلاین رونمایی شد.

به گزارش سوره سینما، کتاب جدید داوود آجرلو به زیباشناسی از دریچه‌ی نگاه ویتگنشتاین می‌پردازد و ترکیبی از تألیف و ترجمه است. این فیلسوف اتریشی نیمه‌ی اول قرن بیستم که در ایران علاقه‌مندان بسیاری دارد، اگر چه کتاب مستقلی درباره زیباشناسی ننوشته اما بطور پراکنده در سراسر زندگیش به هنر و زیباشناسی پرداخته و نیز درس‌گفتارهایی درباره‌ی زیباشناسی ارائه کرده که ترجمه‌ی آن محور این کتاب شده است.

درس‌گفتارهای زیباشناسی ویتگنشتاین مجموعه‌ای از سخنرانی‌های این فیلسوف در سال ۱۹۳۸ برای تعداد اندکی از دانشجویان برجسته‌ی کمبریج است که با اعتراض شدید او به بدفهمی رایج در تاریخ زیباشناسی آغاز می‌شود. در ابتدای کتاب «بازی با زیبا» مروری بر زیباشناسی ویتگنشتاین به قلم نویسنده آمده و پس از ترجمه‌ی درس‌گفتارها، بخش دیگری هم به ترجمه‌ی یکی از معتبرترین شرح‌های زیباشناسی ویتگنشتاین اختصاص دارد که مدخل زیباشناسی ویتگنشتاین در دانش‌نامه‌ی استنفورد است. اما داوود آجرلو به همین میزان هم بسنده نکرده و برای این‌که خواننده‌ی کتاب مجموعه‌ی کاملی برای آشنایی با هنر از نظر ویتگنشتاین پیش رو داشته باشد در پایان کتاب، بخشی با عنوان «اقامتگاه خدایان» افزوده که تصاویری از خانه‌ی طراحی شده توسط خود ویتگنشتاین همراه با شرح مختصری بر این تصاویر است. کتاب «بازی با زیبا» در ۱۵۰ صفحه توسط نشر علم منتشر شده و از ابتدای این هفته در بازار کتاب و تمامی درگاه‌های فروش آنلاین کتاب قابل تهیه است.

گفتنی است، داوود آجرلو که عنوان کتاب خود را نیز با توجه به محتوای فلسفه‌‌ی ویتگنشتاین و با ترسیم یک بازی زبانی طراحی کرده دانشجوی دکتری فلسفه‌ی هنر است و علاوه بر تدریس در دانشکده‌های مختلف کشور به فیلم‌سازی در حوزه‌ی سینمای مستند و تجربی نیز اشتغال دارد. از این نویسنده، فیلمساز و مدرس دانشگاه پیش از این کتاب «چارگوش»، فیلم‌های «کیمیا شدن»، «صدای این فیلم واضح نیست»، «لبخند خاک» و مقالات متعددی در مطبوعات هنری و فلسفی منتشر شده است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>