سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ مرداد ۱۳۹۹ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
سجاد نوروزی در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

مسئولان فرهنگی به فکر ورشکستگی باشند/ حیات سینمای ایران در گرو نمایش فیلم‌های خارجی

sajad-noroozi

کاهش تولیدات سینمایی و بحران اقتصادی حاکم بر کشور منجر به ورشکستگی سینمای ایران شده و تنها راه ادامه حیات آن استقبال از نمایش فیلم‌های خارجی در سالن‌ها خواهد بود.

سجاد نوروزی مدیر پردیس آزادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سوره سینما در خصوص موفقیت طرح بهره مندی از ۵۰ درصد ظرفیت سالن های سینما در وضعیت بحرانی انتشار ویروس کرونا گفت: در شرایط بحرانی ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، سینما نیز با رکود روبرو شده و بازگشایی ۵۰ درصدی آن تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است. این در حالی است که پردیس آزادی نیز از این قضیه مستثنی نبوده و به علت کاهش مخاطب و هزینه‌های جانبی اکران، تنها با ۲۰ درصد ظرفیت در ۲ سالن مشغول به فعالیت است.

وی افزود: رسیدگی به مشکلات سینما و حمایت از آن صرفا با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایی نمی رسد و لازم است سیاست‌های حمایتی دیگری اتخاذ شود. استقبال از اکران فیلم‌های خارجی یکی از راهکارهای حمایتی از رونق سینمای ایران در اوضاع فعلی است چرا که با وجود محدودیت‌ها منجر به نگرش فنی و رقابتی بین فیلمسازان شده و مخاطب آثار بین‌المللی را به سینما می کشاند.

نوروزی خاطرنشان کرد: مالکیت کلی سینما و مهمتر از آن اکران، تولید و توزیع آثار در این اوضاع در معرض خطر بوده و با ادامه این وضعیت جان نخواهد گرفت. این در حالی است که حاکمیت باید نسبت به اهمیت این امر آگاه بوده و با حفظ موجودیت سینما، شرایط را برای انتقال تولیدات خود به مرزهای خارجی فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بی‌توجهی به اهمیت سینما و جایگاه آن در حفظ هویت های ملی، ما را به وضعیت دهه ۶۰ و ورود به عرصه واردات فیلم فارسی نزدیک کرده است. این در حالی است تصور اکران فیلم‌های خارجی به منظور بلوکه کردن فضای نمایش کاملا اشتباه است، چرا که این روش ترفندی برای ادامه حیات سینما است. براین اساس وجود ۴ یا ۵ اثر خارجی متناسب با هویت ملی ما کافی است تا چرخ سینما با حضور آنها به رونق بیافتد.

مدیر پردیس آزادی عنوان کرد: توسعه خط تولید فیلم‌های فارسی در کشورهای همجوار نظیر ارمنستان و آذربایجان برای سینمای ایران خطرناک است و این در حالی است که با کمبود منابع مالی و محدودیتهای موجود در وضعیت بحرانی کشور، میزان تولیدات بسیار کم بوده و قطعا با ادامه این روند نزولی چیزی از سینما باقی نخواهد ماند و باید منتظر ورشکستگی آن باشیم.

وی در پایان اظهار داشت: رسیدگی به مشکلات امروز سینما مستلزم همراهی صنوف با نهادهای فرهنگی است تا با ارائه راهکارهای جدید و همراهی در بخش های مختلف بر مشکلات غلبه کرده و به دنبال جبران کاهش تولیدات سینمایی چون استقبال از نمایش فیلم‌های خارجی در سال جاری باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>