سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ مرداد ۱۳۹۹ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

گزارشی از یک «سوءتفاهم»

gozaresh-sooe-tafahom

صحنه و دکور گویای تلاش گروهی است که از سویی با چنگ و دندان و از سوی دیگر، صمیمانه و دوستانه، «سوءتفاهم» را به پرده اجرا رسانده.

سوره سینما – لیلاجعفری : از در ورودی تماشاخانه‌ی استاد مشایخی که وارد می‌شوی، نخستین چیزی که نگاهت را جلب می‌کند، همکاری جمعی دوستانه است. جمعی  که صمیمیتش از پشت گیشه نمایان است.  شاید هنگامی که  روی یکی از صندلی‌ها می‌نشینی، در کادر دوربین مهدیس رحمانی قرار بگیری. کادری که از سیزدهم مرداد که نمایش سوء‌تفاهم، اثر آلبرکامو به کارگردانی فاطمه زمانی به اجرا درآمده، تصاویری از چهره‌های  فرهنگ و ورزش را در خود گنجانده است.  چهره‌هایی همچون سیامک اشعریون پیشکسوت عرصه سینما به همراه پسر هنرمندش شهاب، و یا زهرا آسترکی، قهرمان کبدی بانوان ایران و یا محمدرضامیرحسینی کارگردان و بازیگر که حضور افتخارآمیزشان هنگام اجرای «سوءتفاهم»، با شاتر دوربین این عکاس جوان، به ثبت رسیده است.

این تماشاخانه تا نخستین روز شهریور پذیرای تو خواهد بود، اگر یکی از این روزها ساعت شش عصر به چهارراه ولی‌عصر، به تماشاخانه استاد مشایخی بروی، و یا از طریق سایت تیوال، بلیط نمایش را تهیه کنی.

میلاد رمضانی را همچون شب‌های گذشته می‌بینی که با دقت به اجرای بازیگران که برخی تجربه نخست بازیگری را دارند،  نگاه می‌کند. کسی چه می‌داند، شاید این تهیه‌کننده‌ی جوان بخواهد بهترین نمایش را در برابر مخاطبانی ارائه بدهد، که با وجود شیوع ویرووس بیماری‌زا، هنر را ترک نکرده‌اند.

تمام بازیگران قدرت هنری خود را برای ارائه بهترین بازی به کار می‌گیرند و در میان آنان بازی برخی  پررنگ‌ و هنرمندانه می‌نماید. تا جایی که در دقایق واپسین، از این نمایش حدودا شصت دقیقه‌ای که از آغازش می‌گذرد، با گریه‌های فریبا نیرویی، بازیگر نقش مادر، ممکن است هم‌ذات‌پنداری کنی و یا لطافت عشق را در بازی فرانک ظاهری در نقش ماریا، هنگامی که آن را با نگرانی نثار همسرش  یان می‌کند که مهردادقادری اجرای آن را به عهده دارد، احساس کنی.

شاید هم بتوانی خشم نهفته از روزگار را که در دل مارتا با بازی فاطمه زمانی  پنهان شده است، درک کنی. با نقش سرشار از سکوت محراب جلیل‌نیا  در نقش خدمتکار که تو را به سکوت و تامل دعوت می‌کند، به فکر روی.

صحنه و دکور گویای تلاش گروهی است که از سویی با چنگ و دندان و از سوی دیگر، صمیمانه و دوستانه، «سوءتفاهم» را به پرده اجرا رسانده.

پردازش نور به گونه‌ای‌ست که می‌توانی خود را در جهان نمایش ببینی و آن را جزئی از خودت. بازی آرش کرمی، سینا علیزاده و امین شیبانی،  با نقش‌های مختلف هر چند کوتاه، تو را به این جهان نزدیک‌تر می‌کنند.

ترفند کارگردان برای برخی صحنه‌ها همچون قتل یان، نگاهت را جلب می‌کند. قتل مرد جوانی که مظلومیت، مردانگی، محبت و عشق را به مخاطب یادآوری می‌کند. و تمام این‌ها به خوبی از اتاق فرمان و عوامل پشت صحنه هدایت می‌شود.

فاطمه زمانی «سوءتفاهم» را با تغییراتی به نمایش درآورده، از این رو با نسخه اصلی آن که به دست خشایار دیهمی برگردان شده، متفاوت است؛ از جمله ایفای نقش هشت بازیگر به جای پنج بازیگری که در نسخه آلبرکامو وجود دارد.

این روزها رعایت بهداشت در اماکن عمومی، مفاهیم تازه‌ای به خود گرفته است از این رو تماشاخانه‌ی استاد مشایخی نیز تدابیری  در این باره سنجیده است. اگر پس از پایان نمایش در سالن اجرا بمانی، شاهد ضدعفونی کردن آنجا به دست برخی از عوامل خواهی بود.

شاید هنگام خروج از تماشاخانه، بخواهی کنار اسامی مهمانان ویژه که امضایشان بر پوستر نمایش که به دست میناقانع خلق شده، ثبت شده است، عکسی یادگاری بگیری.

«سوءتفاهم» اگر با احوال دلت تفاهم دارد ثمری‌ست از گروه هنری سافاتا.

عواملی که هر یک در مسئولیت‌ها و نام‌های پیش رو، نقشی داشته‌اند: دراماتورژ: فاطمه زمانی، مدیر تولید و برنامه ریز: محمد حسین افتخاری، مدیر اجرایی: شهناز سلیمانی، دستیارکارگردان : بهنام‌حقانی و  هستی مسلمی، منشی صحنه: شهناز سلیمانی، موسیقی متن : فاطمه زمانی، اتاق فرمان : محمدحسین افتخاری، طراح و مجری گریم:  مهسا حسنلو، طراح صحنه و دکور: میلاد رمضانی، دستیار صحنه : کامران ورزیده کار، عکاس: مهدیس رحمانی و رضا حسینی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات : مهیار مهدیخانی و محراب جلیل نیا.

این برای توست که در این روزهای داغ تابستان، که کووید ۱۹ با شب و روزش همسایه شده است، یک ساعت و نیم از زمانت را با پرداخت هزینه‌ای کم، با اجرای نمایشی زنده، خوش کرده‌ای.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>