سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ شهریور ۱۳۹۲ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
به بهانه شهادت دو مستندساز ایرانی/

رضا برجی: رسانه حق فیلمسازان شهید را ادا نکرده است

reza-borji

یک مستندساز حمایت از سینماگران و خبرنگاران مستقل و فعال در حوزه مستند بحران را ضروری دانست.

یک مستندساز حمایت از سینماگران و خبرنگاران مستقل و فعال در حوزه مستند بحران را ضروری دانست.

برجی به بهانه شهادت هادی باغبانی ، خبرنگار و مستند ساز جنگ در کشور سوریه درباره مسئله روایت های تصویری جنگ به سوره سینما گفت: مستند بحران یا جنگ همانطور که از اسمش پیداست همیشه همراه با خطر است. کسانی که به این عرصه می روند خودشان از قبل به خوبی می دانند که قرار است با چه حوادثی رو به رو شوند و مسئله سوریه نیز به همین ترتیب است. آنان احتمال می دادند که ممکن است با چه خطرات بزرگی مواجه شوند، اما خطر را به جان خریدند و رفتند.

وی افزود: سوریه درگیر یک جنگ داخلی است و در این شرایط فرد نمی داند دشمن در کدام طرف است؟ چه وقت عقب نشینی صورت می گیرد و چه وقت قرار است حمله کنند؟ خبرنگار باید در سطح بالایی از هوشیاری قرار داشته باشد تا بتواند خودش همه چیز را حدس بزند.  شهید باغبانی نیز از همه این خطرات آگاه بود اما دلیرانه عمل کرد. وقتی کسی از یک گروه به شهادت می رسد خطر برای بقیه نیز پررنگ تر می شود، اما روحیه بزرگ این دوستان خبرنگار مانع از آن شد که تسلیم شوند و برگردند. آنان نمی خواستند تماشاچی باشند و به اخبار و حوادث بسنده نکردند. می خواستند واقعه را از نگاه یک ایرانی پیگیری کنند. در مقابل پس از به شهادت رسیدن شان به نظر من رسانه آنطور که شایسته بود به این عزیزان نپرداخت.

رضا برجی همچنین بیان داشت: من ۱۴ سال است برای روایت تصویری جنگ به مناطق بحرانی می روم و ۶ بار نیز به بوسنی سفر کرده ام.  ما هرگز آنطور که باید ایمن نبودیم و حتی از وسایل اولیه مثل کلاه خود و کفش مخصوص و جلیقه نجات نیز بهره مند نبودیم. هتل ویژه حفاظت شده و ماشین ایمن از خطر و خیلی امکانات دیگر از  حقوق خبرنگار جنگ به حساب می آید که کمتر رعایت می شود. چرا نباید با گذشت نزدیک به ۴ دهه از انقلاب، یک سازمان ویژه و مخصوص برای حمایت از مستندسازان جنگ ایجاد شود؟ ما باید اخبار مربوط به جنگ مناطق مسلمان و سایر کشورهای منطقه را خودمان فراهم کنیم، نه اینکه از شبکه های بیگانه تغذیه شویم.

رضا برجی از جمله مستندسازانی است که فیلم های مستند زیادی در زمینه جنگ تولید کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>