سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ شهریور ۱۳۹۹ در ۱:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

مسعود مهرابی مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت + پیام‌های تسلیت

masood-mehrabi

مسعود مهرابی مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» و مولف کتاب‌های سینمایی به دلیل سکته قلبی درگذشت.

به گزارش سوره سینما، عباس یاری همکار مرحوم مهرابی در ماهنامه «فیلم» ضمن تایید این خبر گفت: مسعود مهرابی صبح امروز ۱۰ شهریورماه به دلیل سکته قلبی در ۶۶ سالگی از دنیا رفت.

مسعود مهرابی، مدیر مسئول ماهنامه «فیلم» و نویسنده چند کتاب سینمایی است که می‌توان به کتاب‌های «تاریخ سینمای ایران»، «پوسترهای فیلم»، « کتابشناسی سینما در ایران»، « فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران»، « فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی»، «فرهنگ فیلم‌های کوتاه داستانی» و «صد سال اعلان و پوستر فیلم»،«سیاحت نامه جشنواره های جهانی» اشاره کرد.

کتاب «تاریخ سینمای ایران» پرتیراژترین اثر مکتوب سینمایی محسوب می‌شود که بعد از گذشت بیش از سه دهه از چاپ اولش همچنان مخاطب دارد.

پیام‌ تسلیت پایگاه خبری-تحلیلی سوره سینما

در این پیام آمده است:

«درگذشت ناگهانی پیشکسوت و منتقد سینمای ایران، مسعود مهرابی موجب تاسف و تالم اهالی فرهنگ و هنر گردید. مهرابی از بنیان‌گذاران ماهنامه «فیلم» و یکی از مورخان و پژوهشگران سینمای ایران بود.

سوره سینما درگذشت این همکار عزیز را به خانواده محترم ایشان، اهالی سینما، رسانه و کلیه کارکنان ماهنامه «فیلم» تسلیت می‌گوید.»

پیام‌ تسلیت رئیس سازمان سینمایی

در پیام حسین انتظامی آمده است:

«درگذشت ناگهانی چهره نام‌آشنای رسانه و سینما، مسعود مهرابی، صاحب‌امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه سینمایی فیلم موجب تألم دوستدارانش شد.

انتشار بی‌وقفه مجله‌ای معتبر -که معدود مجلات سینمایی با چنین قدمتی در دنیا وجود دارند- نشان از عشق او و دوستان همراهش به هنر هفتم و ژرفای نگاهشان به نقش مؤثر سینما در آگاهی‌بخشی جامعه دارد.

فقدان این روزنامه‌نگار، مدیر رسانه‌ای، کارتونیست و پژوهشگر سینما را به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، همکاران و خانواده آن عزیز تسلیت می‌گویم.»

پیام‌ تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در پیام علیرضا تابش آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

یکی دیگر از پیشکسوتانِ وزین و معتبرِ عرصه رسانه، کتب سینمایی و نقدِ علمی دعوت حضرت حق را لبیک گفت و جامعه هنری و رسانه کشور را در نهایت تألم و اندوه فراوان، به سوگ نشاند.

درگذشت مرحوم مغفور «مسعود مهرابی» را که در ثبت تاریخ سینمای ایران، کوله‌باری ارزشمند از تألیفات و مکتوباتِ ماندگار از خود به یادگار گذاشت، به خانواده ارجمند، همکاران ماهنامه فیلم و دوستداران شریف ایشان تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، برای روحش علو درجات و آرامش ابدی مسئلت می‌نمایم.

علیرضا تابش
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی»

پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

در این پیام آمده است:

«از درگذشت غم‌انگیز مسعود مهرابی که ۳۸ سال تمام، بی‌وقفه مجله وزین فیلم را در کنار دو ستون دیگر این ماهنامه‌‌ی تخصصی، هوشنگ گلمکانی و عباس یاری منتشر کرد، بسیار متاسفیم. در جمع نشریات خصوصی ایران، این استمرار انتشار و این حد موفقیت در عرصه‌ی فرهنگی سینما، براستی بی‌نظیر است. ضمن این که کتاب «تاریخ سینمای ایران» او نیز از آثار ماندگار تاریخ سینمای ایران است که نزد دوستداران سینما به یادگار خواهد ماند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با نهایت تاسف و تاثر، درگذشت زنده‌یاد مسعود مهرابی را به خانواده محترم وی، دوستان معزز مجله فیلم و همکاران دیرین رسانه‌های جمعی تسلیت گفته؛ برای روح بلند آن سفرکرده غفران واسعه‌ی الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نماید.

روحش شاد و قرین رحمت الهی باد.»

پیام تسلیت کانون کارگردانان سینمای ایران

در این پیام آمده است:

«مسعود مهرابی روزنامه نگار پیشکسوت ، کاریکاتوریست قدیمی ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله ی فیلم صبح امروز چشم از جهان فروبست .

کانون کارگردانان سینمای ایران فقدان این روزنامه نگار برجسته و کاریکاتوریست هنرمند را به اهالی مطبوعات و سینما ، خانواده گرامی او‌ و به یاران همراهش هوشنگ گلمکانی و عباس یاری تسلیت می گوید.

فقدان این روزنامه نگار و هنرمند گرامی برای جامعه مطبوعات ضایعه ای جبران ناپذیر است.»

پیام‌ تسلیت انجمن بازیگران سینما

در متن این پیام آمده است: «درگذشت مسعود مهرابی ، نویسنده ،روزنامه‌نگار ، منتقد باسابقه و مدیر مسئول ماهنامه فیلم ، که از چهره‌های تاثیر گذار در ثبت تاریخ سینمای معاصر ایران محسوب می‌شوند ، جامعه هنری و رسانه‌ای کشورمان را در اندوهی فراوان به سوگ نشاند .

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران ، فقدان این چهره ارزشمند را به خانواده محترم ایشان ، همکاران ارجمند در ماهنامه فیلم و تمامی دوستداران عرصه فرهنگ ، هنر و رسانه تسلیت عرض می‌نماید.»

پیام‌ تسلیت انجمن عکاسان سینما

در متن این پیام آمده است: «درگذشت مسعود مهرابی مدیرمسئول و صاحب امتیاز مجله «فیلم»،یکی از موثر ترین نویسندگان کتب سینمای ایران را به خانواده آن مرحوم وجامعه هنری تسلیت می گوییم و برای بازمانگان صبر و اجر آرزومندیم.»