سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ شهریور ۱۳۹۹ در ۳:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
جعفر دهقان در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

با انعکاس صحیح فرهنگ عاشورایی در سینما، چند ژانر از رکود در می‌آیند

jafar-dehghan

جعفر دهقان معتقد است مسئولین باید تدابیر زیرساختی عمیقی بچینند که فرهنگ عاشورایی و اربعینی در تمام ارکان و سراسر سینمای ما، ‌حضور داشته باشد تا از این کلیشه‌های تکراری خارج شویم.

جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون که به جای شخصیت‌های معروف مذهبی به شایستگی نقش‌آفرینی کرده است در گفت‌و‌گو با سوره سینما عنوان کرد: در گذشته نیمه اعظمی از فیلم‌های سینمایی و حتی سریال‌های مهم تلویزیونی درباره زندگینامه امامان و پیامبران بود.

وی ادامه داد: مرحوم سلحشور در همین حوزه هنری سال‌ها تئاتر ایوب پیامبر را روی صحنه می برد، در سینما و تلویزیون هم از فیلم سینمایی «مردان آنجلس» گرفته تا «مریم مقدس» و از سریال «امام علی(ع)» و «ولایت عشق» و «یوسف پیامبر» گرفته تا «مختارنامه» را داریم که می توان بیش از صدها صحنه و دیالوگ خوب از مجموع این فیلم ها و سریال ها درآورد و گنجینه ارزشمندی ساخت.

دهقان خاطرنشان کرد: به همان نسبت که در آن زمان گرایش سینما و تلویزیون به سمت کارهای آموزشی و ارزشی و مفید بود، کارنامه ما بازیگرهای هم همانقدر به در بخور و پرمغز می‌شد و اگر هر بازیگری سالی یک بار در مثلا نقش یکی از یاران معصومین بازی می کرد سلامت رزومه کاری و زندگی شخصی یک سال خودش را تضمین کرده بود و همچنین برای بازی‌های بعدی محتاط‌تر و با درایت‌تر دست به انتخاب می زد.

وی ابراز تاسف کرد و گفت: اما از زمانی که سیاست‌های محوری سینما و تلویزیون تغییر کرد، نه فیلم‌های مذهبی و دفاع مقدسی خوبی ساخته شد، نه تنها سریال‌های تاریخ اسلام که مانند «مختارنامه» سالی چند دوره از تلویزیون پخش شود و ما بازیگرهای علاقه‌مند به آن سبک هم تقریبا بی طرفدار ماندیم و گزینه مناسبی برای ادامه مسیرمان نداشتیم.

وی تشریح کرد: اگر سینمای مذهبی و دفاع مقدس را کنار هم نام می‌برم زیرا با تجربه حضور مداوم در هر دو زمینه به جرات می‌توانم بگویم دفاع مقدس ما برگرفته از فرهنگ جهاد در سیره انبیا و اولیای خداست و ما باید سینمای جهاد را جایگزین سینمای جنگ کنیم که در واقع با این تغییر نام ، کربلا ، ‌الگوی سینمای دفاع مقدس می شود و روح از دست رفته این سینما به آن باز می‌گردد و به جرات می توان گفت با این ورود روح عاشورا به سینما، ژانرهای مذهبی، دفاع مقدس و خانواده از رکود در می‌آیند.

وی ادامه داد : سینمای دفاع مقدس وجه نظامی سینمای مذهبی است و ما سالهاست جنبه مذهبی جبهه‌ها را فراموش کرده ایم و فقط فیلم جنگی می سازیم که نه بویی از مذهب خالصانه دارد، نه تکنیک‌های لازم فیلم‌های صرفا جنگی دنیا را و نتیجه‌اش می‌شود همین که شما ملاحظه می‌فرمایید.

دهقان در پایان گفت: مسئولین باید تدابیر زیرساختی عمیقی بچینند که عاشورا در تمام ارکان و سراسر وجود سینمای ما،‌ حضور داشته باشد تا از این کلیشه‌های تکراری خارج شویم و با شروع محرم به چند سریال چندقسمتی مناسبتی که فقط بازیگران آن مشکی پوشیده اند و در دسته‌های عزاداری زنجیر می‌زنند بسنده نکنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>