سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ مهر ۱۳۹۹ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
کارگردان مستند «لوتوس» عنوان کرد:

جشنواره تلویزیونی مستند، عامل تقویت مردمی بودن سینمای مستند/ ماجرای مادری که با قایق به دیدار فرزند شهیدش می‌رود

vatandoost

محمدرضا وطن‌دوست کارگردان مستند «لوتوس» درباره مستند خود که روایت مادری است که با قایق به دیدار مزار فرزند شهیدش می‌رود، توضیحاتی ارائه کرد.

محمدرضا وطن‌دوست مستندساز و کارگردان که در چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند با مستند «لوتوس» به بخش مسابقه این رویداد راه پیدا کرده است، در گفتگو با سوره سینما درباره چگونگی ساخت این اثر گفت: ایده فیلم «لوتوس» از یک خبر شروع شد. من به شکل اتفاقی خبری را در یکی از رسانه‌ها خواندم درباره مادری که با قایق به دیدن فرزند شهیدش می‌رود. مزار این شهید یعنی علی‌اکبر کریمی در وسط یک جزیره قرار گرفته است و به خاطر وصیت شهید، مادرش هیچگاه رضایت نداد تا مزار او جا به جا شود.

وی افزود: از ابتدای فیلم پیرزنی را می‌بینیم که تنها در یک نقطه بکر زندگی می‌کند. مخاطب متوجه این نمی‌شود که او می‌خواهد به دیدن فرزند شهیدش برود و به مرور به جزئیات قصه آشنا می‌شود. واگویه‌های پیرزن که در واقع گفتار متن است از همان لحظات ابتدایی فیلم آغاز می‌شود و پیرزن از شخصی حرف می‌زند که قصد دارد به دیدارش برود. کل فیلم از یک صبح تا صبحی دیگر است، اما در همین مدت پاییز، زمستان و بهار را می‌بینیم.

کارگردان فیلم سینمایی «وقتی لیموها زرد شدند» درباره چگونگی حضور «لوتوس» در چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند گفت: تهیه‌کننده حقوقی این مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و با همکاری این مرکز، مستند «لوتوس» راهی بخش مستندهای کوتاه این جشنواره شد.

کارگردان مستند «لسک» درباره اهمیت نمایش آثار سینمای مستند از طریق تلویزیون در جهت گسترده‌تر کردن دامنه مخاطبان این آثار اظهار کرد: متاسفانه خیلی از آثار مستندی که در جشنواره‌های بین‌المللی حضور دارند، فرصت نمایش در تلویزیون را پیدا نمی‌کنند. جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند این فرصت را به شکل همزمان و دو طرفه، هم برای مستندسازان فراهم کند که با مخاطب بیشتری ارتباط بگیرند و هم برای علاقمندان به سینمای مستند فرصتی برای آشنایی بیشتر با آثار شاخص چند سال اخیر این حوزه است.

وی افزود: دو جشنواره سینماحقیقت و فیلم کوتاه تهران که فرصت آشنایی علاقمندان سینمای مستند با آثار شاخص این حوزه هستند که متاسفانه شاید خیلی از بچه‌های شهرستانی نتوانند برای تماشای آن‌ها راهی تهران شوند اما این فرصت مناسبی است که بتوانند فیلم‌های مهم مستند در این چند سال اخیر را از طریق تلویزیون و در همان شهر خودشان تماشا کنند.

وطن دوست در ارتباط با تاثیر برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند در شرایط فعلی کرونایی کشور در جهت حفظ فضای مستندسازی گفت: در جشنواره تلویزیونی مستند، بحث رقابتی آن خیلی موضوعیت ندارد، اما جذابیت ویژه این جشنواره دامنه گسترده مخاطبان است که تبدیل به مهمترین مزیت این رویداد می‌شود. این جشنواره یک مجموعه حرفه‌ای است که مردمی بودن سینمای مستند را تقویت می‌کند و این بزرگترین رکن جشنواره تلویزیونی مستند است.

این مستندساز در ارتباط با توجه ویژه جشنواره تلویزیونی به مسئله حق پخش نیز گفت: این اتفاق یک حرکت رو به جلو برای سینمای مستند ماست. متاسفانه در کشور ما قانون کپی‌رایت وجود ندارد و در بعضی از موارد مستندسازان مجبورند از جیب خودشان ضرر و زیان این موضوع را متحمّل بشوند.

وی افزود: پرداخت حق پخش به مستندهای حاضر در جشنواره تلویزیونی مستند، هر چقدر هم که عدد و رقم آن کوچ باشد اما می‌تواند انگیزه‌ای برای مستندسازان باشد. این آموزشی برای سازمان‌ها و جشنواره‌های دیگر نیز هست تا سعی کنند بر اختصاص بخشی از درآمد فروش بلیت به صاحبان آثار مستند، توجه بیشتری داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: من در فراخوان جشنواره تلویزیونی مستند دیدم که به تهیه‌کننده حقیقی اثر، حق پخش پرداخت می‌شود. همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای مستندسازان باشد. یعنی این امتیازی برای مستندسازان است که سعی می‌کنند تا به شکل مستقل وارد این حوزه شوند.

لازم به ذکر است، آثار راه‌یافته به بخش مسابقه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، فیلم، عکس، مستندنگاری هرشب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه مستند می‌روند و بازپخش آن‌ها در ساعت‌های ۲ بامداد و ۹ صبح روز بعد در کنداکتور این شبکه قرار گرفته است. همچنین رای‌گیری بعد از پخش هر اثر از شبکه مستند سیما به مدت ۲۴ ساعت ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند به مستند مورد علاقه خود امتیاز بدهند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>