سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ شهریور ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
صدور پروانه ساخت در دولت یازدهم/

شیخ‌ طادی: درباره ممیزی‌ مردم باید تصمیم بگیرند نه دولت

parviz-sheikh-tadi

کارگردان فیلم سینمایی «روزهای زندگی» سپردن پروانه نمایش به یک هیئت کارشناسی مردمی را به نفع کیفیت و تاثیرگذاری سینما در جامعه دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «روزهای زندگی» سپردن پروانه نمایش به یک هیئت کارشناسی مردمی را به نفع کیفیت و تاثیرگذاری سینما در جامعه دانست.

پرویز شیخ طادی کارگردان سینما با توجه به اهمیت پروانه ساخت و تاثیر آن در تولیدات سالانه سینما، درباره سیاست گذاری های وزارت ارشاد در دولت یازدهم  به سوره سینما گفت: این بحث در دوره‌های مختلف  توسط هنرمندان، نویسندگان و برخی از مسئولین در حوزه کتاب، سینما، موسیقی و… مطرح شده است. اما به دلیل برخی از محافظه کاری‌ها حتی به مرحله آزمون هم نرسیده است.

وی ادامه داد: اصل و جوهره ایده آل اجرا شدن این طرح در حوزه کتاب، سینما و… اتفاق بسیار خوبی است. این حرکت دیر یا زود در زمینه فرنگ و هنر ما باید انجام شود اما زیرساخت ها و شرایط دقیق و برنامه ریزی شده ای را می‌طلبد. وقتی که قوانین و بایدها و نبایدها طی اعمال نظر و بررسی صاحبان اندیشه از صنف های مختلف تاثیرگذار اعم از جامعه شناسان و کارشناسان حوزه‌های مختلف به یک آیین نامه مدون تبدیل و به همه اهالی حوزه کتاب یا سینما و… اعلام شود. دیگر فیلمساز و ناشر تکلیف خود را به صورت واضح می‌داند و متعهد نسبت به قوانین روشن، اثری را تولید می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» ادامه داد: شاید برخی تصورکنند اجرایی شدن این طرح یعنی آزادی بی حدو مرز و درنهایت ناتوانی در مهار کردن، که به هیچ عنوان اینگونه نخواهد بود. آیین نامه مدون و دقیق نسبت به ممیزی‌ها، از اعمال سلیقه‌های متغییر، کج فهمی‌ها و لابی‌گری‌ها در ابتدای کار جلوگیری می‌کند.۶ ماه تا ۱ سال کارها زودتر انجام و به نتیجه می‌رسند.دولت نیز کوچکتر می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «سینه سرخ» افزود: مرحله بعدی شکل ایده آل ارائه پروانه نمایش است. در بیشتر کشورهای صاحب سینما پروانه نمایش توسط یک هیئت منصفه مردمی از اقشارنمونه و تاثیرگذار به آثار سینمایی داده میشود. هیئتی که منافع جامعه را به لحاظ معنوی و مادی میتوانند حفظ کنند. کارشناسانی از آموزش و پرورش، اساتید مجرب دانشگاه، مشاوران خانواده، اولیا نمونه، سینماگران برتر، کارشناسان مسائل اقتصادی و سیاسی، مشاوران مذهبی و… با در نظرگرفتن مفاد آیین نامه‌ای به دور از اعال نظر شخصی، به آثار پروانه نمایش می‌دهند. در این صورت دولت تنها شکل حمایتی پیدا می کند. این هیئت آستانه تحمل جامعه در مسائل مختلف را می‌دانند و درجه زرد، سبز یا قرمز بودن آثار را مشخص می‌کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «پشت پرده مه» ادامه داد: البته در صورت اعمال این سیاست در سینما باید از توانمندی و نیروهای انسانی سینما شناخت کامل داشت و سینماگران طبق یک درجه بندی بتوانند فعالیت کنند. از این رو زیرساخت‌ها و ظرفیت های اکران برمبنای تولیدات باید در نظر گرفته شود. شاید این طرح حفره ها و نقاط تاریکی داشته باشد اما اصل برداشتن ممیزی و اعلام یک آیین نامه مدون دقیق قابل بررسی و عملی شدن است.

وی در پایان گفت: وقتی که فیلمسازان بدانند با یک هیئت منصفه متشکل از کارشناسان کاربلد طرف هستند آنوقت در دفاتر سینمایی حضور مشاوران مسائل اجتماعی، خانوادگی، حقوقی و… یک لزوم میشود و درنتیجه آثار حساب شده و تاثیرگذار در جامعه  تولید می‌شوند.