سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آبان ۱۳۹۹ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

از بررسی پلاستیک‌ها تا ربات‌های چرنوبیل در برنامه «چرخ»

charkh

پنجاه‌وششمین قسمت فصل هفتم «چرخ» با بررسی مهم‌ترین خبرهای دنیای علم و فناوری روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

به گزارش سوره سینما، در میز علم این قسمت «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه میزبان دکتر داریوش طاهرزاده، دکترای شیمی و مدرس دانشگاه تهران است و طاهرزاده از مزایا و معایب استفاده از پلاستیک‌ها خواهد گفت.

در بخش دیگری از «چرخ»‌ محمدحسین جهان‌پناه و خشایار مریدپور، دو روزنامه‌نگار فناوری، دو خبر مربوط به فناوری SpinLaunch و به‌کارگیری ربات‌ها در چرنوبیل را بررسی خواهند کرد. پژوهشگران انگلیسی در روزهای اخیر  طی یک آزمایش، ربات شرکت «بوستون داینامیکز» را در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به کار گرفتند. این ربات چهارپا موسوم به «اسپات» می‌تواند به تنهایی به بازرسی در محیط اطراف بپردازد و در محیط‌هایی مانند نیروگاه هسته‌ای که شرایط دشواری در آنها وجود دارد، مسیر خود را پیدا کند. اسپات طی این آزمایش به بازرسی در محیط اطراف پرداخت تا سطح تشعشع را بررسی کند و یک نقشه‌ی سه‌بعدی از نحوه‌ی انتشار آن ارائه بدهد.

پژوهشگران در این بررسی، پهپادها و همچنین حسگرها و اسکنرهای قابل کنترل از راه دور را هم آزمایش کردند. در بخش‌های دیگری از این قسمت «چرخ»، مهم‌ترین عکس‌های دنیای علم و خبرهای علم و فناوری در ایران بررسی خواهند شد.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>