سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۹ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

افزایش ۷۰ درصدی ساخت مستندهای زیست‌محیطی و حیات‌وحش در ایران

mostanad-mohite-zist

۹۴ فیلم مستند با موضوع مسائل زیست‌محیطی و حیات وحش کشور در دبیرخانه چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به ثبت رسیده که نشان از افزایش ۷۰ درصدی این مستندها دارد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در طول سال‌های اخیر، مستندسازان سینمای ایران توجه ویژه‌ای به مسائل زیست‌محیطی و حیات وحش کشور داشته‌اند. امسال هم ۹۴ فیلم مستند با این موضوع در دبیرخانه چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به ثبت رسیده که نسبت به آمار سال گذشته (۵۵ فیلم) نشان از افزایش ۷۰ درصدی تولید مستندهای محیط زیستی و حیات‌وحش در ایران دارد.

با توجه به ثبت ۸۹۴ فیلم مستند در دبیرخانه این دوره جشنواره، ۱۰.۵% این آثار، مستندهای گونه زیست‌محیطی و حیات‌وحش هستند.

برخی از این فیلم‌های مستند که به چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت ارائه شده‌اند، از مضامینی چون سیل استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان، تخریب جنگل‌های شمال، عجایب طبیعی خلیج‌فارس، زادآوری فلامینگوها در نمک‌زارهای آبادان، نخلستان‌های شادگان، آتش‌سوزی در گیلان‌غرب، قنات و کاریز در مناطق خشک ایران، خشکسالی زیستگاه تمساح گاندو، جاری شدن رودخانه زاینده‌رود، قاچاق هوبره در حاشیه خلیج‌فارس، پرورش ماهی در لرستان، اولین سد خشتی جهان در قمصر کاشان، آلودگی دریای کاسپین، دیرزی‌ترین گونه‌ی درختی ایران، چرخه‌ی زیست میگوی ببری، همه‌گیری کرونا و مشکلات کوچ عشایر به ییلاق، جنگل آذینی در هرمزگان، خاصیت درمانی آب‌گرم‌های شمال ایران، زندگی ماهیگیران سواحل خزر، زیبایی‌های تالاب شیدور هرمزگان، تالاب کجی در محدوده‌ی نهبندان، قوچ و میش کرمان، خشکسالی و سیلاب رودخانه کشکو لرستان، ورود ملخ‌های صحرایی به جاسک، آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد، دشت «سهرین» محل زاد و ولد آهوی ایرانی، کشت انگور سیاه ارگانیک در سردشت، وضعیت رودخانه‌های زرجوب و گوهررود که منشا تالاب انزلی هستند، پرندگان مهاجر دریاچه ارومیه، صید زالو در گیلان، چالش‌های خاک در ایران، جزیره آشوراده، پرورش شترمرغ در گلستان، صید سنتی در هرمزگان و… برخوردار هستند.

بدیهی است که نمایش هر یک از این آثار موضوعی در سینماحقیقت، منوط به آرای هیات انتخاب بخش مسابقه ملی جشنواره در گروه‌های مستندهای کوتاه، نیمه‌بلند و بلند است.

‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کرونا بصورت مجازی و نمایش آنلاین برگزار خواهد کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>