سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

رمزگشایی از آخرین اثر سینمایی کریستوفر نولان در برنامه «چرخ»

charkh-tenet

هفتادوهفتمین قسمت فصل هفتم «چرخ» با بررسی رمز و رازها و پیچیدگی‌های علمی فیلم «تنت» آخرین ساخته‌ بحث‌برانگیز کریستوفر نولان روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

به گزارش سوره سینما، در این قسمت «چرخ»، حافظ آهی مجری-کارشناس برنامه با احسان یوسفی و مینا قدسی، دو کارشناس نجوم درباره‌ آخرین فیلم نولان گفت‌وگو می‌کند. تازه‌ترین و یازدهمین فیلم بلند سینمایی کریستوفر نولان، «تِنِت» (Tenet) اولین فیلم مهم هالیوود بود که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا در سینماها اکران شد. این فیلم نولان هزارتویی بافته‌شده از رشته‌هایی است که یادآور کارهای گذشته‌ی این فیلمساز است؛ ترکیبی از صحنه‌های نبرد شدید «دانکرک» (Dunkirk)، سکانس‌های اکشن علمی-‌تخیلی «تلقین» (Inception) و زمان پراکنده «یادگاری» (Memento).

بازتولید متفاوت فیلم‌های جیمز باند با یک ایده‌ی زمینه‌ای دیوانه پیرامون فیزیک دانشگاهی، یازدهمین اثر نولان را به خطرناک‌ترین و ریسکی‌ترین کار او تا کنون تبدیل کرده است. انتشار نسخه‌ی با کیفیت فیلم و مواجهه‌ی مخاطبان ایرانی با این فیلم باعث شکل‌گیری بحث‌های مختلف و زیادی درباره‌ی پیچیدگی‌های علمی «تِنِت» شده است. «چرخ» در این برنامه مفاهیم علمی مطرح‌شده در فیلم نولان را بررسی می‌کند.

در بخش‌ دیگری از این قسمت «چرخ»، زندگی فرانه بهزادی روایت خواهد شد. فرانه بهزادی اولین زنی است که بعد از انقلاب اسلامی، مدیریت یک مجله را بر عهده داشته است. اولین صاحب‌امتیاز مجله‌ی دایره‌المعارفی «دانستنیها»؛ نشریه‌ای که در چهل سال گذشته، چندین نسل را به دنیای علم علاقه‌مند کرده است. انتشار «دانستنیها» برای فرانه بهزادی آن‌قدر مهم بود که عطای تحصیل در دانشگاه برکلی آمریکا را به لقایش بخشید و به ایران بازگشت.

فصل هفتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته، از یکشنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>