سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب
مرتضی پورصمدی در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

سینمای مستند جامعه و مسئولان را متوجه مشکلات کمتر دیده شده اجتماع می‌کند

morteza-poorsamadi

مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینمای مستند معتقد است این نوع آثار می‌توانند جامعه و مسئولان را متوجه بخش‌ها و مشکلات کمتر دیده شده اجتماع کنند.

مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری سینمای ایران درباره برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت در این دوره به سوره سینما گفت: تنها راه‌حل در این شرایط برگزاری آنلاین است. چراکه باتوجه به شیوع ویروس کرونا در این شرایط یا باید جشنواره به طور کل تعطیل می‌شد یا برگزاری آنلاین که اکنون تکنولوژی امکان آن را به ما داده در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی افزود: برگزاری آنلاین هم اتفاق خوبی بوده و هم شیوه خوبی برای  برگزاری جشنواره در شرایط کنونی است. با تکنولوژی و تغییرهایی که با خود به همراه دارد، نمی‌توان جنگید و انشالله در این دوره اتفاق خوبی خواهد افتاد. به هر حال در شرایط کرونایی کنونی دوستان و همکاران هم زمان بیشتری دارند که به فیلم‌های مستند بپردازند.

مدیر فیلمبرداری مستند «خط باریک قرمز» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جذابیت‌های سینمای مستند و تاثیرگذاری آن در جامعه توضیح داد: یک‌سری فرمول‌های خیلی تکراری وجود دارد، به این معنی که سینمای مستند، سینمایی نیست که مخاطب عام داشته باشد. گرچه ممکن است این سینما مخاطبانش نسبت به ژانرهای دیگر کمتر باشند، اما افراد عاشقانه این حوزه را دنبال می‌کنند. آنها پیگیر و سخت‌کوش بوده و با همه مشکلاتی که کار مستند از همه وجوه دارد، در حال تلاش هستند که این ژانر به کار خود ادامه دهد.

پورصمدی در ادامه بیان کرد: به هر ترتیب سینمای مستند بخت اینکه در رسانه‌های عمومی برای همه نشان داده شود را ندارد ولی هر امکانی که بشود شرایطی را فراهم کرد که این کارها دیده و قضاوت شوند، تاثیر خودش را می‌گذارد.

مدیر فیلمبرداری فیلم «شبانه روز» ادامه داد: البته از سوی دیگر این آثار به خاطر مستند بودنشان قدری حساس هستند. چون مستند به مفهوم سندیتش احتمالا موضوعاتی را می‌تواند به چالش بکشد که خیلی افراد آن را دوست نداشته باشند. در واقع یک بازی پرماجرای در عین حال جذابی است که از آن طرف باید به فکر پاسخگویی آن هم بود.

مدیر فیلمبرداری «طبقه سوم» در ادامه صحبت‌هایش گفت: سینمای مستند طرح موضوع می‌کند اما قرار نیست که راه‌حل ارائه دهد. آنهایی که باید راه‌حل ارائه دهند، گاهی اوقات از شرایطی که به تصویر کشیده می‌شود مطلع نیستند. یکی از ویژگی‌های مهم مستند این است که می‌تواند با ابزار هنرمندانه از معضلی صحبت کند که شاید مغفول مانده باشد.

پورصمدی که از فعالان باسابقه سینمای مستند است در ادامه بیان کرد: در ژانر مستند اجتماعی خیلی خوب است که فرصت‌هایی برای جلساتی با تصمیم‌گیران این حوزه پیش بیاید تا شاهد تاثیرگذاری بیشتری باشیم. به عنوان مثال مستند «خط باریک قرمز» موجی ایجاد کرد، سروصدا و چالشی راه انداخت که منجر به اتفاقات خوبی شد.

وی در پایان گفت: سینمای مستند بالقوه توانایی این را دارد که مسائلی را مطرح کند و حتی برای آنها راه‌حل هم ارائه دهد. خوش‌بختانه فعالان این حوزه با بودجه کم و پایمردی تلاششان را می‌کنند که این سینما به پیشرفت خود ادامه دهد. به همین دلیل و همه مواردی که پیشتر گفتم، باید به این حوزه و جشنواره‌های آن توجه ویژه شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>