سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ شهریور ۱۴۰۲ در ۴:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب

مرتضی پورصمدی درگذشت + پیام‌های تسلیت

Morteza-PourSamadi

مرتصی پورصمدی مدیر فیلمبرداری برجسته سینمای ایران در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

به گزارش سوره سینما، زنده‌یاد مرتضی پورصمدی متولد ۱۳۳۱ از مهم‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران بوده و فیلم‌های سینمایی و مستند بسیاری در کارنامه دارد.

«گیلانه»، «اقلیما»، «شبانه»، «هویت»، «مثل یک قصه»، «آتش سبز»، «موشک کاغذی»، «مرثیه برف»، «دایره زنگی» و «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» از جمله فیلم‌های کارنامه پورصمدی هستند.

پورصمدی از جمله فعال‌ترین فیلمبرداران سینمای مستند نیز بود که با مهم‌ترین مستندسازان معاصر همکاری داشته است. عکاسی مردم‌نگارانه نیز از جمله فعالیت‌های پورصمدی محسوب می‌شود.

زنده‌یاد پورصمدی در روزهای اخیر درحال فیلمبرداری سریال «گناه یک فرشته» بود.

سوره سینما درگذشت این هنرمند را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

محمد خزاعی با انتشار پیامی درگذشت مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری سینما و تلویزیون و از پیشکسوتان این حوزه را تسلیت گفت.

در پیام رئیس سازمان سینمایی آمده است:

پورصمدی عکاس، مدیر فیلمبرداری و از فعالان سینمای مستند و «عکاسی مردم نگار ایران» بود با حسن سلوک و منش اخلاقی و رفتاری که اینک باور و تصور فقدان ش بسیار سخت است.

زنده یاد پورصمدی از هنرمندان شریف و بی‌ادعایی بود که با تمام وجود به کارش عشق می‌ورزید و در طول سالها فعالیت سینمایی، آموخته‌هایش را بی‌دریغ در اختیار نسل جوان قرار داد.

درگذشت این نقاش تصاویر به یاد ماندنی و دلباخته زاگرس برای سینمای ما ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

بی تردید، دستاوردهای این انسان پرتلاش و خلاق و آثار این فیلمبردار پیشکسوت سینما، غنیمتی ماندگار برای سینمای ایران است و به طور قطع، تاثیر نگاه و هنر وی در کیفیت و رنگ آمیزی سینمای امروز ایران غیرقابل انکار خواهد بود.

اینجانب ضمن همدردی با خانواده آن مرحوم و جامعه سینمایی کشور از خداوند منان برای این هنرمند شریف آمرزش و مغفرت الهی مسئلت دارم.

پیام تسلیت دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

در پی درگذشت مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران، دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در پیامی درگذشت این هنرمند مطرح سینمای ایران را تسلیت گفت.

در متن پیام مجتبی امینی آمده است:

ءکُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ

خبر ناگوار درگذشت مرتضی پورصمدی، که از حاذق‌ترین و قدیمی‌ترین فیلمبرداران سینمایی به‌شمار می‌رفت، ما را نیز چون خانواده بزرگ سینما متاثر کرد. اینجانب به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ سینما، ضمن عرض تسلیت و همدردی، برای بازماندگان و به‌ویژه خانواده محترم ایشان صبر جمیل و برای آن مرحوم غفران واسعه الهی مسئلت می‌دارم.

پیام تسلیت انجمن عکاسان سینما

در این پیام آمده است:

از دست دادن مرد بزرگ و شریف و هنرمندی چون مرتضی پور صمدی برای اهالی سینما غمی بزرگ و تلخ است. مردی که جدا از مهربانی همیشگی اش، در طول سالیان حضورش در سینما،تصاویر بی تکراری را از خود به یادگار گذاشت. انجمن عکاسان سینما همواره از دانش و تجربه او طی سالها برگزاری مسابقه عکس سینما بهره مند شد و فقدان او برای دوست داران و اهالی هنر سخت و باور نکردنی است.

یاد و نامش جاویدان

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

در پی درگذشت تاسف‌آور مدیر فیلمبرداری توانمند مرتضی پورصمدی انجمن بازیگران سینمای ایران متن زیر را منتشر کرد:

با کمال تالم و تاسف مطلع شدیم که مدیر فیلمبرداری با سابقه و توانای سینمای ایران، جناب مرتضی پورصمدی دار فانی را وداع گفتند.

انجمن صنفی بازیگران سینما درگذشت این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان، همکاران‌مان در انجمن فیلم‌برداران سینمای ایران و سینماگران گرامی تسلیت عرض می‌نماید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>