سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

مستند «قمار» و نگاهی تازه به ماجرای مذاکره ایران و آمریکا

ghomar

مستند «قمار» به کارگردانی سیدمهدی دزفولی ماجرای مذاکره ایران و آمریکا را از دهه ۶۰ روایت و به امروز پل می‌زند.

به گزارش سوره سینما، «قمار» مستندی گزارشی است که ماجرای مک فارلین و مذاکره ایران و آمریکا در دهه ۶۰ را بررسی می‌کند. راوی این داستان سیاسی جذاب در قالب گزارش و مصاحبه سعی می کند چند و چون این ماجرا و شخصیت های سیاسی تاثیر گذار و دخیل در آن را معرفی کند.

فیلم سعی می کند بدون قضاوت بماند و در روایت بی طرف باشد، اگرچه مشخص است که قرار است چه مسیری را طی کند. اما به دلیل موضوعی که دارد و تصاویر دست اولی که در اختیار تماشاگرش قرار می‌دهد او را تا انتها با خود همراه می کند. «قمار» یک مستند سیاسی است، در یک دهه اخیر گروههای مختلف در صدا و سیما و ارگان های مختلف ساخت مستندهای سیاسی را آغاز کرده و پی گرفته اند. تجربه‌های پی در پی این گروهها باعث شده در این زمینه شاهد تجربه گری فراوان و البته نمونه های نسبتا موفق باشیم.

کارگردان «قمار» کوشیده مستندی جذاب با اطلاعاتی دست اول بسازد و به این هدف رسیده است. به همین دلیل تماشای فیلم تا انتها برای تماشاگر سخت نیست. صدای راوی و اطلاعاتی که ارائه می دهد جذاب و شنیدنی است. ضمن این که مستندساز سعی کرده فاصله اش را از موضوع حفظ کند. دسترسی به تصاویری از آیت الله منتظری، آیت الله هاشمی و سایر افرادی که در مستند مقابل دوربین نشسته و درباره این ماجرا و وجوه مختلفش صحبت کرده اند وجه استنادی آن را بالا برده است. «قمار» اگر از تلویزیون پخش شود قطعا پربیننده خواهد بود.

مستند «قمار» به کارگردانی سیدمهدی دزفولی در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت نمایش داده می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>