سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ دی ۱۳۹۹ در ۴:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به مستند «در یک نگاه»/ معجزه‌ عشق و ایمان

dar-yek-negah

فیلم مستند «در یک نگاه» به کارگردانی مهدی فارسی معجزه‌ عشق و ایمان را در قاب دوربین روایت می‌کند.

سوره سینما ام البنین سپهری : معجزه و خرق‌عادت واژه‌های هستند که گاهی برای ما ملموس نیستند و با عقل سلیم ناسازگاراند. عقل سلیمی که به پشتیبانی دو چشم به دنیا نگاه می‌کند و بر مسند قضاوت می‌نشیند. در حالی که هنوز در بند علت و معلول دنیاست و همین عقل سلیم در مقابل برخی اتفاقات دنیا به عجز و ناتوانی اقرار می‌کند. همه دنیا معجزه‌‌ی از رویش تا کمال می‌باشد و عشق و ایمان ناب‌ترین معجزه خدا است که چون نورخورشید بر زندگی می‌تابد و انسان‌ها را به کمال می‌رساند.

«در یک نگاه»، معجزه‌ عشق و ایمان را در قاب دوربین روایت می‌کند. این مستند در ۳۵ دقیقه، گوشه‌ای از زندگی حسین نوری یک نوجوان خراسانی قبل از انقلاب را به تصویر می‌کشد که برای ادامه تحصیل به دبیرستانی در تهران، که شهر آرمان و آرزوهایش می‌‌رود. او آن‌جا را به مثابه کارخانه‌ای آدم‌سازی برای دستگاه حکومتی شاه و فرح می‌بیند، و همه خشمش از وضعیت موجود را در قالب یک تئاتر عدالت‌خواهانه نشان می‌دهد‌. ساواک که کوچکترین نقد به حکومت شاه را در آن سال‌ها سرکوب می‌کرد، حسین را دستگیر می‌کند و با شکنجه‌ ساواک و تزریق سرب سلامتی و تکلمش را به عنوان زهر چشم از او می‌گیرد. ساواک از نوجوان با ذوق و قریحه هنری بالا، یک جسم معلول با ریه‌های مسموم، بر تخت مریض‌خانه تهران به جا می‌گذارد.

مستند «در یک نگاه» روایتی از شگفتی‌هایی زندگی «حسین نوری» پس از معلول شدن را به تصویر می‌کشد. حسینی که به خاطر تلاش و تسلیم نشدنش به جایی می‌رسد که مورد تقدیر و تحسین محفل‌های هنری و رسانه‌ای در جهان قرار می‌گیرد. «نادیا مفتوی» قهرمان دیگر این داستان است که همراه، همسفر و همسر این جوان خراسانی می‌شود.

این مستند داستان زندگی خانواده نوری را با تصاویر آرشیوی و بازسازی صحنه‌ها به خوبی به تصویر می‌کشد و صدای ناصر طهماسب به جذابیت مستند کمک بیشتری می‌کند.

«مهدی فارسی»، کارگردان این اثر با به تصویر کشیدن زندگی حسین نوری، فراتر از یک نگاه به زندگی را در قاب تلویزیون نشان می‌دهد. برخلاف فیلم‌های سینمایی که عزم راسخی در نمایش غیرواقعی و مفلوکانه و سیاه از جامعه ایران دارند، «در یک نگاه» تلالویی از امید، ایمان و کمال در زندگی «حسین نوری» و «نادیا مفتوی» را نمایش می‌دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>