سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب

روایت بیمار مبتلا به سرطان در برنامه «ماهِ ماه»/ خواستم قهرمان زندگی خودم باشم

maahe-maah

برنامه «ماهِ ماه» در هفتمین از شب ماه مبارک رمضان با روایت‌هایی از جنس امید به سبب حضور مهمانان رقم خورد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، هفتمین قسمت از ویژه برنامه «ماهِ ماه» شب گذشته ۳۱ فروردین ماه با میزبانی از دکتر راحله سادات توکلی فوق تخصص خون و سرطان بالغین (انکولوژی و هماتولوژی)، مرتضی مهرعلیزاده سرپرستار بخش آنکولوژی و مریم نوری یکی از بیماران بخش آنکولوژی از شبکه سلامت سیما پخش شد.

این برنامه طبق روال شب های گذشته با یاد و خاطره یکی از شهدای مدافع سلامت، دکتر سیدمحمود نوریان، پزشک خیری که سال ها در استان اصفهان به طبابت و درمان بیماران مشغول بود، آغاز شد.

در ابتدای برنامه دکتر راحله سادات توکلی در مورد تخصص سرطان شناسی توضیح داد و گفت: من حدود ۱۸ سال است که پزشک هستم ولی ۱۳ سال است که در زمینه فلوشیپ و بخش سرطان فعالیت می کنم. بیماران این بخش خیلی خاص و متفاوت هستند سرطان علاوه بر تأثیرات جسمی و عوارض جانبی که روی فرد مبتلا به آن می گذارد، از نظر روحی و روانی شخص را متزلزل می کند و بیماران مبتلا به سرطان تحت فشار روانی شدیدی قرار دارند، به همین دلیل رفتار مناسب و نحوهی برخورد صحیح با آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین افزود: همه جا گفته می شود که بالاترین درجه و احساس برای زنان حس مادر شدن است ولی من می گویم هر گاه که بیماری بهبود می یابد من حس می کنم که دوباره مادر شده ام.

در ادامه مرتضی مهرعلیزاده پرستاری که حدود ۹ سال است که در بخش آنکولوژی به به بیماران مبتلا به سرطان خدمت رسانی می کند، گفت: من از سال ۹۲ الی ۹۳ با دکتر توکلی آشنا شدم و از آن زمان در کنار ایشان در بخش آنکولوژی و شیمی درمانی مشغول به فعالیت هستم. وی داشتن عشق را مهمترین فاکتور این شغل دانست و گفت: پرستاری و مراقبت کردن یک هنر است و هنر عشق می خواد. باید عاشق این شغل بود تا بتوانی با بیماران ارتباط برقرار کنی. روحیه افراد مبتلا به سرطان در جایگاه بسیار مهمی قرار دارد، به نحوی که می تواند در روند بهبود اختلال ایجاد کند و یا اینکه به بهبودی این افراد کمک بسیاری کند. سلامتی یک واژه نیست بلکه تولدی دوباره است.

در بخش دوم برنامه مریم نوری که قرار است روایتگر داستانی از جنس امید باشد در جمع مهمانان حاضر شد. وی قصه زندگی اش را اینگونه آغاز کرد: سال ۹۷ با بیماری عجیبی مواجه شدم که شرایطم بسیار حاد بود، با چند پزشک مشورت کردم و تشخیص دادند که برای انجام عمل فیبروم رحم بستری شوم. پزشک معالج در حین جراحی متوجه توده ای مشکوک در رحم می شوند که پس از انجام عمل جراحی و آزمایشات پاتولوژی مرا برای انجام جلسات شیمی درمانی و رادیوتراپی آماده کردند ولی هیچ کدام از پزشکان راجع به بیماری توضیحی ندادند.

وی همچنین گفت: پس از سه ماه که از انجام جلسات شیمی درمانی می گذشت متوجه احساس ورم در دست و پاهایم شدم و دچار تنگی نفس شدید هم بودم با شرایط بسیار حاد به بیمارستان مراجعه کردم و فورا مرا بستری کردند. پس از انجام آزمایشات متعدد و سی تی اسکن ریه، اعلام کردند که من دچار بیماری سرطان سارکوم رحمی شده ام و متاسفانه این تومور تمامی ریه های مرا نیز درگیر کرده است. اکثر پزشکان از من قطع امید کرده بودند. خانواده ام به خصوص خواهرانم بسیار مستاصل و درمانده شده بودند تا اینکه یک شب خواهرم پس از جستجوی های زیاد شماره آقای مهرعلیزاده را پیدا کرده و با حالتی گریان به ایشان زنگ میزنند و طلب کمک می کنند. با وجود آنکه من در بیمارستانی بستری بودم که دکتر توکلی و آقای مهرعلیزاده از کادر درمان آنجا نبودند ولی فردای همان روز این دو عزیز قبول زحمت کرده و بالای سر من حاضر شدند.

دکتر توکلی در ادامه افزود: وقتی که به دیدن مریم رفتیم حالش بسیار بد و سطح اکسیژن خون وی به ۷ الی ۸ درصد رسیده بود. متاسفانه دو طرف ریه ها کاملا سفید شده بود. تمام غدد لنفاوی و شکم نیز درگیر توده های سرطانی شده بود. با رییس بیمارستانی که مریم بستری بود صحبت کردیم و قرار شد که با هماهنگی ایشان، معالجه وی را برعهده بگیرم و درمان را آغاز کنم که آقای مهرعلیزاده به عنوان پرستان وی هر روز برای تزریق داروهای شیمی درمانی به بیمارستان مراجعه می کرد.

این پزشک متخصص ادامه داد: به دلیل آنکه مریم مشکل تنفسی داشت و به دستگاه اکسیژن وصل بود، هفته اول به داروها واکنش کاملا منفی نشان داد ولی نا امید نشدیم و تزریق داروها را ادامه دادیم که با توکل به خدا پس از ۲۸ روز حالش بهبود پیدا کرد. که پس از بهبودی برای درمان ریه های سمت چپ و راست دو بار تحت عمل جراحی توراکس قرار گرفت. من معتقدم که بعد از اراده خداوند بالاترین اراده را انسان دارد و اگر انسان بخواهد خداوند او را کمک می کند.

مریم نوری نیز در پایان برنامه گفت: من هر لحظه که زمین خوردم بلند شدم تا قهرمان زندگی خودم باشم. من همه را به امید دعوت میکنم که در زندگی با امید زندگی کنند.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت ۱۹ از شبکه سلامت سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>