سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۹ ق.ظ چاپ مطلب
رئیس انستیتو پاستور در برنامه «ماهِ ماه» اعلام کرد:

توزیع واکسن کرونا تولید مشترک با کوبا تا ماه آینده در ایران

biglari

دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور جمعه دهم ماه مبارک رمضان در برنامه «ماهِ ماه» حضور یافت و از تولید واکسن مشترک با کوبا در ایران خبر داد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، دهمین قسمت از برنامه «ماهِ ماه» با یاد و خاطره فتح‌الله تقی‌زاده یکی از اعضای کادر درمان بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان چایپاره از توابع استان آذربایجان غربی که سال گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت، آغاز شد.

* انستیتو پاستور یک برند صدساله است

دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در ابتدای برنامه در مورد فعالیت این انستیتو در کنترل کرونا گفت: برند انستیتو پاستور یک برند صد ساله است و امسال وارد قرن دوم می شود، در پایان سال ۹۸ کشور درگیر معضل بزرگی شد که تمام دانش بشری در مقابل آن ناچیز است. اولین گلوگاه کنترل بیماری  انجام تشخیص بیماری بود که به عهده ما گذاشته شد و انستیتو پاستور توانست طراحی روش های تشخیص و شبکه مولکولی در کل کشور را راه اندازی کند و وارد فازی شدیم که توانستیم کیت‌های آزمایشگاهی تامین کنیم و وارد تولید کیت‌های داخلی شویم‌.

* سال‌هاست کودکان را با واکسن ایرانی واکسینه می‌کنیم

رییس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوال مجری برنامه که چرا کشور ما در زمینه تولید واکسن کرونا نسبت به کشورهای دیگر عقب است، گفت: کشور ما در زمینه تولید واکسن دارای پیشینه بسیار قوی است. در خاورمیانه اولین کشوری بودیم که اقدام به ساخت واکسن کردیم. ایران در بین کشورهای اسلامی یکی از دو کشوری است که اسم خود را به عنوان تولید کننده واکسن ثبت کرده است. ما  بیماری آبله را در ۵۰ سال گذشته با واکسن پاستور کنترل کردیم و ما سال‌هاست کودکان را با واکسن ایرانی واکسیناسیون می‌کنیم. در این میان برخی از کشورها همچون چین و روسیه که توانسته اند موفق شوند به تولید واکسن دست پیدا کنند به این دلیل است که این کشورها در یک دهه گذشته تجربه مواجهه با بیماری های مشابه کرونا چون؛ سارس و مرس را داشته اند و از آن زمان زیرساخت های تولید واکسن را آماده کرده بودند و وقتی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد توانستند با زیرساخت هایی که قبلا داشتند با سرعت نسبتا خوبی واکسن کرونا را تولید کنند. دلیل دیگر آن است که ما در دوران تحریم به سر می بریم و در این دوران در زمینه دسترسی به اطلاعات و مواد اولیه با محدودیت های بسیاری مواجه هستیم. وی افزود: یکسال پیش زمانی که می خواستیم برای خرید مواد اولیه و تجهیزات اقدام کنیم هیچ بانکی حاضر نبود که جابجایی ارز را انجام دهد و مشکلاتی از این دست باعث می شود که سرعت ما در زمینه تولید واکسن نسبت به کشورهای دیگر کندتر باشد.

بیگلری همچنین گفت: در ۲۰ سال اول بعد از انقلاب در زمینه تولید واکسن و پوشش واکسیناسیون یکی از برترین کشورهای دنیا بودیم . ولی متاسفانه در ۲۰ سال اخیر به مقوله واکسن توجه کمتری کردیم و از اینکه تکنولوژی های واکسن ها را وارد کنیم غافل شدیم و باید اعتراف کنم که در یک بازه ۲۰ الی ۲۵ ساله فرصت را از دست دادیم.

* همت کشور برای تهیه واکسن موثر و ایمن

دکتر علیرضا بیگلری درباره تلاش های وزارت بهداشت در زمینه تامین واکسن برای هموطنان گفت: با شیوع بیماری کرونا وزارت بهداشت سه راهکار داشت. اول خرید واکسن خارجی که متاسفانه هیچ عدالتی در توزیع آن وجود ندارد و کشورهای تولید کننده ترجیح می دهند که توزیع واکسن منحصر به داخل کشور باشد. دومین راهکار این بود که تولید واکسن داخلی تقویت شود که تصمیم به تولید واکسن «برکت» گرفته شد که خوشبختانه تا کنون هیچ عارضه خاص و نگران کننده ای نداشته است و سومین راه حل تولید واکسن مشترک با کشور کوبا بود. با توجه به اینکه یکی از بهترین راهکارها انتقال دانش‌فنی از کشورهای دیگر بود، اقدام به انجام این کار با کشور کوبا کردیم که این کشور در دو دهه قبل با ما همکاری بسیار خوبی در انتقال تکنولوژی داشته و در حوزه انتقال تکنولوژی واکسن هپاتیت بی نیز همکاری داشته ایم.

وی افزود: این واکسن از نظر طراحی یکی از موفق ترین واکسن های دنیاست و عوارض کمی دارد، کنترل کیفی این واکسن در ایران انجام می‌شود. آزمون‌های حیوانی هم با نظارت ما انجام شده است. فاز ۱ و ۲ با موفقیت سپری شده است و در فاز سوم که فاز نهایی واکسن کرونا است از روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه کارآزمایی بالینی آن در کشور آغاز می شود. در این مرحله کارآزمایی در هفت استان توسط دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، زنجان و همدان به اجرا درمی آید که تعداد داوطلبان این مرحله را ۲۴ هزار نفر اعلام شده است.

* واکسن «برکت» تاکنون هیچ عارضه خاص و نگران‌کننده نداشته است

رییس انستیتو پاستور ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که عرضه واکسن تولید مشترک کشورمان با کوبا از نیمه های خرداد آغاز شود و امیدواریم بتوانیم ماهانه دو میلیون دوز واکسن توزیع کنیم. پس از آن نیز بسته به نیاز کشور وارد فازهای بعدی می‌شویم. بالا بردن تولید بستگی به نیاز کشور دارد. وی در مورد واکسن «برکت» نیز گفت: در زمینه تولید واکسن ها و گذارندن فاز یک وسواس و دقت زیادی صورت می‌گیرد، زیرا در فاز یک توجه می‌شود که واکسن ایمن باشد و عوارض ایجاد نکند. واکسن شرکت برکت خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه خاص و نگران‌کننده نداشته است و کارایی آن در فازهای بعدی ۲ و ۳ مشخص می‌شود. واکسن شرکت رازی نیز تاییدیه گرفته است و وارد کارآزمایی بالینی خواهد شد.

*درس بزرگ کرونا این بود که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم به خارج از کشور تکیه کنیم

دکتر بیگلری در پایان گفت: ما در شرایط تحریم، با کرونا مبارزه می‌کنیم. درس بزرگ کرونا این بود که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم به خارج از کشور تکیه کنیم. در تمام موارد باید خودمان کار کنیم. امیدواریم که تا پایان سال ۱۴۰۰ همه مردم ایران واکسینه شوند. ما سابقه ۱۰۰ ساله انستیتو پاستور را به خطر نمی‌اندازیم. واکسن تولید مشترک با کوبا را از همه واکسن‌هایی که امکان تولید مشترک و انتقال تکنولوژی آن وجود داشت بهتر دیدیم. واکسن چیزی نیست که بخواهیم قول نابجا در مورد آن بدهیم. از مردم تقاضا دارم که آرش های کمانگیری که در شرکت های دانش بنیان شبانه روز با تمام وجود برای تولید واکسن تلاش می کنند را باور کنیم و دلسردشان نکنیم.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت ۱۹ از شبکه سلامت سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>