سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۳۶ ب.ظ چاپ مطلب
در یازدهمین قسمت برنامه «ماهِ ماه» مطرح شد:

روایت پزشک از تولد نوزادی که ۱۴ بار جراحی شد

maahe-maah

برنامه «ماهِ ماه» در شب یازدهم ماه مبارک رمضان، قصه‌ای متفاوت با تجربه‌های تلخ و شیرین را برای بینندگان خود روایت کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی، برنامه یازدهم ماه ماه طبق روال شب های گذشته با یاد و خاطره یکی از شهدای مدافع سلامت آغاز شد. این بخش از برنامه به زنده یاد دکتر محمد زارع جوشقانی رییس بیمارستان لبافی نژاد اختصاص داشت که در صحنه نبرد با کرونا، نقش بی بدلیلی از خود برجای گذاشت و از اولین روزهای شیوع اپیدمی کرونا داوطلبانه تمامی ظرفیت های این بیمارستان را در اختیار بیماران کرونایی قرار داد.

بخش اول گفت و گوی برنامه با حضور دکتر صلاح الدین دلشاد متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی کودکان و نوجوانان آغاز شد. وی در  ابتدای برنامه گفت: رشته جراحی عمومی را در سال ۶۰ و رشته فوق تخصصی جراحی اطفال را در سال ۷۰ در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دوره تکمیلی اش را در لندن گذراندم. همسرم متخصص اطفال بود همیشه می دیدم که برای کودکان بیمار به دنبال بیمارستان برای انجام عمل جراحی بود و متاسفانه همیشه در کشور با کمبود جراح اطفال مواجه بودیم، به همین دلیل تصمیم گرفتم که برای تخصص جراحی رشته جراحی اطفال را انتخاب کنم.

این متخصص افزود: در رشته جراحی اطفال، نیمی از بیماران ناهنجاری های مادرزادی دارند. یعنی نقص خلقتی زمان تولد. این نوع بیماران هم فراوان هستند. لب ‌شکری، شکاف پا، مشکلات جنسیتی، بسته بودن مقعد و از این قبیل از جمله ناهنجاریهای مادرزادی است. بیمارانی که برای درمان می آیند، بیشتر از شهرستان های دور افتاده هستند. بسیاری از والدین، حتی پول پرداختی برای درمان را ندارند. باید فکری برای این خانواده ها می شد. در این جا بود که به فکر تاسیس یک موسسه خیریه افتادیم. با جمعی از خیرین موسسه خیریه محکم (حمایت از کودکان با هنجاری های مادرزادی) را راه اندازی کردیم. خانواده‌هایی که کودکان آنها با مشکل بیماری‌های مادرزادی روبرو هستند می‌توانند با مراجعه مستقیم به موسسه یا از طریق معرفی پزشکان معالج یا بستری شدن در بیمارستان‌های زیرپوشش از خدمات حمایت موسسه بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: این موسسه به غیر از این فعالیت، دست به کار بزرگتر دیگری زد و آن ایجاد بخش های مختلف جراحی کودکان بود. اولین آن بخش جراحی اطفال در زاهدان بود. این حرکت جلوی مرگ و میر اطفال را گرفت. بخش بعدی در بندر عباس و دیگری در ایلام راه اندازی شد. با هماهنگی موسسه تمامی پزشک ها از تهران اعزام و کار درمان را در بخش های مختلف به عهده می گیرند. چون این کار با موفقیت انجام شد، تصمیم بر این شد تا با هماهنگی موسسه و به صورت موردی تیم پزشکی جراحی اطفال هر بار به یک شهرستان اعزام و فعالیت خود را انجام دهند و دوباره به مرکز بر گردند.

دلشاد در پاسخ به سوال مجری برنامه که عجیب و سخت ترین عمل جراحی که تا کنون انجام داده است، گفت: زمانی از تهران نوزاد پسری را پیش من آوردند که عارضه جسمی بسیار نادر و عجیبی داشت. این نوزاد از بدو تولد مثانه و روده هایش در قسمت بیرونی بدن تشکیل و آلت تناسلی وی به دو قسمت تقسیم شده بود.

بخش دوم گفت و گو با احمد دشتبان پدر نوزادی که دکتر دلشاد از آن یاد کرد ادامه یافت. وی به روایت ماجرای تولد فرزندش و مشکلاتی که بعد از تولد با آن مواجه بوده است، پرداخت. پسرم در شب ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) در بیمارستان لولاگر تهران متولد شد. وقتی در بیمارستان پسرم را به من تحویل دادند، مثانه و روده های او بیرون از بدنش تشکیل شده بود و شکل عجیبی داشت. در آن لحظه حس کردم به آخر دنیا رسیده ام، خیلی شرایط بدی بود. پزشکان کاملا ما را نا امید کردند و حتا به همسرم گفتند که چند روز به نوزادش شیر ندهد تا رفته رفته بر اثر عفونت از بین برود. وی افزود: اسم «علی» را برای پسرم انتخاب کردم و همانجا نیت کردم که اگر پسرم بهبود پیدا کند به پاپوس امیرالمومنین (ع) بروم. پس از چند روز یکی از همسایگان بیمارستان علی اصغر (ع) و دکتر صلاح الدین دلشاد را به ما معرفی کرد. وقتی که نوزادمان را برای معالجه پیش ایشان بردیم اولین برخوردی که بر خلاف بقیه پزشکان که داشتند این بود که ما را به امیدواری و معجزه خداوند دعوت کردند که برای ما بعد از تحمل آن حجم از نا امیدی بسیار لذت بخش بود.

دشتبان همچنین گفت: قرار شد که اولین عمل جراحی بر روی علی که تنها ۱۰ روز داشت، انجام شود ولی متاسفانه هزینه های درمان بسیار سنگین بود و نمی توانستیم آن را تأمین کنیم. دکتر دلشاد که امیدوارم خداوند به ایشان طول عمر بدهد و حافظ و نگهدارش باشد، موسسه خیریه محکم را معرفی کردند که از طریق این موسسه می توانستیم هزینه های درمان و بیمه فرزندمان را پیگیری کنیم. آن عمل جراحی در حدود ۱۳ ساعت به طول انجامید، تا کنون ۱۴ عمل جراحی بر روی علی انجام شده  است و در طی این سال ها هچ گاه پیش نیامده است که به موسسه محکم مراجعه کنیم و نا امید برگردیم.

دکتر دلشاد در ادامه افزود: این قبیل مشکلات مادرزادی تحت تاثیر عوامل زیادی همچون مواد شیمیایی، تشعشعات است و و یا دارای زمینه ژنتیکی است ولی ۹۰ درصد دلیل این عوارض ناشناخته است. پدر علی مجروع جنگی در عملیات شیمیایی حلبچه است و به همین دلیل عوارض آن در نوزادش بروز کرده است. وی همچنین گفت: امکان ندارد وارد اتاق عمل بشوم و از خدا کمک نخواهم، چرا که اگر خواست و اراده خداوند نباشد برگی از درخت نمی افتد. علی را همانند پسر خودم می دانم و از دیدنش لذت می برم. او قول داده است که جراح اطفال شود و ما را در این مسیر یاری کند.

در پایان برنامه علی دشتبان که حالا یک نوجوان ۱۶ ساله برومند است در استودیو حضور یافت و در کنار پدر و پزشک معالجش قرار گرفت. وی گفت که قرار است تابستان امسال عمل جراحی دیگری انجام دهد، قصد دارد که به طور جدی تحصیل در رشته پزشکی و جراحی اطفال را پیگیری کند و اظهار امیدواری کرد که شاید بتواند بدین وسیله ادای دین کند و بخشی از زحمات مادر، پدر و دکتر دلشاد را جبران کند.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت ۱۹ از شبکه سلامت سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>