سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «ماهِ ماه» روایت شد:

طلبه جوانی که کلیه‌اش را به لبخند کودک بیمار بخشید

Maahe-Maah

پانزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «ماهِ ماه» میزبان حجت الاسلام کمیل نظافتی به همراه روزبه بابایی بود.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، پانزدهمین قسمت از برنامه «ماهِ ماه» هشتم اردیبهشت ماه با یاد و خاطره علی صفرلو شهیدی که داوطلبانه مدافع سلامت مردم شد آغاز شد. پرستاری که در بخشی از وصیت نامه خود گفته است: در هر لباسی که هستید مهم نیست، فقط کارهای‌تان را رنگ خدایی کنید؛ آن‌وقت خواهید دید که خدا تنهای‌تان نمی‌گذارد و چقدر این لحظه شیرین است…».

در پانزدهمین شب از ماه مبارک رمضان حجت الاسلام و المسلمین کمیل نظافتی به همراه روزبه بابایی در استودیو برنامه ماهِ ماه حضور داشتند تا از ایثار، از خودگذشتگی، انسانیت و نوع دوستی روایت کنند. وی بزرگ شده آمل است و در بابل درس طلبگی می‌خواند. این بزرگمرد کلیه خود را به یک کودک هشت ساله اهدا کرد و از آنجایی که خانواده شخص پذیرنده، وضعیت مالی خوبی نداشتند، ماشین خود را هم برای تأمین هزینه عمل پیوند فروخت.

ابتدا حاج کمیل نظافتی گفت: نخستین لقبی که مردم به من دادند همان زائر پیاده بود. علتش هم پیاده‌روی هر ساله ما به کربلا از سال ۱۳۸۲ بود. آن سال‌ها خیلی پیاده‌روی به سمت کربلا مرسوم نبود. ما از آمل تا کربلا، حدود ۴۵ روز در راه بودیم. هنوز صفحه رسمی من در اینستاگرام به نام همان زائر پیاده فعال است.

وی در ادامه ماجرای اهدا کلیه و چگونگی آشنایی با سجاد کوچولو را روایت کرد:  در اوایل دهه ۸۰ که با روزبه آشنا شدم کارهای خیرخواهانه مشترک زیاد انجام می دادیم که یکی از آن ها عیادت از بیماران در بیمارستان بود. در یکی از روزها که به بخش دیالیز بیمارستان رفته بودیم در میان بیماران میانسال که در آن بخش بودند توجه ام به سجاد کوچولو ۸ ساله افتاد که دیالیز می شد. وقتی از خانواده اش مشکل وی را پرسیدم گفتند که ۴ سال است دیالیز می شود، سجاد کودکی بود که عمل قلب باز و جراحی مثانه انجام داده بود. کبدش هر روز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شد و اگر کلیه دریافت نمی‌کرد حتی ممکن بود جان خود را از دست بدهد. خانواده‌اش در بدترین شرایط اقتصادی بودند و دیالیز، هر روز این بچه را ضعیف‌تر می‌کرد.

زائر پیاده افزود: وقتی که شرایط دهنده کلیه را پرسیدم متوجه شدم که تمام شرایط با من مطابقت می کند و تصمیم گرفتم که یکی از کلیه های خود را به وی اهدا کنم. وقتی که تصمیم به اهدای کلیه گرفتم، نخستین کسی که موضوع را با آن در میان گذاشتم همسرم بود. من در سال ۸۰ ازدواج کردم. آن موقع ۱۲ سال از عمر زندگی مشترک من با حاج خانم می گذشت. وقتی این موضوع را به ایشان گفتم، همسرم به من گفت که اگر اجازه بدهید من خودم این کار را انجام بدهم. او  خیلی حمایت کرد؛ این عمل پیوند در بیمارستان شهید بهشتی شهرستان بابل انجام شد. از ابتدا تا انتهای مراحل پیوند خیلی به من روحیه می‌داد و همواره پشتیبان و همراه من بود.

وی درباره موانعی که بر سرراهش در این عمل خیرخواهانه وجود داشت گفت: در این راه تهمت ها و افتراهای زیادی به من وارد کردند. بار اول می‌گفتند که حاج‌آقا کلیه‌اش را فروخته است، بعد گفتند حاج آقا آمده خودش را مطرح کند وقتی می‌دیدند که طلبه‌ای ملبس به لباس روحانیت بحث اهداء کلیه را انجام می‌دهد حساسیت آنها بیشتر می‌شد لذا چون هیچ نسبت فامیلی میان من و آقا سجاد نبود و حتی کوچکترین آشنایی با هم نداشتیم برای آنها این مطرح بود که حاج آقا با چه انگیزه‌ای این کار را انجام می‌دهد؛ پول که نگرفته است می‌گوید نمی‌خواهم، به تعبیر خود حاج‌آقا دنبال بهشت هم که نیست. پس چه دلیلی دارد که این کار را انجام می‌دهد. یا جای دیگری با صراحت تمام گفتند که ۸۰ میلیون تومان از طرف جامعه روحانیت به کارت حاج‌آقا واریز کرده‌اند و حاج‌آقا مجبور است که این کار را انجام دهد!!! در صورتی که اصلاً این حرفها نبود من حتا به دلیل هزینه های بالای جراحی مجبور به فروش ماشین شخصی خود شدم. خدا رو شکر بعد از پیوند تمام این صداها خاموش شد و امروز خوشحالم که سجاد دوباره به مدرسه باز می‌گردد و می‌تواند مثل همه بچه‌ها تحصیل کند. . هرکسی به جای من بود، این کار را انجام می‌داد. امروز سجاد می‌خندد و دردی ندارد همین برای من کافیست.

حاج آقا کمیل همچنین درباره دوستانی که در حوزه هنر و موسیقی وی را در این راه همراهی می کنند گفت: دوستان بسیاری در این حوزه موسیقی دارم که شاید جامعه مذهبی آن ها را پذیرا نباشد ولی از انسان های نیک روزگار و دوستان بسیار صمیمی من هستند که کارهای خیرخواهانه زیادی انجام می دهند و مرا حمایت می کنند. محسن چاووشی، حجت اشرف زاده، امیر آرتا و… از جمله دوستانی هستند که کمپین های زیادی در فضای مجازی برای ساخت مدرسه در مناطق محروم، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و … راه اندازی کردند.

وی همچنین در مورد حمایت از حیوانات اظهار داشت: متاسفانه در مملکت ما به اسم دین حیوان آزاری می کنند. همین‌جا تاکید می‌کنم، منِ طلبه که حامی حیوانات هم هستم، معتقدم به هیچ جنبنده‌ای که آفریده خداست، نباید ظلم شود. اسلام مخالف حیوان آزاری است. نقاهتگاهی برای حمایت از حیوانات آسیب‌دیده راه‌اندازی کرده‌ایم که ۱۱۰ سگ و ۶ گربه تحت پوشش داریم و مردم هم حمایت می کنند. من طلبه‌ای هستم که تلاش می‌کنم طبق اخلاق نبوی زندگی کرده و تا جایی که می‌توانم به همه مخلوقات خدا از انسان گرفته تا حیوان و گیاه کمک کنم.

در ادامه گفت و گو روزبه بابایی به ماجرای آشنایی خود با حاج کمیل نظافتی که حالا به وی پدر می گوید پرداخت: آن موقع که من نوجوان ۱۳ ساله و عاشق فوتبال بودم پدر به عنوان مشاور پرورشی برای سخنرانی به مدرسه ما آمد و ایشان ارتباط بسیار خوبی با دانش آموزان داشتند. در یکی از این جلسات جذب مسلک و رفتار ایشان شدم و از از آن موقع همراه با ایشان به کارهای مذهبی و خیرخواهانه روی آوردم، هیات راه اندازی کردم، به عیادت بیماران می رفتم و در سفرهای پیاده روی کربلا نیز همراه ایشان بودم. من بیشتر وقتم را با ایشان سپری می کنم.

وی درباره احساس خود نسبت به این تحول عمیقی که در اثر معاشرت با پدر معنوی اش رخ داده است گفت: هر انسانی یک دغدغه ای دارد و من هم همیشه دوست داشتم که هر لذتی که از هر چیزی می برم آن را با دیگران سهیم باشم و این گونه است که حال دلم خوب است. آرزو دارم که هیچ وقت هیچ کس نتواند رابطه فاصله ای بین من و پدرم (حاج آقا) ایجاد کند.

حجت الاسلام و المسلمین کمیل نظافتی در پایان گفت: امام حسن مجتبی (ع) از مال، جان و آبروی خود گذشت اگر ما هم قرار است که پیرو مکتب امام حسن (ع) باشیم در راه تعالی جمهوری اسلامی و مردم کشورم، از مال و جانم می گذرم و برای گذشتن از آبرویم از ایشان می خواهم که در این راه کمکم کند.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت ۱۹ از شبکه سلامت سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>