سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۸ ق.ظ چاپ مطلب
در شانزدهمین برنامه «ماهِ ماه» روایت شد:

۳۰ درصد از تماس‌های اورژانس مزاحمت تلفنی است/ پایگاه اورژانس بانوان از سال ۹۷ راه‌اندازی شد

maahe-maah

ویژه برنامه افطار شبکه سلامت سیما در شانزدهمین شب از ماه مبارک رمضان میزبان جمعی از مدیران و کادر اورژانس کشور بود.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، شانزدهمین برنامه «ماهِ ماه» پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه با یاد و خاطره دکتر سیدمحمد موسوی متخصص اطفال بیمارستان حضرت زهرا (س) در اصفهان که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت و به جمع شهدای مدافع سلامت پیوست، آغاز شد.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور، سعیده مساح مسئول پایگاه اورژانس بانوان، محبوبه ترکی تکنسین مرکز اورژانس تهران و اداره ارتباطات ۱۱۵ و وحید مشکی تکنسین موتورلانس اورژانس در این قسمت از برنامه حضور داشتند.

در ابتدا مجتبی خالدی توضیحاتی راجع به اورژانس پیش بیمارستانی ارائه داد و گفت: فرآیند امداد خواهی و امداد رسانی از تماس با شماره ۱۱۵ شروع شده و در مرحله تحویل بیمار به اولین مرکز درمانی پایان می پذیرد که به همین دلیل به آن اورژانس پیش بیمارستانی گفته می شود . در واقع کار اورژانس پیش بیمارستانی از صحنه حادثه تا مرکز درمانی تعریف شده و بعد از رسیدن به اولین مرکز درمانی بیمار یا مصدوم خود را به آنها تحویل می دهد. مردم در اغلب مواردی که در پی وقوع حادثه و بحران با نیروهای امدادی تماس می گیرند، تحت تاثیر اضطراب بسیار زیادی قرار دارند و همین موضوع ممکن است موجب شود که اطلاعات کافی را در اختیار دستگاه‌های امدادی قرار ندهند؛ اما دانستن اینکه ارائه چه نکاتی به اپراتورها لازم است، به سریع تر رسیدن نیروهای امدادی کمک می‌کند و باعث می‌شود که تکنسین‌های اورژانس بتوانند در زمان طلایی به محل مورد نظر برسند.

وی در پاسخ به اینکه برای سریع تر رسیدن آمبولانس‌ها به محل وقوع حادثه باید چه اطلاعاتی را به اپراتورهای اورژانس ارائه کند، گفت: در زمانی که با اورژانس تماس گرفته می شود باید در وهله اول نوع حادثه اعلام شود. مکانیزم آسیب برای ما بسیار مهم است اعلام این موارد به اورژانس کمک می‌کند که اگر به حضور ارگان های امدادی دیگری نیز نیاز است در همان لحظات اول این فراخوان را انجام دهیم.

خالدی اظهار کرد: اعلام تعداد دقیق مصدومان نیز بسیار مهم است چرا که سازمان اورژانس می تواند تعداد خودروهای امدادی موردنیاز در محل را تشخیص بدهد. همچنین اعلام آدرس دقیق نیز یکی از موارد کمک کننده است و اگر افراد بتوانند جهت محوری که در آن حضور دارند را نیز اعلام کنند در سریع تر رسیدن اورژانس بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: آشنایی با کمک های اولیه شانس بقا را بالا می برد و باعث می شود که زحمت من و همکارانم کمتر شود. تماس گیرندگان می‌توانند اگر آشنایی با خدمات فوریت های پزشکی دارند به کارشناسان اپراتور اعلام کنند تا کارشناسان نسبت به اقدامات اولیه‌ای که باید انجام شود، آنها را راهنمایی کنند.

وی به مشکلاتی که بر سرراه کادر اورژانس در راه امداد رسانی وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در راه امداد رسانی به حوادث خصوصا حوادث جاده ای وجود ترافیک در مسیر هست که اغلب توسط افراد حاضر در صحنه که برای تماشای صحنه حادثه از سرعت خود کم کرده اند یا حتی در محل توقف کرده اند بوجود می آید. بهترین اقدام و کمک افراد حاضر در صحنه حادثه برای تسریع در فرآیند امداد رسانی این هست که راه را برای نیروهای امدادی باز کنند و خودروی خود را در نقطه ای دور از محل حادثه پارک کنند، ضمن اینکه توقف بی مورد در صحنه حادثه ممکن است بدلیل وجود خطرات ثانویه در اینگونه صحنه ها باعث آسیب افراد غیر از مصدوم حادثه نیز بشود. همچنین افراد حاضر در صحنه حادثه باید به این نکته توجه داشته باشند که تا حد امکان از جابجا کردن مصدوم تصادفی در صحنه حادثه خودداری کنند زیرا حرکت ناگهانی و جابجا کردن مصدوم خطر آسیب به ستون فقرات و قطع نخاع را به همراه دارد.

* حدود ۳۰ درصد از تماس های اورژانس، مزاحمت تلفنی است

در ادامه محبوبه ترکی تکنسین مرکز اورژانس تهران و اداره ارتباطات ۱۱۵ گفت: به دنبال شیوع بیماری کرونا در کشور تعداد تماس های تلفنی با مرکز اورژانس برای دریافت مشاوره نسبت به قبل بیشتر شده است که گاهی این تماس ها در طول ۲۴ ساعت به حدود ۸ هزار تماس می رسد که از این تعداد ۲ هزار تماس نیاز به امداد حضوری دارد. وی همچنین گفت در کمال تعجب و تاسف باید بگویم که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از این تماس ها نیز از سوی مزاحمین تلفنی است.

* پایگاه اورژانس بانوان از سال ۹۷ راه اندازی شد

سعیده مساح مسئول پایگاه اورژانس بانوان دیگر مهمان برنامه بود و درباره این پایگاه که به تازگی به اورژانس کشور اضافه شده است توضیحاتی داد: پایگاه اورژانس بانوان اردیبهشت ماه سال ۹۷ به پیشنهاد دکتر کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور برای رفاه حال بانوانی که شاید در هنگام سوانح و حوادث مشکلاتی داشته باشند و نیاز به حضور خانم باشد راه اندازی شد. با افتتاح این پایگاه خدمات اورژانسی عمدتا ویژه بانوان که نیاز به ارائه برخی اقدامات ویژه خانم ها و مداخلات پزشکی از جانب این تیم باشد استفاده می شود.

* از سوی همراه بیمار مورد ضرب و شتم قرار گرفتم

پایان برنامه اختصاص به گفت و گو با وحید مشکی تکنسین اورژانس موتورلانس داشت. وی درباره اضافه شدن این بخش به ناوگان خدمات اورژانس گفت: موتورلانس‌ها در سال‌های اخیر به ناوگان ما اضافه شدند. این نوع  امکانات در شهری مثل تهران با این حجم بالای ترافیکی که در ساعت‌های مختلف روز دارد بسیار تعیین کننده است. ترافیک و رسیدن بر بالین بیمار یک موضوع است و مسأله دیگر به صرفه بودن استفاده از این دستگاه‌های تک نفره  است. البته برای تکنسینی که به تنهایی بر بالین بیمار می رود این کار مشکلات و سختی های خودش را دارد.

وحید مشکی درباره حادثه ای که اخیرا در ماه مبارک رمضان در هنگام ماموریت برایش به وجود آمده است توضیح داد: حوالی ساعت ۲۰ و ۱۷ دقیقه بعد از اذان مغرب یک مورد تروما (آسیب) به کمر در منطقه سعادت آباد به اورژانس گزارش شد و من در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه یعنی تنها پس از ۳ دقیقه خود را به مرکز سانحه رساندم. مصدوم خانمی بود که از پله سقوط کرده بود و امکان جابجایی نداشت. ناگهان همراه مصدوم به بهانه اینکه چرا موتورلانس اعزام شده است، شروع به داد و بیدا کرد. به وی توضیح دادم که به دلیل وجود ترافیک من زودتر آماده ام که مقدمات مداوا را انجام دهم و همزمان هم آمبولانس در حال اعزام به محل است ولی ظاهرا همراه مصدوم دچار تشویش و اضطراب بود و فحاشی کرد و مصدوم را که دچار آسیب از مهره های کمر شده بود را به خودرو شخصی خود انتقال داد. در نهایت هم به من حمله ور شد، مرا مورد ضرب و شتم قرار داد و با خودرو به موتورلانس اورژانس خسارت جدی وارد کرد که متاسفانه از ناحیه بینی، دچار شکستگی شدم و قرار است فردا تحت عمل جراحی قرار بگیرم. مشکل عمده ای که ما با آن مواجه هستیم این است که مردم جامعه از تخصص ما اطلاعی ندارند و فکر می کنند که دانش ما در حد جابجایی بیمار است.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت ۱۹ از شبکه سلامت سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>