سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
حمیدرضا جعفریان در برنامه «شهر فرنگ» مطرح کرد:

طرح بسته‌های حمایتی حوزه هنری برای حمایت از اکران/ در حوزه تولید برنامه‌های گوناگونی خواهیم داشت

jafarian

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، درباره برنامه‌های حوزه هنری برای حمایت از اکران و رونق گیشه و چشم انداز این سازمان در بخش تولید محتوا گفت.

به گزارش سوره سینما، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری روز جمعه ۲۱ خردادماه، با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر پیرامون بازگشت رونق به سینماها در دوره بازگشایی مجدد سینماها توضیحاتی را ارائه داد.

جعفریان در ابتدا درباره وضعیت دخل و خرج و بازگشایی سالن‌های حوزه هنری در شرایط فعلی، عنوان کرد: در یک سال و نیم اخیر، فضای سینما فضای رکود را تجربه و تحمل کرد، منتها حوزه هنری از گذشته با تعداد صندلی‌ها و سالن هایی که داشته، به عنوان یکی از بزرگترین سینماداران کشور بوده که با یک نگاه ماموریتی، در این عرصه حضور خوبی داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۵ پرده سالن در اختیار حوزه هنری است که به تازگی چندین سالن هم به آن اضافه شد و در حال افتتاح هستند. انشاالله تا انتهای امسال در فاز یک توسعه که دوستان ما در موسسه «بهمن سبز» برنامه آن را داشتند، به حدود ۱۸۳ سالن هم خواهد رسید.

این مدیر سینمایی، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر سالن‌های حوزه هنری، امکان نمایش فیلم دارند یا خیر؟ بیان کرد: بله. هم اکنون سالن‌ها با همان برنامه همیشگی در تمام کشور فعالیت دارند و طبق ضوابط ستاد مقابله با کرونا، چون سینماها به گروه مشاغل ۲ منتقل شدند، تقریبا شهرها شرایط پایداری را سپری می‌کنند و سینماهای شهرهای مختلف حوزه هنری باز هستند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، درباره عدم اعتماد تهیه کننده‌ها برای پخش فیلم هایشان در سالن‌های سینما با توجه به کم رونق شدن سالن‌ها، گفت: ما در بخش توزیع، آسیب‌شناسی‌هایی کردیم که علت این رکود و عدم رونق سینما، ۳ ریشه دارد که یکی از بحث‌های آن، نگرانی و ترس مخاطبان و مردم از فضای بسته است که با تزریق واکسن کرونا، به زودی این نگرانی برطرف خواهد شد.

او ادامه داد: دلیل بعدی، بحث تبلیغات و ترویج است که عمدتا بار اصلی را در فضای سینمایی کشور، سازمان صداوسیما به عهده داشت که در یک سال و نیم اخیر خیلی کم رنگ تر شده است و مانع سوم و اصلی حال حاضر کم رونقی سینما، نگرانی یا ترس صاحبان اثر از دیده نشدن فیلم‌هایشان است که اگر ما صاحبان فیلم ها را حمایت کنیم که آثارشان را برای اکران بیاورند، این‌مانع برطرف می‌شود که در نهایت با همکاری صداوسیما، بتوانیم به رونق سینما کمک کنیم.

جعفریان همچنین به ارائه بسته تشویقی و حمایتی حوزه هنری به صاحبان آثار اشاره کرد و گفت: با ارائه این بسته، قصد داریم صاحبان آثار را مجاب کنیم که با یک منطق اقتصادی، حاضر شوند فیلم‌هایشان را اکران کنند. این طرح مبتنی بر سرمایه در گردش است که اگر مشارکت سازمان سینمایی ارشاد هم باشد، حوزه هنری با حسن نیت قصد دارد که این اتفاق را رقم بزند.

وی درباره جزئیات این بسته های حمایتی عنوان کرد: ما روی عدالت، رقابت و تامین سرمایه در گردش اولیه تمرکز داریم و نسبت به مجموع ظرفیت‌هایی که وجود دارد، یک بسته پیشنهادی به هر فیلم ارائه می‌کنیم و مبتنی بر آن قرارداد اقتصادی بسته خواهد شد. تاکنون ۵ فیلم برای اکران و بهره مندی از این بسته‌های حمایتی انتخاب شده اند که بزودی آماده اکران می‌شوند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد عدالتی و رقابتی آیا در دوره جدید، شاهد عدم نمایش برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری هستیم یا خیر؟ گفت: دغدغه همه ما در سازمان سینمایی حوزه هنری رونق سینماست و اتفاقا در نقطه مقابل به دنبال تامین محتوا برای سینما هستیم. به نظر بنده طرح این مباحث در این شرایط یک رهزن است و اساسا مسئله ما نیست. من فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از اتفاقاتی که در گذشته پیرامون موضوع تحریم افتاده، حواشی رسانه‌ای بوده است که برای بعضی‌ها جذاب بوده تا فیلم هایشان بیشتر دیده شود. اما ما در دوره جدید حوزه هنری خود را همگام و هم راستا با سازمان سینمایی وزارت ارشاد در این زمینه می‌دانیم و معتقدیم هرگونه اصلاح یا نظری در خصوص محتوا می‌بایست در مرحله صدور پروانه نمایش فیلم‌ها تجمیع شود تا دیگر استاندارد دوگانه رخ ندهد.

وی درخصوص تداوم طرح‌های تشویقی، امثال نیم‌بها شدن بلیت سینماها، طرح «سینما ماشین» یا پخش شدن مسابقات ورزشی در سینماها، نیز بیان کرد: بعضی از این طرح‌ها که ارائه شد، با موفقیت روبرو نشد و برخی نیز کمک کننده بود. در عین حال حوزه هنری تصمیم به ارائه طرح جدیدی گرفت تا مسئله ترغیب صاحبان فیلم به نمایش اثر خود را بصورت کلان حل کند. در بحث آینده پژوهی سینما نیز معتقدیم سینما در دوران تازه اتفاقا نیاز به خلق تجربه‌های تازه دارد و نمی‌توان تصور کرد مثل سابق مخاطب صرفا برای تماشای فیلم به سینما بیاید. در عین حال که اجازه اجرای بسیاری از این طرح‌ها برعهده شورای صنفی نمایش و وزارت ارشاد است و نیاز به تعامل است.

او به استقبال سازمان سینمایی حوزه هنری به اکران فیلم‌های خارجی در چهارچوب ضوابط اشاره کرد و گفت: اینکه این فیلم‌های خارجی در شرایط عادی چه بلایی بر سر تولیدات داخلی می‌آورند، تحلیل دیگری دارد؛ اما ما در شرایط فعلی، شاهد این هستیم که صاحبان فیلم‌ها، آثار خود را برای اکران نمی‌آوردند و بسیاری از سینماها تعطیل شده‌اند. در این شرایط اکران خارجی تحت ضوابط قانونی پیشنهاد بدی نخواهد بود.

جعفریان درخصوص تسویه سازمان سینمایی حوزه هنری با فیلمسازان و سرمایه گذارانی که سال ۹۸ فیلم‌های خود را به نمایش گذاشته بودند، گفت: با تمام فیلمسازان تسویه به عمل آمد و قبل از سال جدید، با تلاش و همکاری موسسه «بهمن سبز»، این امر میسر شد.

وی درباره رونق پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایام کرونا و جایگزین شدن آن‌ها به جای سینما، برای مخاطبان گفت: ما در ایام کرونا شاهد این رونق بودیم. اما این رونق دلیلی بر اینکه مخاطب دیگر به سینما نرود، نیست.

مخاطب به دلایلی که در بالا به آن اشاره کردم به سینما نمی‌آید که انشاالله با ریشه کن شدن ویروس کرونا، مخاطبان سینما، به سینما بازخواهند گشت.

جعفریان با اشاره به آنکه معادلات در سینما صنعتی نیست، گفت: در زیست بوم سینما نه بازیگران نقش خود را به درستی برعهده گرفته‌اند، نه شفافیت وجود دارد و نه روابط مشخص است. برای مثال در سینما نهادهای زیر مجموعه ارشاد نظیر فارابی یا تصویر شهر مبالغ حمایت خود از فیلم‌ها یا تجهیز سینماها را در سال‌های اخیر اعلام کردند. منتها در فضای نمایش خانگی این اتفاق وجود ندارد.

وی ادامه داد: به طور مثال در سال‌های اخیر صندوق نوآوری حمایت‌هایی را در قالب وام و تسهیلات از سامانه‌های مختلف در حوزه اقتصاد دیجیتال آغاز کرده است. یکی از دریافت کننده‌های این وام یکی از سامانه‌های ویدئوی نمایش خانگی است که حدود ۶۶ میلیارد تومان از نیمه سال ۹۸ تا آخر سال ۹۹ تسهیلات گرفته اما تاکنون جایی اعلام و شفاف نشده است.

جعفریان گفت: اگر ما به دنبال اصلاح ساختار و احیای این صنعت هستیم باید از اینجا شروع کنیم. در این شرایط طبعا حوزه هنری به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر وارد میدان می‌شود و با ارائه طرح اخیر ایجاد رونق سینما قصد میانجیگری دارد.

این مدیر سینمایی درباره برنامه‌های پیش روی سازمان سینمایی حوزه هنری در بخش تولید نیز، عنوان کرد: ما در بخش تولید نیز برنامه‌های گوناگونی، اعم از سریال‌سازی، تولید سریال نمایش خانگی، تولیدات سینمایی که بخش ارائه الگو در آن پررنگ خواهد بود و بخش زیست بوم انیمیشن فعالیت خواهیم داشت که نسبت به سرفصل‌های سیاست گذاری شده، به تولید آثار در این بخش‌ها خواهیم پرداخت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>