سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ مهر ۱۳۹۲ در ۹:۰۱ ق.ظ چاپ مطلب
یادی از فیلمبردار «مهاجر» و «وصل نیکان»/

زبان فیلم‌هایی مثل «مهاجر» برای مخاطب امروزی کهنه است

taghi-paksima

محمدتقی پاک‌سیما تأکید کرد فیلم‌های موفق سینمای دفاع مقدس در دهه‌های گذشته نباید برای فیلمسازی امروز الگو باشند.

محمدتقی پاک‌سیما تأکید کرد فیلم‌های موفق سینمای دفاع مقدس در دهه‌های گذشته نباید برای فیلمسازی امروز الگو باشند.

 پاک‌سیما که بیشتر با عنوان فیلمبردار سینمای دفاع مقدس شناخته شده است درباره کم‌کاری‌اش در این ژانر به سوره سینما گفت: از شرایط اقتصادی می‌توان به عنوان اصلی‌ترین دلیل مهجور شدن سینمای دفاع مقدس نام برد. اگر امروز بخواهیم فیلمی درباره جنگ بسازیم قطعا زبان دیگری را متفاوت با گذشته باید برگزینیم.

فیلمبردار «مهاجر» گفت: فعالیت امثال ما در جبهه و بعد از آن در سینمای دفاع مقدس بر اساس صداقت بود. این فضا را دوست داشتم. امروز اگر کسی بخواهد منهای این صداقت با مخاطب حرف بزند موفق نخواهد بود. فیلم‌هایی مثل «وصل نیکان»، «مهاجر»، «آخرین شناسایی» و «خداحافظ رفیق» که من فیلمبرداری کردم همه فیلم‌های موفقی در زمان خود بودند اما امروز باید با نگاهی نو به جنگ برای مخاطب فیلم ساخت. آخرین فیلمی که در سینمای جنگ فیلمبرداری کردم «شور شیرین» بود که این نگاه نو را چندان در ساختار و فرم خود لحاظ نکرده بود.

پاک‌سیما درباره کم‌کاری خود گفت: من از فیلمبردارانی هستم که دیجیتال کار نمی‌کنم و تخصصم در نگاتیو است، به همین دلیل و اساسا به خاطر کاهش تولیدات سینما کم‌کار شده‌ام. اما از این پس تصمیم دارم که دیجیتال هم فیلمبرداری کنم.

از دیگر فیلم‌هایی که پاک‌سیما فیلمبرداری کرده «خودزنی»، «خدا نزدیک است» و «به کبودی یاس» را می‌توان نام برد.