سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب
نشست نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه پویانمایی برگزار شد؛

از امضای فیلمساز پای اثر تا تولید فیلم‌های کیفی فرامرزی

neshast-animation

انیمیشن های سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران روی میز نقد ایسفا قرار گرفتند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، مهدی آقاجانی به عنوان مجری و کارشناس، پرستو کاردگر و  صادق جوادی کارشناسان و منتقدان نشست نقد و بررسی روز چهارم ایسفا بودند.

در ابتدای نشست  پرستو کاردگر درباره فیلم «آی دی» بیان کرد: زمانی که تیزر این انیمیشن را دیدم بسیار انیمیت کار من را متعجب کرد و هنگامی که فیلم را دیدم از نظر بصری و تکنیکی برایم بسیار جالب به نظر رسید اما در اواسط فیلم ریتم را از دست دادم. کاراکتر اصلی فیلم گورخر بود و خیلی ریزه کاری های دقیقی در آن رعایت شده بود.

او در ادامه درباره انیمیشن «باران» بیان کرد: رنگ و لعاب فیلم را خیلی دوست داشتم و بک گراند و تصویر خیلی نسبت به فیلم ارجح بود. من از آثاری که در جشنواره فیلم کوتاه دیده می شود توقع کار جدی تری دارم و به نظرم فیلم هایی که مخاطب کودک دارند شاید مخاطب خود را در این جشنواره نداشته باشند.

او درباره انیمیشن «رویا می‌بافد آبی دریا» گفت: من کارهای مریم خلیل زاده را همیشه دوست داشتم و او یک امضا و یا حتی تکراری دارد که مشخص است از سبک فیلمسازی او می آید. در تمام فیلم‌هایش رنگ آبی را حفظ می‌کند و نمی دانم این تکرار است یا امضا.

صادق جوادی نیز گفت:  همه فیلم‌ها خوب بودند. ساخت انیمیشن کار پر زحمتی است، من با محتوای فیلم «آی دی» کمی مشکل داشتم و در اوایل فیلم می شد داستان را کامل حدس زد. بخش تصویر و گرافیک و کانسپت های انیمیشن باران بسیار خوب بود و کارکودکی است که آدم دوست دارد فرزندش این فیلم را ببیند و درباره پایان بندی فیلم کمی بحث وجود دارد.

او گفت: به نظر من تکراری در فیلم های مریم خلیل زاده است که باید در مورد آن فکر شود. اما کارش محاسن زیاد و دنیای خود و جهان خود را هم دارد اما گوشه چشمی به تکنیک و ریتم فیلم هم داشته باشد، بیشتر موفق‌ خواهد بود و اینکه فیلمساز خانمی است که فضاهای زنانه را نشان می دهد جذاب است و به نظرم از یک جایی به بعد خیلی داستان شخصی می‌شود.

آقاجانی گفت: به نظرم فیلم «آی دی» پایان بندی مناسبی نداشت و در فیلمنامه اگر این فیلم چهار دقیقه ای هم می شد به نظرم موفق بود اما در کل کار شیرین و جذابی بود.

کاردگر درباره فیلم «باران» نیز گفت: وقتی در فیلم یک جای خاصی را نشان می دهید، هویت آن منطقه در واقع به تصویر کشیده می شود.

او درباره فیلم «رویا می‌بافد آبی دریا» گفت: اینکه این اثر لحن مشخصی دارد بسیار خوب است اما این کار در بحث ریتم، نگاه جدیدی دارد و اگر به فضای جدید برود چه اتفاقی خواهد افتاد و من فیلم های مریم خلیل زاده را دوست دارم و شخصیت اش در فیلم ها دیده می شود اما دوست دارم در فیلم های مریم خلیل زاده فضای دیگری را ببینم.

فهیمه قبادی کارگردان انیمیشن «آی دی» بیان کرد: اثر من کاری دانشجویی بود و ایرادهایی را خواهد داشت اما تمام تلاش من این بود که کار به حد ایده آلی برسد، قسمتی از کامپوزیت‌ها به موقع به کار من اضافه نشد و از اینکه به فیلم من با جزییات نگاه کردید، بسیار سپاسگزارم.

جوادی درباره فیلم «کلاغ» عنوان کرد: «کلاغ» به قدری فیلم خوبی بود که دلم می خواهد به احترامش سکوت کنم. با نوع اقتباس و منبع فیلم بسیار موافقم و گرفتن جان شعر و کار کردن یا آن کار سختی است. تنها مشکلی که داشتم افکت موسیقی است که برای من آزاردهنده بود و سبک آن را نمی‌پسندیدم. فیلم ریتم، انیمیت و موضوع خوبی داشت.

کاردگر نیز عنوان کرد: این فیلم را نسبت به فیلم‌های دیگر‌ بیشتر دوست داشتم و کلاغ ها یک شکل انیمیت نشده بودند که برایم‌جالب بود. امسال از معدود سال‌هایی بود که اثر اقتباسی زیاد دیده می شد که به دید من باید بیش از پیش هم به لحاظ کمی شود. متاسفانه فیلم‌های کوتاه کمتر سمت اقتباس می‌روند و باید تعدادشان بیشتر شود. «کلاغ» شعر طولانی است ولی فیلم روند تکنیکی خوبی داشت اما کمی شیوه موزیک ویدئو بود.

آقاجانی نیز گفت: من هم از این فیلم لذت بردم. زیرا استانداردهای بسیار بالایی دارد و چه خوب که در بخش بین الملل جشنواره هم حضور دارد. فضای فیلم کاملا شرقی است و موضوعی عرفانی دارد. من متن شاعر را نخوانده ام اما تصورم‌ بر این بود فیلم یک جایی می‌توانست به اتمام برسد اما باز ادامه پیدا کرد. موسیقی فیلم برای من جالب بود و افکت‌های آن را پسندیدم اما با شیوه ویدئو کلیپی آن مخالفم.

جوادی درباره فیلم «هرچند میلیون سال یکبار» اثر جویان سهیلی و کمیل سهیلی بیان کرد: این فیلم استاندارد است اما حس خاصی را از آن دریافت نکردم با اینکه نکات را به خوبی رعایت کرده بود.

کردگار گفت: خیلی فیلم را متوجه نشدم حتی انیماتور را می‌شناختم اما با فیلم نامانوس و بلاتکلیف بودم.

کاردگر درباره فیلم «درخت ترش» بیان کرد: درخت ترش فیلم اقتباسی است و داستانش درباره دختری است که در کنار قطار گذر دارد که از دید من یک مدل اقتباس است که داستان یک صفحه ای را اقتباسی کرده است.

جوادی درباره این فیلم عنوان کرد: این فیلم ایرانیزه شده بود و کارتون نت ورکی بود و استفاده زیاد لوپ کاملا به چشم می‌خورد. کارگردان بیرون از کاراکتر اصلی است و سکانس حسی نیست و هیچ احساسی را از آن دریافت نکردم.

کاردگر درباره فیلم «دست و تخم مرغ» بیان کرد: فکر می‌کنم فیلم دانشجویی باشد و به دلیل پایان‌نامه کار شده است. فیلم‌های پایان‌نامه جسارت بالایی دارند. از لحاظ تکنیکی درباره این فیلم حرف خاصی ندارم.

جوادی گفت: کار استانداری برای کودک است. اگر فیلم با هدف مخاطب کودک ساخته شده است نباید با منطق بزرگسال سنجیده شود. رنگ فیلم مانند انیمیشن‌های ژاپنی و کره ای بود.

کاردگر درباره انیمیشن «پیکره» بیان کرد: انیمیشن بسیار سخت است و از حقه‌های خوبی استفاده کرد که فیلم خوبی ساخته شد. از پس زمینه با دقت می‌توانستیم حقه را ببینیم. در کل با آخر انیمیشن مشکل داشتم و مجسمه که داخل کوره انداخته شد متوجه نشدیم چه اتفاقی برای آن افتاد. انیمیشن پیکره از فیلم‌های خوب سینمای جوانان ایران به شمار می‌رود.

جوادی درباره این فیلم گفت: رابطه خالق و مخلوق را در این اثر نتوانستم درک کنم و نوع پایانش به پوچی می‌رسید. اوج گرفتن در مبارزه می‌توانست پایان فیلم را جذاب‌تر پیش ببرد و همخوانی ندیدیم.

جوادی درباره انیمیشن «قدم یازدهم» گفت: خانم کشکولی نیا کارهایش از استاندارهای ایران بالاتر است و هرچه سعی کردم ایراد بگیرم اما ایرادی پیدا نشد. این فیلم کاملا برای کودک مناسب است و بزرگسال هم‌ می‌تواند خود را به جای کودک بگذارد. این فیلم ۱۰۰ درصد برای کودک مناسب است و استانداردهای لازم را رعایت کرده است. به نظرم مهم‌ترین فیلمی بود که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی آن سرمایه گذاری کرده است.

کاردگر گفت: یکبار به خانم کشکولی نیا گفتم خوشحالم هم عصر شما زندگی می‌کنم و کار او بسیار موفق و خوب بود.

کاردگر درباره انیمیشن «کاکایی» گفت: آشنایی بسیار دوری با فیلمساز آن دارم و فکر می کردم فیلمساز بوشهری است اما اصالتا برای این خطه نیست. این کار دانشجویی است و گاهی کم و کاستی ها به چشم آدم می‌آید.

جوادی بیان کرد: بهتر بود این تجربه را در زمان کوتاه تری انجام دهد و این گرافیک را در سه دقیقه ببینیم. این حجم از فیلم کمی آزاردهنده جلوه می‌داد و با قصه ارتباط برقرار نکردم‌. موسیقی فیلم را پسندیدم و احساس می‌کنم موسیقی انتخابی بود. از این فیلم می‌توانستیم موضوع شاعرانه تری در بیاوریم.

جوادی درباره فیلم «پیش از بهشت» عنوان کرد: این فیلم اگر‌ با این‌ پایان بندی تمام نمی‌شد جلوه انسانی به خود‌گرفت. اینکه فیلم روی دیوار رخ داد جالب بود و ایده انیمیشن را دوست داشتم اما انگار فیلمساز کاری را انجام می‌دهد تا ارزش بصری بیشتری قائل شود.

کاردگر گفت: با فیلم ارتباط برقرار نکردم و بسیار شعاری و کلیشه ای کار را دنبال کرده بود. اینکه ۲ یا ۳ شعر از محمود درویش خوانده می‌شد بهتر فیلم‌به اتمام‌ می‌رسید.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در حال برگزاری است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>