سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ آذر ۱۴۰۰ در ۳:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
آشنایی با پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» - گام پنجم؛

«بالا بمان»؛ روایتی از روستاهای محروم در خوزستان

Amir-Tarfiani

مستند «بالا بمان» به کارگردانی امیر طرفیانی روایتی از وضعیت معیشتی چهار روستا در شمال خوزستان را به تصویر کشیده است.

امیر طرفیانی کارگردان مستند «بالا بمان» که در بخش کوتاه مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت» شرکت دارد در گفت‌وگو با سوره سینما درباره موضوع این مستند گفت: این مستند روایت روستایی است که بالای ۷۰ خانوار در آن ساکن هستند و حدود ۵۰۰ نفر در آن زندگی می‌کنند. این افراد روزانه باید چهار ساعت از بالای کوه بیایند پایین تا به آب دسترسی داشته باشند و زنان و دختران هم متحمل این سختی می‌شوند. مردان مشغول چوپانی هستند. این روستا که در حوالی شمال خوزستان است و آب، برق و جاده ندارند.

او ادامه داد: هر چه در این ۳۹ دقیقه داستان جلوتر می‌رود مخاطب بیش‌تر شگفت‌زده می‌شود. فیلمنامه این مستند را خودم نوشتم و روی آن کار کردم. تصویری که از افراد جهادی پخش می‌شود، کاملاً تکراری و کلیشه‌ای است و من نمی‌خواستم هیچ تصویر کلیشه‌ای نمایش دهم. شخصیت‌هایی که از آنها تصویر گرفتیم خودشان خبر نداشتند تا فیلم واقعی باشد.

این مستندساز درباره فیلم قبلی خود گفت: مستند قبلی من «ستایش تا ستایش» نام داشت و درباره کرونا بود و در آن شرایط ترسناک ساخت فیلمی درباره ویروس کرونا خیلی سخت بود، اما «بالا بمان» از آن مستند هم سخت‌تر بود.

این کارگردان درباره توجه مسئولان استانی به مشکلات مردم این روستاها گفت: مسیر این روستاها صعب‌العبور است، مسئولان به‌صورت میدانی شاهد وضعیت آن‌ها نیستند و این موضوع خیلی بد است.

طرفیانی درباره زندگی این روستاییان گفت: زندگی مردم این روستاها به‌صورت عشایری است و ییلاق، قشلاق می‌کنند اما در خانه‌های سنگی زندگی می‌کنند. این افراد اگر بخواهند چیزی بخرند تا روستای پایین می‌آیند، خرید یک ماهشان را انجام می‌دهند و برمی‌گردند و بسیار انسان‌های مهمان‌نوازی هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>