سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ دی ۱۴۰۰ در ۴:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب

«یلواستون» پربیننده‌ترین سریال چهار سال اخیر

یلواستون

سریال «یلواستون» ساخته تیلور شریدان با بیش از ده میلیون بیننده، بیشترین میزان بینندگان را در چهار سال اخیر داشته است.

به گزارش سوره سینما، «یلواستون» (Yellostone) وسترن این روزهای تلویزیون آمریکا، به سلطنت خود بر این رسانه ادامه داد. سریال کوین کاستنر بیشترین میزان بینندگان را در چهار سال اخیر داشته است. این رکورد پیش‌تر در اختیار «مردگان متحرک» برای اپیزود اول فصل هشتم بود. بیش از ۱۰ میلیون نفر قسمت آخر «یلواستون» را در روز پخش دیده‌اند (اگر بازپخش‌ها و آمار روزهای بعد محاسبه شود به حدود ۱۵ میلیون نفر می‌رسیم.) این میزان ۷۹ درصد بیشتر از قسمت آخر فصل سوم بوده است. افزایش صددرصدی بینندگان ۲۵ تا ۵۴ سال (هر سریالی که بیشترین مخاطب را در این بازه سنی داشته باشد، می‌تواند تبلیغات میان برنامه را گران‌تر بفروشد) برای قسمت آخر نشانگر محبوبیت مجموعه در این بازه سنی است.

کریس مک‌کارتی رئیس کمپانی ویاکام سی‌بی‌اس (مالک استودیو پارامونت) درباره موفقیت سریال گفت: «یلواستون» به رکوردزنی ادامه می‌دهد؛ این امر نشانگر این است که ما یک پدیده فرهنگی خلق کرده‌ایم.

موفقیت این اثر به سکوی پرشی برای سریال‌های مشابه تبدیل شده است.

تیلور شریدان خالق «یلواستون» دو سریال دیگر برای شبکه پارامونت پلاس ساخته است؛ «١٨٨٣» (Y: 1883) پیش‌درآمد سریال «یلواستون» و «شهردار کینگزتاون» (Mayor of Kingstown) با بازی جرمی رنر درباره یک کارچاق‌کن در شهری است که تعداد زندانی‌هایش بیشتر از سکنه است.

تیلور شریدان

* «دنیای تیلور شریدان» رقیب «دنیای مارول» و «دنیای دی سی»

«دنیای مارول» و «دنیای دی سی» برای مخاطبان نامی آشنا است ولی یک دنیای دیگر به سینما و تلویزیون آمریکا افزوده شده است؛ «دنیای تیلور شریدان» مخاطبان خود را در میان مردم خسته از شعارهای لیبرال‌ها پیدا کرده است. حتی برخی از لیبرال‌ها در خلوتشان، پنهانی به تماشای «یلواستون» می‌نشینند!

اما «دنیای تیلور شریدان» چگونه شکل گرفت؟

شریدان با نوشتن فیلمنامه «اگر از آسمان سنگ ببارد» (Hell or High Wter) بر سر زبان‌ها افتاد. او نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال از آکادمی اسکار شده بود. در این فیلم جف بریجز، کریس پاین و بن فاستر نقش‌آفرینی می‌کردند. «رودخانه ویند» (Wind River) فیلم بعدی شریدان بود؛ او جایزه بهترین کارگردانی را از جشنواره کن دریافت کرد و در میان ده فیلم برتر مستقل انجمن ملی نقد قرار داشت. جرمی رنز و الیزابت اولسن بازیگران اصلی این اثر بودند.

کمپانی پارامونت با مشاهده استعداد و خلاقیت شریدان، شبکه تلویزیونی پارامونت و سرویس پارامونت پلاس را با آثاری از او شروع کرد.

کمپانی پارامونت برای ساخت سریال «یلواستون» کم نگذاشت؛ هرچه شریدان خواست برای او فراهم کردند. از کوین کاستنر گرفته تا اجاره یکی از بزرگ‌ترین مزارع در کشور آمریکا.

«دنیای تیلور شریدان» با مابقی دنیاهای هالیوودی تفاوت‌های بسیاری دارد. آثار خلق شده در این دنیا، کمپین تبلیغاتی برای دموکرات‌ها و لیبرال‌ها نیست. در اینجا ما دنیایی را می‌بینیم که به شعور مخاطب احترام گذاشته می‌شود. دنیایی که برای کانون خانواده ارزش قائل است. دنیایی آدمیزادی.

«کانزاس‌سیتی» (Kansas city) سریالی با حضور سیلوستر استالونه است که فیلم‌برداری آن در ماه مارس آغاز خواهد شد. (برای توضیحات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.)

یکی از کمپانی‌های سرمایه‌گذار در «دنیای تیلور شریدان» آن‌قدر از همکاری با این نابغه راضی بوده است که تصمیم گرفت تا یکی از بزرگ‌ترین مزارع پرورش اسب و گاو را برای او بخرد! شریدان در کودکی‌اش در مزرعه‌ای کوچک بزرگ شده بود که والدینش پس از طلاق مجبور به فروش ملک می‌شوند. زندگی در مزرعه از آرزوهای دیرینه او بوده است. البته شریدان در کنار رسیدن به آرزویش، از این مزرعه به‌عنوان لوکیشن آثار وسترن استفاده خواهد کرد. تعدادی مراکز فیلمسازی در این مزرعه ساخته خواهد شد اما طبیعت بکر ملک دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

شریدان اکنون دو شغل دارد: کابوی بودن در دنیای واقعی و ساخت فیلم و سریال برای کمپانی پارامونت. شایان‌ذکر است که شریدان قرارداد دویست میلیون دلاری به مدت پنج سال بسته است.

چندی پیش به بهانه پخش «١٨٨٣» شریدان در مراسم پرسش‌وپاسخ با هواداران در لاس‌وگاس نشسته بود او درباره شروع این سریال گفت: هیل ادگار کیز مدیر شبکه پارامونت با من تماس گرفت و پرسید که ما می‌خواهیم استارت شبکه پارامونت پلاس را با «١٨٨٣» بزنیم. من در پاسخ گفتم که فیلمنامه پیلوت این مجموعه بهترین چیزی است که در زندگی‌ام نوشته‌ام، اما هیچ کار دیگری برای مراحل پیش‌تولید نکرده‌ایم. سپس کیز گفت: ببین ما همه چیز را روی موفقیت «١٨٨٣» قمار کرده‌ایم، ما داریم خیلی پول بهت می‌دهیم، لذا هرطوری شده این سریال را باید بسازی. من در ادامه گفتم که نه هنوز تیم بازیگران مشخص شده است و نه هماهنگی‌های پشت‌صحنه، پس باید هر چیزی که می‌خواهم در اختیارم بگذارید. هفت ماه گذشت و ماه «١٨٨٣» را برای سرویس پارامونت پلاس آماده کردیم. (برای مطالعه بیشتر درباره «۱۸۸۳» به اینجا مراجعه کنید.)


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>