سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
همراه با فجر۴۰؛

ناصرنصیر: کارگردانی حمید شاه‌حاتمی هیچ شباهتی به پدرش ندارد/ اعتقادی به رقابتی بودن جشنواره ندارم

Ramin-Naser-Nasir

رامین ناصرنصیر با اشاره به حرفه حمید شاه‌حاتمی گفت: کارگردانی حمید هیچ شباهتی به کار پدرش ندارد چرا که از اساس نوع سینمایی که او دارد و آن را پیگیری می‌کند با پدرش متفاوت است.

رامین ناصرنصیر بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که او را با بازی در فیلم‌ها و سریال‌های طنز و اغلب مجموعه‌هایی برای کودکان به یاد می‌آوریم، امسال در فیلم سینمایی «ماهان» ساخته حمید شاه‌حاتمی به ایفای نقش پرداخته، فیلمی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

* در «ماهان» نقش یک کارگردان تئاتر را ایفا می‌کنم

این بازیگر در خصوص نقشی که در «ماهان» ایفا کرده است، در گفتگو با خبرنگار سوره سینما توضیح داد: نقش یک کارگردان تئاتر را ایفا می کنم که چند جوان تئاتری را گرد هم می‌آورد و می‌خواهند یک تئاتری را کار کنند. هیچ‌کدام از بازیگران؛ چهره نیستند و همه از همان فضای تئاتر آمده‌اند.

* حمید شاه حاتمی را از بچگی می‌شناختم

وی در خصوص همکاری با حمید شاه حاتمی نیز اظهار داشت: حمید را از بچگی می‌شناختم و با پدر او یعنی علی شاه‌حاتمی کارکرده بودم، به‌خاطر این تعامل و دوستی که میان ما بود، در فیلم او بازی کردم، با محاسبات معمول و پیشنهاد دادن رسمی وارد کار نشدم و فقط به‌خاطر دوستی که میان ما بود، می‌خواستم گوشه‌ای از کار باشم.

بازیگر سریال «شهرزاد» با اشاره به حضور پشت‌صحنه علی شاه‌حاتمی به‌عنوان تهیه‌کننده «ماهان»، گفت: در روزهایی که من بازی داشتم اصلاً ایشان را سر صحنه ندیدم. در واقع آن‌طور نبود که به واسطه علی شاه‌حاتمی کاری صورت گیرد و کمکی از سوی او به حمید شود.

* کارگردانی حمید شاه‌حاتمی هیچ شباهتی به پدرش ندارد

وی ادامه داد: حمید از بچگی سر صحنه بوده و با اینکه «ماهان» فیلم اول او است اما از هر نظر با مقوله هنری و به خصوص کارگردانی آشناست. البته کارگردانی او هیچ شباهتی هم به کارگردانی پدرش ندارد چرا که از اساس نوع سینمایی که او دارد و پیگیری می‌کند با پدرش متفاوت است.

ناصرنصیر با اشاره به اینکه پیش‌ازاین هم در جشنواره فیلم داشته است، گفت: قبل از این هم در جشنواره فیلم داشتم به‌عنوان‌مثال یک سالی با فیلم «مربای شیرین» خانم برومند حضور داشتم اما هیچ‌وقت جز نقش‌های اصلی نبوده‌ام که بخواهم داوری شوم.

* در کشور ما ژانر کمدی به‌عنوان یک مقوله هنری حساب نمی‌شود

بازیگر سریال «معمای شاه» در پاسخ به این سؤال که چرا دوست نداشته تاکنون در جشنواره فجر حضور جدی‌تری را تجربه کند، توضیح داد: هیچ‌وقت برای انتخاب یک نقش به این فکر نمی‌کنم که قرار است داوری و قضاوت شوم. شاید یکی از دلایل اصلی آن این باشد که من بیشتر ایفاگر نقش‌های کمدی هستم که البته نمی‌دانم چرا و طبق چه قاعده‌ای در کشور ما ژانر کمدی به‌عنوان یک مقوله هنری حساب نمی‌شود. با اینکه ما فیلم‌های خوبی در این حوزه داشتیم از «اجاره‌نشین ها»ی داریوش مهرجویی تا «ای ایران» ناصر تقوایی اما هیچ‌وقت جشنواره به فیلم‌های کمدی روی خوش نشان نداده است.

* اعتقادی به رقابتی بودن جشنواره ندارم

وی ادامه داد: ضمن اینکه اعتقادی به رقابتی بودن جشنواره ندارم. از نظر من داوری در جشنواره یک امر نسبی و سلیقه‌ای انجام می‌شود. چطور می‌شود ۵ الی ۷ نفر هیئت داوران کل رشته‌های هنری در فیلم‌ها را بررسی و قضاوت کنند. در مقابل اگر ترکیب این هیئت تغییر کند، منتخب‌ها نیز عوض خواهند شد و این نشان از سلیقه هر فردی دارد که نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت بهترین بازیگر، بهترین فیلم‌بردار و … شخصی است که از سوی همان ۵ نفر انتخاب شده است.

* از کار در سینمای کودک لذت می‌برم

ناصرنصیر با اشاره به اینکه سینمای کودک، سینمایی است که بسیار علاقه‌مندانه در آن کار می‌کند، بیان کرد: از کار در سینمای کودک لذت می‌برم. برای من موقعیت و کاراکتر مهم‌ترین مسئله در انتخاب نقش است و کمتر پیش‌آمده که به‌خاطر ژانر یک فیلمی را بازی کنم. از آنجایی هم که در کشور ما بیشتر از بازیگران استفاده‌های تکراری می‌شود، من بیشتر در نقش‌های کمدی و کارهای کودک دیده می‌شوم.

وی ادامه داد: اما برای من هم مانند هر بازیگر دیگری مهم و دوست‌داشتنی است که نقش‌ها و موقعیت‌های مختلفی را تجربه کنم چرا که با هر نقشی یک وجه دیگری از خودم را کشف خواهم کرد و چالش جدیدی برایم به وجود می‌آید. اما اینکه این چالش کجا ایجاد شود مهم نیست. در واقع مدیوم برای من فرقی نمی‌کند.

* تئاتر به دلیل میرا بودنش، برای من دلنشین‌تر است

این بازیگر با اشاره به اینکه تئاتر برای او جذاب‌تر است، گفت: تئاتر به دلیل میرا بودنش، برای من دلنشین‌تر است. هیچ هنر دیگری این خاصیت را ندارد که در لحظه خلق شود، شکل گیرد و بمیرد! این ویژگی تئاتر است که آن را از باقی هنرها متمایز می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه تئاتر در کشور ما ساختار اجرایی درستی ندارد؛ بنابراین تئاتر کارکردن مانند ایثار کردن است چرا که حمایت و بازخوردی ندارد و این عدم حمایت موجب دلسردی دست‌اندرکاران تئاتر می‌شود.

بازیگر فیلم سینمایی «آشوب» افزود: شخصاً در تمام سال‌هایی که کار تلویزیون و سینما انجام داده‌ام در کنار آن هم یک الی دو کار در تئاتر داشته‌ام.

* ترجمه کتاب جدیدم آماده پخش است

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های اخیر خود، گفت: به‌تازگی مجموعه «جشن سر برون» به کارگردانی مجتبی راعی را به اتمام رسانده‌ام قبل از آن هم ۸ ماه پروژه «کلبه عمو پورنگ» را داشتم. یک کتابم هم با عنوان «دلبستگی‌ها» اثر یک نویسنده اولیویایی آماده پخش از سوی نشر چشمه است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>