سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
نشست فیلم «ماهان» برگزار شد؛

علی شاه‌حاتمی: تمام درآمد «ماهان» هزینه درمان کودکان سرطانی خواهد شد

Ali-Shah-Hatami

علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده «ماهان» گفت: مهم‌ترین ویژگی این فیلم برایم این بود که قرار است تمام درآمد آن خرج کودکان سرطانی شود.

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی شاه‌حاتمی؛ تهیه‌کننده فیلم گفت: امیدوارم از دیدن این فیلم لذت برده باشید. مهم‌ترین ویژگی این فیلم برایم این بود که قرار است تمام درآمد آن خرج کودکان سرطانی شود. می‌خواهیم کپی‌رایت این فیلم از طرف سینمای ایران و هنرمندان به سفیران کشورهای دیگر در ایران تقدیم کنیم تا به هر نحوی که می‌توانند این فیلم را پخش کنند و درآمد آن را هم هزینه کودکان سرطانی کشور خودشان کنند.

وی در مورد هزینه ساخت این فیلم توضیح داد: باتوجه‌به ارقامی که موجود است، چه ارقامی که از طریق فارابی منتشر شده و چه مصاحبه‌هایی که شده باید بگویم این کار نزدیک به دو ماه و نیم طول کشید و بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر مسیر طی کردیم برای لوکیشن‌ها و پیش‌تولید سختی هم داشتیم اما نزدیک به ۳ میلیارد هزینه این فیلم شده است. وی ادامه داد: این فیلم با لنز آنامورفیک فیلم‌برداری شده و در اجاره آن به ما تخفیف داده شد. همه کسانی که با ما کار کردند کمک کردند تا این فیلم با کمترین هزینه کار شود.

این کارگردان باسابقه سینما در مورد سفارشی بودن فیلم، بیان کرد: کجای این کار سفارشی است؟ سرتاسر این فیلم از امید صحبت می‌کند و تصوری درخشان را از مذاهب نشان می‌دهد. بدون اینکه سیاه‌نمایی کند تصاویر درخشان نشان می‌دهد. این کار از طرف خدا به من سفارش شده و خوشحالم که توانستم این کار را به نحو احسن انجام دهم.

وی افزود: من فکر می‌کنم برای نقد باید تمام جوانب یک اثر هنری را در نظر بگیرند ولی اگر فکر می‌کنید فیلم شبیه یک تیزر تلویزیونی است ما هم از این پس تیزر تلویزیونی تولید می‌کنیم! اما تمام تلاش ما این بود که نگاهمان به فیلم مستند داستانی باشد نه داستانی!

علی شاه‌حاتمی بیان کرد: از گروه‌های زیادی درخواست کردیم که کودکان سرطانی بیایند و در برخی سکانس‌ها بازی کنند اما به‌خاطر کرونا این اجازه را ندادند! یک بخشی از فیلم به‌خاطر فضای موجود در جامعه لطمه خورد.

وی در واکنش به تعدد انتقادات از انتخاب این فیلم در جشنواره، گفت: شاید بهتر باشد بعد از جشنواره هیئت انتخاب را در جلسه‌ای محاکمه کنیم که چرا این فیلم را به جشنواره راه دادند؟!

حمید شاه‌حاتمی؛ کارگردان فیلم گفت: وقتی فیلمی به جشنواره می‌آید دلیل بهتر بودن آن نسبت به فیلم‌هایی که به جشنواره نیامده نیست بلکه سلیقه هیئت انتخاب این بود است و شاید این سلیقه به سلیقه من نزدیک بوده است.

وی بیان کرد: نقدکردن یک فیلم خیلی کار راحتی است درصورتی‌که شرایط تولید این فیلم باتوجه‌به کرونا و بودجه محدود شرایط سختی بود اینکه من یکسری سؤالات را ساده جواب می‌دهم به این معنا است که اگر فیلم من با مخاطبش ارتباط برقرار نکرده من کم‌کاری کرده‌ام و چیزی نمی‌توانم بگویم و اگر هم ارتباط برقرار کرده که من خوشحالم.

این کارگردان در مورد حضور در جشنواره توضیح داد: در حقیقت شرکت در جشنواره انتخاب من نبود و باید از تهیه‌کننده فیلم بپرسید، اما احساس می‌کنم فیلم‌برداری فیلم بخش قابل‌توجه این فیلم است.

وی در مورد حذف برخی از سکانس‌های فیلم نیز بیان کرد: به‌خاطر زمان فیلم مجبور به حذف سکانس‌های زیادی شدیم و من از یکی از دوستان پدرم خواستم که این فیلم را یکبار دیگر تدوین کند و به ایشان اعتماد کردم و از نتیجه کار راضی هستم. قطعاً سکانس‌هایی بود که من خیلی دوست داشتم در فیلم باشد اما به‌خاطر پایین آوردن زمان فیلم مجبور به حذف آن شدیم.

حمید شاه‌حاتمی گفت: نقدهای زیادی به این فیلم وارد است و طبیعتاً من هم به آن‌ها واقف هستم اما اینکه چرا به جشنواره آمده من دخالتی روی آن نداشتم ما تنها به‌عنوان یک فیلمساز فیلم را ارائه دادیم. حتی تا مدتی برایم سؤال بود که با رأی چند نفر از هیئت انتخاب این فیلم قبول شده است.

هامون قابچی؛ نویسنده گفت: از اول تلاشمان بر این بود که وجه زشت سرطان را نمایش ندهیم که بعضاً صحنه‌های دلخراشی را به وجود آورد. قصدمون این بود که اگر بیماری این فیلم را تماشا کرد یادآور روزهای سختش نباشد.

وی در مورد انتخاب بازیگران گفت: تلاشمان بر این بود که به سراغ بازیگران تازه‌نفس برویم که قرار است مسیر بلندی را بپیمایند به همین خاطر سعی کردیم چهره‌ای را انتخاب کنیم که مخاطب با آن همزادپنداری کند و باتوجه‌به شیوه بیان مستحکم بازیگران تئاتر ترجیح دادیم که آن‌ها را انتخاب کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>