سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب
نشست فیلم «بدون قرار قبلی» برگزار شد؛

بهروز شعیبی: هیچ‌کدام از فیلم‌های من سفارشی نیستند

Behrooz-Shoaibi

بهروز شعیبی گفت: من به شما حق می‌دهم که از بیرون فکر کنید من تحت حمایت ارگان‌های مختلف فیلم می‌سازم، اما هیچ کدام از حمایت‌ها سفارشی نبوده و خواست من بوده است.

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، بهروز شعیبی؛ کارگردان فیلم بیان کرد: ما اگر از خیل زندگی پرمشغله فاصله بگیریم خیلی از خانواده‌هایی را پیدا می‌کنیم که این موضوعات برایشان ارجحیت دارد. روابط این خانواده سالم و درست بود. سعی نکردیم چیزی را تخیل کنیم با ایده آلی را نمایش دهیم که در زندگی عادی‌مان ندیده‌ایم.

وی در مورد پایان‌بندی فیلم توضیح داد: بعضی وقت‌ها در قصه و شکل کنش دنبال یک کشمکش بیرونی هستیم و بعضی از اوقات مثل قصه این فیلم نمی‌توانیم خیلی ماجرایی را طی کنیم. در همه جای دنیا این سبک فیلم‌ها وجود دارند و فیلم قرار نیست غافلگیری داشته باشد اما می‌خواهد یک احساسی را منتقل کند.

کارگردان «سیانور» افزود: من به شما حق می‌دهم که از بیرون فکر کنید من تحت حمایت ارگان‌های مختلف فیلم می‌سازم اما هیچ کدام از حمایت‌ها سفارشی نبوده و خواست من بوده است. شرایط این فیلم اصلا ویژه نبوده و تا شب قبل از کلید خوردن مشخص‌نبوده که تولید می‌شود.

وی ادامه داد: من ۲۵ سال است که در سینما هستم و در همین سن اگر کارمند بودم شبیه آدمی می‌شوم که باید بازنشسته شوم. اگر فکر می‌کنید این قصه‌ها شبهه ایجاد می‌کند پس باید خود را تغییر دهم درصورتی‌که من این سبک فیلم‌ها را دوست دارم.

شعیبی تاکید کرد: من یکبار زندگی می‌کنم و حاضر نیستم این یکبار را در خدمت مسائلی قرار گیرم که یا دوستشان ندارم و یا صرفاً بخواهند مورد رضایت بقیه باشند.

وی ادامه داد: روزی که این پرسوناژ در این فیلمنامه شکل گرفت با مدیر انجمن اوتیسم تماس گرفتیم و ایشان با تمام توان به کمک ما آمدند و مدام به ما مشاوره دادند. خیلی از دیالوگ‌های پگاه آهنگرانی کلمه‌به‌کلمه گفتار مادران فرزندان اوتیسمی است.

شعیبی در مورد انتخاب پگاه آهنگرانی توضیح داد: سینما یک رسانه و صنعت است و مواضع آدم‌ها یک امر شخصی است و من با مواضع هر شخص کاری ندارم. چیزی که اولویت دارد ذات یک سینمای خوب است که حرف آن روابط انسانی است.

وی افزود: در ابتدا برای نقش یاسمین به گزینه‌های مختلفی فکر کردیم اما چیزی که مدنظرم بود این بود که کسی این نقش را بازی کند که تابه‌حال از او ندیده‌ایم و وقتی پگاه با ذوق‌زدگی آمد و فیلمنامه را دوست داشت دیگر چیزی از خدا نمی‌خواستم که این بازیگر توانا نقش را دوست دارد. با احترام به همه بازیگران باید بگویم پگاه آهنگرانی بهترین بازیگری بود که من با او کار کردم.

شعیبی در مورد انتخاب کشور آلمان بیان کرد: می‌خواستیم فضای متفاوت با فرهنگ خودمان را داشته باشیم به همین دلیل کشور آلمان را انتخاب کردیم.

وی در مورد نقش کودک فیلم که بیماری اوتیسم بود، توضیح داد: حامی ترابی از میان تعداد زیادی از کودکان انتخاب شد هم خودش و هم مادرش همراهان خوبی بودند و یک توان مثل بازیگر بزرگسال گذاشت و به‌خوبی با ما همکاری کرد.

کارگردان «سیانور» گفت: بعد از «دهلیز» یک قراری با خود گذاشتم که اگر تجربه می‌کنم و موفق است به سراغ ژانرهای مختلف بروم. بعد از «دهلیز» پیشنهادهای زیادی در ژانرهای اجتماعی به من می‌شد اما خودم معتقدم از آن چه که به آن فکر می‌کنم و دوست دارم تصویر کنم، نمی‌توانم جدا شوم.

محمود بابایی؛ تهیه‌کننده فیلم نیز بیان کرد: ما تمام تلاشمان را کردیم که یک فیلم حال خوب کن بسازیم، امیدوارم که موفق بوده باشیم.

وی ادامه داد: بخش‌های ضبط در آلمان در عرض یک هفته انجام شد و عوامل را مختصر به آلمان بردیم.

وی در خصوص بودجه‌ای که فارابی به این فیلم اختصاص داده است، گفت: فیلم منطقی و ارزانی بوده است اما فارابی چیزی به اسم شفاف‌سازی دارد و یکی از مفاد قرارداد من این است که چیزی نگویم حتماً فارابی خودش منتشر خواهد کرد.

مهدی تراب‌بیگی؛ نویسنده فیلم گفت: در مورد اوتیسم در جلسات اولیه به این نتیجه رسیدیم که شخصیت اصلی درون‌گرا باشد و به این رسیدیم که می‌توانست آشوب درونی خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: کانسپت اصلی فیلم بازگشت هویت است و ضمن اینکه یک فیلم می‌تواند لایه‌های زیادی را داشته باشد اما این فیلم داستان خلوت و لاغر است.

مصطفی زمانی؛ بازیگر گفت: دوران کرونا سعی کردم کمتر کار کنم تا اینکه آقای شعیبی پیشنهاد دادند و دیدم اکثر بازیگران خارجی هستند و احساس کردم ایمنی کار از این لحاظ بیشتر است.

وی ادامه داد: اما من نقش کوتاه را به‌سختی می‌توانم درآورم اما شعیبی خودش بازیگر خوبی است و می‌دانست چه می‌خواهد. از طرفی چند سالی است فیلم‌ها در محله‌هایی ساخته می‌شوند که من توانایی حضور در آن محله‌ها را ندارم اما این پروژه این‌گونه نبود.

این بازیگر ادامه داد: این نقش را باید به لحاظ مذهبی هم درک کرد و من چون با یک نقش مذهبی وارد سینما شدم احساس کردم می‌توانم این نقش را بازی کنم.

وی در مورد تجربه کار با بهروز شعیبی گفت: او بازیگر است و بازیگر خوبی است و با او راحت بودم. قاعدتاً اختلاف سلیقه بود اما من خیلی راحت بودم چراکه هدایت او در مورد این نقش عالی بود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>