سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب
به بهانه حضور در برنامه «فیلمرنگی»؛

بهرام عظیمی: «فیلمرنگی» بیننده خود را پیدا کرد/ برای اجرای این برنامه مشتاق بودم

Bahram-Azimi-1

بهرام عظیمی مجری و منتقد برنامه «فیلمرنگی» با اشاره به این که این برنامه بیننده خود را پیدا کرده است، گفت: زمانی که از خصوصیات این برنامه با من صحبت شد، مشتاق شدم که چنین برنامه‌ای را اجرا کنم.

سوره سینما : بهرام عظیمی را به‌عنوان یک انیماتور در دنیای هنر می‌شناسیم کسی که با ساخت انیمیشن‌های سیا ساکتی بیشتر خود را به مخاطبان شناساند. اما نمی‌توان از وجوه دیگر این هنرمند به‌عنوان کارگردان، فیلمنامه‌نویس، کاریکاتوریست، بازیگر و یا حتی مجری چشم‌پوشی کرد. او از آن دست هنرمندانی است که پا به هر عرصه‌ای می‌گذارد در آن راه موفق عمل می‌کند. اجراهای بسیاری را از بهرام عظیمی دیده‌ایم اما آخرین اجرای او در برنامه سینمایی «فیلمرنگی» بود که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

به بهانه اجرای موفق بهرام عظیمی در برنامه «فیلمرنگی» در خصوص این برنامه، با او به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

* شما بعد از مدت‌ها از برنامه‌هایی با محوریت انیمیشن و یا عروسکی به یک برنامه سینمایی با عنوان «فیلمرنگی» آمده‌اید، تجربه کار در چنین برنامه‌ای برای شما چگونه بود؟

به‌هرحال عوامل برنامه پیش‌ازاین، اجراهای بنده را دیده بودند. آقای آهویی؛ تهیه‌کننده «فیلمرنگی» با من تماس گرفت و ایده اولیه را مطرح کرد و قرار شد جلسه‌ای با هم داشته باشیم، بعد از صحبت‌ها و جلساتی که انجام شد؛ احساس کردم این برنامه می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. قصد نداشتیم در «فیلمرنگی» فضای خسته‌کننده‌ای را دنبال کنیم و یا اینکه برنامه‌ای شبیه به برنامه‌های دیگر سینمایی بسازیم! با تمام این تفکرات و صحبت‌هایی که شد من هم مشتاق شدم که این برنامه را اجرا کنم. اجرای من در ادامه روحیه خودم و کارهای دیگری بود که در برنامه‌های مختلف انجام داده بودم. اصولاً هر برنامه‌ای را با سبک و سیاق خود و متناسب با روحیاتم پیش می‌برم. در این برنامه نیز قصد داشتیم به زندگی عادی خودمان نزدیک باشیم و ترجیحاً برنامه‌ای سرگرم‌کننده داشته باشیم. ازاین‌رو اجرای «فیلمرنگی» برای من سخت و عجیب نبود.

* چقدر در زمان اجرا دستتان برای تحلیل، نقد و بررسی باز بود؟

صددرصد دستم باز بود و هرآنچه که می‌خواستم را در حین برنامه بیان می‌کردم. البته برنامه از پیش ضبط می‌شد اما اگر برنامه زنده هم بود، مشکلی ایجاد نمی‌کرد چرا که من خط قرمزها را می‌دانم و متوجه هستم که کجاها می‌توان از آن‌ها رد شد یا اینکه چه شوخی‌هایی می‌توان داشت تا برنامه جذاب‌تر شود. در کل در تمام برنامه‌هایی که اجرا می‌کنم خیلی به محدودیت‌ها توجهی ندارم چراکه خط قرمزها را می‌شناسم. ازاین‌رو حتی در مواجه با مهمان‌هایی که کمی جدی‌تر هستند و گاهی اوقات جواب سؤال‌ها را در لفافه می‌دهند به شکلی با شوخی و طنز برخورد می‌کنم تا جواب آنچه که می‌خواهم را بگیرم.

* از حضور مهمان‌های برنامه راضی بودید؟

ما پیش از هر برنامه از مهمان‌ها می‌خواستیم که خیلی بحث را تخصصی نکنند چرا که ذات برنامه یک برنامه شاد و مخاطب‌محور است. در بسیاری از برنامه‌های تلویزیون باتوجه‌به ساختار شبکه‌ها، از یکسری منتقدان خاص و همسو با شبکه یا برنامه استفاده می‌شود اما ما سعی کردیم از هر طیفی مهمان داشته باشیم. در کل خوب و راضی‌کننده بود. فقط در خصوص قسمتی که با دو خانم محجبه ضبط شد با اینکه نتیجه خوبی داشت اما نظر من این بود که در کنار آن‌ها یک خانم با پوشش غیر چادر هم حضور داشته باشد.

Bahram-Azimi-2

* تا چه اندازه ایده‌های خود شما در تولید برنامه «فیلمرنگی» دخیل بوده است؟

یکسری از ایده‌های اولیه مربوط به من بود که از پیش در موردشان صحبت کرده بودیم اما این برنامه هم مانند هر برنامه دیگری یک کار گروهی بود. ایده اولیه به خصوصیات اجرایی من نزدیک بود و از ابتدا هم مشکلی وجود نداشت. من هم طبق روال اجراهای دیگرم، خود واقعی‌ام بودم. اگر در برنامه‌ای از من بخواهند جمله‌ای یا صحبتی را بگویم و سفارش کنند من اصلاً آن برنامه را قبول نمی‌کنم چرا که خودم می‌دانم کجا چه باید بگویم. همه اجراهایم را چه در ایران و چه در خارج از کشور با نام خدا آغاز می‌کنم اما آدمی نیستم که اجازه دهم برایم تصمیم‌گیری شود و خودم برای اجرای خودم تصمیم می‌گیرم. در این برنامه هم ما باید عام مردم را در نظر می‌گرفتیم که برنامه جذاب باشد.

* میزان بازدید از برنامه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خیلی خوب بود. دیده شد و اگر این برنامه در یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شد، مطمئنم که در دسته پربیننده‌ترین برنامه‌های سینمایی قرار می‌گرفت.

من در صفحه شخصی خودم به جز دو یا سه استوری چیز بیشتری از این برنامه نگفتم و با اینکه می‌دانستم اگر بیشتر پست و استوری منتشر کنم بازدیدها چندبرابر می‌شود اما این کار را نکردم چرا که معتقد بودم «فیلمرنگی» خودش از اساس برنامه جالبی است و بیننده خود را هم پیدا خواهد کرد.

Bahram-Azimi-3

* همکاری با آقای هاشم‌زاده چگونه بود؟ آیا از پیش او را می‌شناختید؟

از سال‌ها پیش با پدر ایشان دوست بودم حتی چند جایی به‌صورت مشترک با هم داور بودیم اما بعد از گذشت دو یا سه قسمت از «فیلمرنگی» متوجه شدم که ایشان پسر آقای هاشم‌زاده بزرگ هستند. از او خوشم آمد و دیدم چقدر خصوصیات مشترک با پدرشان دارد. در کل ارادتم به هر دو آن‌ها بیشتر شد.

* خیلی از مخاطبان برای نخستین‌بار در برنامه «فیلمرنگی» شما را در شمایل یک مجری شوخ‌طبع دیدند، این بهرام عظیمی تا چه اندازه به شخصیت واقعی شما نزدیک است؟

خیلی از بینندگان من را در برنامه‌های جدی دیده‌اند اما این به این معنا نبوده که اجرای من در همان برنامه‌ها هم خیلی خشک و رسمی بوده! من در برنامه‌های جدی هم شوخی‌های خودم را دارم. از این بالاتر نیست که ما نزد مقام معظم رهبری رفتیم و تمام مدت زمانی که در محضر ایشان بودیم شوخی کردیم. حالا شاید در برنامه‌ای مانند «عصر جدید» گهگاه دوربین من را بگیرد که در گوشه‌ای ایستاده و اخم کرده‌ام اما این بنا به جدی بودم من نیست و شاید در آن لحظه تمرکزم روی کار بوده است. در برنامه «فیلمرنگی» هم سعی کردم ایرادات خود را برطرف کنم که در نهایت خروجی را ملاحظه کردید و گمان می‌کنم که مخاطب هم از خروجی کار راضی بوده است.

* چقدر از خروجی «فیلمرنگی» احساس رضایت می‌کنید؟

خیلی زیاد و افسوس می‌خورم که در قسمت‌های پایانی برنامه دچار کرونا شدم و نتوانستم حضور داشته باشم تا برنامه را به اتمام برسانم. از این بابت حالم گرفته است با اینکه کسانی که باقی برنامه‌ها را اجرا کردند خوب بودند اما شاید با حضور من و تجربه بیشتری که داشتم و به‌علاوه صراحت کلامم برنامه می‌توانست جذاب‌تر باشد.

* در کل اگر بخواهید به روال برنامه «فیلمرنگی» به کل مجموع آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر یک ایموجی یا یک رنگ بدهید کدام ایموجی یا رنگ را انتخاب می‌کنید؟

به مجموع کل فیلم‌ها ایموجی‌ای که چشمانش دو قلب هست را می‌دهم به معنای شادابی (حال خوب کن)، چرا که در کل جشنواره و فیلم‌هایش برای من خوشایند بودند. با اینکه مریض شدم و در کل ۱۳ یا ۱۴ فیلم را دیدم اما تنوع در ژانرهای جشنواره امسال را دوست داشتم. اینکه هر فیلمی یک رقیب برای خودش داشت برایم جالب بود.

* کمی از فعالیتتان در این دوره سوم برنامه «عصرجدید» بگویید.

امسال هم در برنامه «عصرجدید» به‌عنوان مربی در کنار گروه هستم. احساس من بر این است که این دوره از برنامه «عصرجدید» برای مردم خیلی جذاب‌تر باشد. مردم هم دلشان برای این برنامه تنگ شده و شرکت‌کننده‌ها هم خیلی خوب هستند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>