سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۱ ق.ظ چاپ مطلب
سردبیر برنامه مخاطب‌محور «فیلمرنگی»؛

فاطمه کمیزی: بهرام عظیمی فاصله با مخاطب را از بین برد

Filmrangi-Kamizi

فاطمه کمیزی سردبیر برنامه سینمایی «فیلمرنگی» در خصوص مجری این برنامه گفت: بهرام عظیمی قواره‌های همیشگی در میان مجری‌ها را ندارد و همین «خودش» بودن باعث شد تمام فاصله‌ها را با مخاطب از میان بردارد و برنامه را باورپذیر کند.

فاطمه کمیزی؛ سردبیر برنامه «فیلمرنگی» در گفتگو با سوره سینما از سختی‌ها و چالش‌های تولید یک برنامه سینمایی در قالب طنز صحبت کرد.

کمیزی با اشاره به ایده شکل‌گیری ساخت برنامه «فیلمرنگی» توضیح داد: من و تیم سازنده این برنامه، پیش‌ازاین، یک تیم رسانه‌ای بودیم که در پروژه‌های مختلف با هم همکاری داشتیم. طی رایزنی‌هایی که بر اساس ایده اولیه آقای مهدی مافی صورت گرفت قرار شد برنامه «فیلمرنگی» تولید شود. جرقه ابتدایی این برنامه از یک فرفره رنگی ایجاد شد و در جلساتی که برگزار کردیم به این ایده بال‌وپر دادیم و در نهایت شد «فیلمرنگی».

* ساختارهای یک برنامه خشک سینمایی را شکستیم

وی در خصوص مشکلات ساخت یک برنامه سینمایی با محوریت طنز نیز بیان کرد: از همان ابتدا پاسخ به این سؤال برای ما اهمیت داشت که چرا در فضای سینمایی، مخاطب و حس و ذائقه او جدی گرفته نمی‌شود. برای رسیدن به پاسخ این سؤال سختی‌های زیادی متحمل شدیم چرا که باید یک ساختار با عقبه طولانی را می‌شکستیم و آن را در قالب طنز می‌آوردیم. اینکه در این راه از چه فضایی استفاده کنیم، از چه چهره‌هایی کمک بگیریم و چه هدفی را دنبال کنیم تا اصل ماجرا گم نشود و بتوانیم در نهایت اندیشه خودمان را منتقل کنیم بسیار سخت بود.

Filmrangi-1

کمیزی ادامه داد: اولین ماجرا در این زمینه این است که برای واردشدن به این فضا باید یک دلیل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد تا بتوان برنامه را به شکل یکدستی تولید و فضای مطلوبی را برای مخاطب ایجاد کرد. گروه ما نیز برای رسیدن به این امر جلسات متعددی را برگزار کرد و در آن به ایده‌پردازی پرداخت. این جلسات برگزار شد و کم‌کم همه با هم همفکر شدیم و به یک هدف واحد رسیدیم اما نکته اصلی این بود که این هدف ما برای مخاطب نیز باورپذیر باشد.

* استفاده از رنگ‌ها و حس و حال آن‌ها

این سردبیر افزود: برای خروجی کار، در نهایت به رنگ‌ها رسیدیم چرا که رنگ‌ها دارای احساس هستند و یک فضای صرفاً نمایشی ندارند. این موضوع جزء مراحل اصلی و اساسی کار بود اما این که بتوانیم این باور را برای مخاطبان جا بیندازیم هم دشواری‌های خاص خود را داشت. ازآنجایی‌که قصد داشتیم از فضای نقد تکنیکال که ممکن است مخاطب با آن همزادپنداری نکند عبور کنیم و البته به‌واسطه گستردگی فضای مجازی که مخاطب با یک سری از ادوات تصویری آن که اصطلاحاً ایموجی نام دارند، به‌خوبی آشنا است، تصمیم گرفتیم برای امتیاز دادن به رشته‌های مختلف در فیلم‌ها از ایموجی‌ها استفاده کنیم که ادبیات آن را برای مخاطب عام باورپذیر می‌کرد.

Filmrangi-BS

* آیتم‌های زیادی که حذف شد …

وی با اشاره به اینکه سازندگان برنامه «فیلمرنگی» آیتم‌های بیشتری برای این برنامه در نظر گرفته بودند، توضیح داد: به دلیل محدودیت زمانی مجبور شدیم که از برخی آیتم‌هایی که مدنظرمان بود بگذریم و این به محدود بودن زمان برای قالب یک برنامه اینترنتی مربوط می‌شد.

کمیزی در خصوص بازتاب برنامه برای مخاطبان نیز عنوان کرد: پس از آمار بازدیدها، همه ما به شوق آمدیم چرا که بازدیدها خوب بود و ما موفق عمل کرده بودیم. برنامه ما یک برنامه متفاوت با متر و معیار نقد فیلم‌های سینمایی است که از نگاه طنز به فیلم‌ها می‌پردازد و آمار بازدید، این گواه را می‌دهد که برنامه برای مخاطب جذاب بوده و احساس او با آن درگیر شده است.

Filmrangi-2

* بهرام عظیمی فاصله با مخاطب را از بین برد

وی دررابطه‌با انتخاب بهرام عظیمی به‌عنوان مجری «فیلمرنگی» گفت: چند گزینه برای انتخاب مجری داشتیم اما مسئله اصلی این بود که مجری ما خودمانی باشد و استایل یک مجری خشک و فرمایشی را نداشته باشد، در واقع از یک جنس ساده در گفتار برخوردار باشد که بتواند با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. شما در صفحه اینستاگرام بهرام عظیمی هم که بروید این جنس سادگی را به‌وضوح ملاحظه می‌کنید. او قواره‌هایی که در فضای اجرا هست را ندارد و این خودش بودن، فاصله میان او و مخاطب را از بین می‌برد. در نهایت به بهرام عظیمی رسیدیم که یک گزینه موفق است و مخاطب هم توانست با او ارتباط برقرار کند به‌علاوه اینکه خود این شخص یک فضای شناخته شده‌ای را دارا است که مخاطب با او همراه می‌شود. مخاطب محوری هم برای ما مهم بود.

Filmrangi-3

* آماده‌سازی بستری برای دیده‌شدن منتقدان کمتر شناخته شده اما باسواد

کمیزی در خصوص دعوت از مهمان‌ها و چگونگی انتخاب منتقدان و حضورشان در برنامه توضیح داد: در سری ابتدایی این برنامه که مربوط به ایام جشنواره بود ما مهمان نداشتیم و تنها منتقد یا کارشناس سینمایی حضور داشتند اما در ویژه‌برنامه نوروز از مهمان‌ها و برخی از عوامل تولید فیلم‌ها هم دعوت کردیم که به برنامه آیند. در ابتدا گمان می‌رود که برای تولید چنین برنامه‌هایی لازم است از چهره‌های شناخته‌شدهٔ منتقد و کارشناس سینمایی استفاده کرد اما ما جدای از این مورد، می‌خواستیم از چهره‌های کمتر دیده شده اما باسواد نیز بهره بگیریم و بستر را برای دیده‌شدن آن‌ها هم مهیا کنیم. در نهایت سعی کردیم از هر دو این گروه منتقدین و کارشناس بهره‌مند شویم و تلاش کردیم که تعادل را در این زمینه حفظ کنیم.

وی در پایان با اشاره به تولید قسمت‌های بعدی برنامه «فیلمرنگی» توضیح داد: در فضای اولیه برنامه و با نظر مجری طرح که سازمان حوزه هنری و سوره سینما هستند، قرار بود تنها در ایام جشنواره فیلم فجر برنامه را داشته باشیم اما به دلیل بازتاب خوبی که از مخاطب گرفتیم قرار شد ویژه‌برنامه نوروزی هم داشته باشیم. در واقع برای ما هم مطلوب است که این برنامه همچنان ادامه‌دار باشد البته با این دیدگاه که تنها به سینما و اکران‌های آن محدود نشویم و به مسائل دیگر فرهنگی هم مانند تئاتر بپردازیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>