سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۷ ق.ظ چاپ مطلب

من ناموس کسی نیستم!

Oscar94-Havashi-1

اگرچه جایزه اسکار به فیلم «کودا» رسید اما رسانه‌ها بیشتر از آن که روی ناکامی «قدرت سگ» تمرکز کنند سراغ سیلی ناموسی ویل اسمیت رفتند.

سوره سینما – «کودا» فیلم مستقل اپل با تیم بازیگری ناشنوا، توانست اسکار بهترین فیلم را پیروز شده و تاریخ ساز شود. «کودا» اولین اثر یک پلتفرم پخش آنلاین است که بزرگترین جایزه سال را برد. شان هدر کارگردان این اثر جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی و تروی کوتسار جایزه بهترین نقش مکمل مرد را نیز برد.

«تلماسه» پیشتاز جوایز، «قدرت سگ» ناکام پرحاشیه

آکادمی امسال به همه جایزه داد اما فیلم «تلماسه» با شش تندیسی که دریافت کرد پیشتاز جوایز بود. هرچند تندیس‌های این اثر بیشتر به بخش‌های فنی رسید و به جز موسیقی نتوانست چیزی از جوایز اصلی را ببرد. نکته جالب توجه مراسم امسال آن بود که «قدرت سگ» فیلمی که خیلی از کارشناسان معتقد بودند جوایز امسال را جارو خواهد کرد نتوانست به عنوان بهترین فیلم انتخاب شود. هرچند جایزه بهترین کارگردانی را برد. گفتنی است جین کمپیون پس از کاترین بیگلو و کلوئه ژائو سومین زنی است که جایزه کارگردانی  را به خانه می برد. این اولین بار در تاریخ اسکار است که تندیس کارگردانی دو سال پیاپی به خانم‌ها می‌رسد.

بازیگران اصلی چه گفتند؟

جسیکا چیستین هنگام دریافت جایزه نقش اول زن به مسائل امروز جامعه آمریکا اشاره کرد. او گفت: ما با لایحه های تبعیضانه و جانبدارانه روبرو شده ایم. (لایحه حقوق والدین در … فلوریدا… اینجا بخوانید) همه ما می خواهیم تا به خاطر آن چیزی که هستیم و آن کسی که دوست داریم  توسط جامعه مورد تایید باشیم و بدون خشونت و ترور به زندگیمان ادامه دهیم.

تروی کوتسار بازیگر ناشنوایی که جایزه نقش مکمل مرد را برد گفت: من میخواهم از تئاتر های ناشنوایانی که در آنها کار کرده ام، تشکر کنم. امروز، روز ماست. کوتسار اولین مرد ناشنوایی است که نامزد و برنده تندیس طلایی آکادمی شده است.

Oscar94-Havashi-3

آریانا دبوز برنده نقش مکمل زن گفت: حتی در این دنیای مشوش، رویا ها جامه عمل می پوشند. من به عنوان یک بازیگر همجنس باز غیر سفیدپوست، قدرتم را در هنر دیدم؛ حقیقتا جایی برای ما هست.

اما او تنها کسی نبود که به مسائل اقلیت‌های جنسیتی در اسکار پرداخت. مجریان برنامه در مونولوگ ابتدای مراسم به مسائل امروز جامعه اشاره داشتند. آنها به تنفر جنسیتی و لایحه نگو همجنس باز فلوریدا و مهاجرت بینندگان سالن سینما  به مبل های راحتی در خانه، اشاره کردند.

اوکراین؛ سوژه سیاسی امسال

اسکار لحظه ای برای مردم اوکراین سکوت اختیار کرد. آکادمی در بیانیه ای نوشتاری، به بحران معیشتی در آن کشور اشاره داشت. فرانسیس فورد کاپولا، رابرت دنیرو و آل پاچینو نیز بر روی صحنه آمدند تا حمایت خود از اوکراین را اعلام کنند. هرچند خبری از حضور تصویری زلینسکی در اسکار نبود و احتمالا شان پن باید خیلی زود تندیس اسکار خودش را در ملا عام ذوب کند.

درگیری ناموسی در اسکار

اگرچه پیروزی «کودا» قدم رو به جلویی برای اسکار بود اما توجهات بینندگان در مراسم امسال، معطوف به ‌واکنش ویل اسمیت به شوخی کریس راک کمدین شد. راک شوخی نه چندان جذابی درباره ظاهر جیدا پینکت اسمیت، همسر ویل اسمیت کرد که این امر سبب شد تا ویل اسمیت بر روی صحنه رفته و به کریس راک سیلی بزند. جیدا پینکت اسمیت که از بیماری ریزش مو رنج می‌برد بامداد امروز با سری تراشیده در اسکار حاضر شد. موضوعی که شوخی بداهه کریس راک را در پی داشت. راک در میانه صحبت‌هایش با اشاره به ظاهر پینکت اسمیت گفت او منتظر فیلم «جی آی جی ۲» است.

Oscar94-Havashi-2

لحظاتی بعد ویل اسمیت هنگام دریافت جایزه نقش اول مرد برای «پادشاه ریچارد» گفت: ریچارد ویلیامز (نقشی که در فیلم بازی کرده است) جانش را هم برای خانواده اش می داد. در این لحظه از زندگی ام، عنایت خداوند و آنچه از من انتظار دارد، بر روی شانه هایم سنگینی می کند. من میخواستم تا با ساختن این اثر از آنجنو الیس (مادر تنیس بازان مشهور) دفاع کرده باشم. من باید از سانیا و دمی (بازیگرانی که نقش دو تنیس باز را در فیلم بازی می کردند) دفاع کنم. خداوند از من می خواهد تا مردمم (سیاه پوستان) را دوست بدارم. برای اجرای این مسئولیت، باید تحمل زخم زبان و توهین را داشت. در صنف ما باید وقتی کسی به شما توهین کرد، لبخند بزنی که اینگار چیزی نشده است. دنزل (واشینگتن) چند دقیقه پیش به من گفت: حواست را جمع کن، شیطان وقتی سراغت می‌آید که در اوج هستی. من از آکادمی و نامزدها عذر میخواهم. این لحظه زیباییست و من برای گرفتن اسکار گریه نمی‌کنم. جایزه برای من مهم نیست؛ این لحظه درباره ستایش از همه مردمان است. هنر تقلیدگر زندگی واقعیست. من الآن مثل همان پدر دیوانه ای هستم که نقشش را بازی کردم. امیدوارم اسکار دوباره من را دعوت کند.

با توجه به سقوط بینندگان مراسم اسکار در سال‌های گذشته برخی از کارشناسان معتقدند سیلی ویل اسمیت و شگفتی‌های اهدای جوایز، اقداماتی در جهت توجه دوباره مردم به اسکار است. گفتنی است در همین راستا برای اولین بار هشت شاخه از جوایز امسال که به بخش های فنی اختصاص داشت، در مراسم زنده اعطا نشد. «تل ماسه» سه جایزه در این بخش را برد. همین طور اکادمی برای جذابیت بیشتر مراسم خودش بین مردم برای اولین بار جایزه‌ای برای فیلم مورد علاقه هواداران در نظر گرفته بود که به «ارتش مردگان» زک اسنایدر رسید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>