سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۴۴ ب.ظ چاپ مطلب

آیا توییتر به پلتفرمی برای آزادی بیان تبدیل می‌شود؟

Musk-Twitter

بزرگ‌ترین خبر امسال: آیا دموکرات‌ها به ایلان ماسک اجازه خریدن کل سهام توییتر را می‌دهند؟

به گزارش سوره سینما، بزرگ‌ترین خبر امسال در حالی پخش شد که توجه مردم آمریکا به‌سوی ناکارآمدی دولت بایدن در زمینه مسائل اقتصادی و فرهنگی معطوف شده بود. ایلان ماسک پول‌دارترین مرد جهان و مالک کمپانی تسلا، چندی پیش ۹ درصد سهام توییتر را خرید. هیئت‌مدیره توییتر که انتظار چنین مسئله‌ای را نداشت، به او پیشنهاد دادند به شرطی که بیشتر از ۱۵ درصد سهام را نخرد، می‌تواند یکی از اعضای هیئت‌مدیره باشد که ماسک این پیشنهاد را رد کرد و اکنون به دنبال خریدن سهام کل توییتر است.

ماسک با خریدن ۹ درصد از سهام توییتر، ارزش کل سهام را ۲۵ درصد افزایش داد. اما در پشت پرده اتفاقات دیگری در حال رخ‌دادن است. این میزان افزایش سهام می‌بایست به مذاق سهام‌داران خوش می‌آمد اما آنها نگران چیز دیگری هستند. سهام‌داران توییتر دو روز پیش شکایتی علیه ماسک مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی ماسک از خریدن ۳ درصد از سهام توییتر در چند هفته پیش به سازمان اس ای سی بردند. آنها از اینکه ماسک این خبر را علنی نکرده بود گلایه ندارند، بلکه این اولین حمله دموکرات‌ها و لیبرال‌ها برای جلوگیری از حرکت بعدی ماسک است. اصطلاح Hostile Takeover وقتی به کار می‌رود که یک فرد تصمیم می‌گیرد تا حداقل ۵۱ درصد یا بیشتر از سهام یک کمپانی را بخرد و کنترل را در دست گیرد. ماسک اقدام به Hostile Takeover توییتر کرده است. او پیشنهاد داده است تا ۱۰۰ درصد سهام را می‌خرد و شرکت را خصوصی می‌کند. او پیشنهاد ۵۴.۲۰ دلار برای هر سهم را داده است که ارزش کل توییتر را ۴۳.۴ میلیارد دلار می‌کند.

ماسک قبل از خریدن ۹ درصد سهام یک نظرسنجی در صفحه شخصی توییترش گذاشت. او پرسیده بود که آیا توییتر یک پلتفرم آزادی بیان است؟ بیش از هفتاد درصد پاسخ خیر دادند. * بیش از دو میلیون نفر در این نظرسنجی شرکت کردند.

ماسک در بیانیه‌ای پس از خریدن ۹ درصد از سهام گفت: من در توییتر سرمایه‌گذاری کردم چون معتقدم که توییتر پتانسیل آن را دارد که یک پلتفرم برای آزادی بیان در جهان باشد؛ من اعتقاد دارم که آزادی بیان برای کارکرد دموکراسی، امری حیاتی است. اما پس از سرمایه‌گذاری متوجه شدم که توییتر در حالت فعلی نه کارکرد دموکراسی را افزایش می‌دهد و نه در خدمت دموکراسی است. توییتر باید یک شرکت خصوصی باشد؛ به همین دلیل من پیشنهاد دادم تا ۱۰۰ درصد سهام این شرکت را بخرم؛ این عدد ۵۴ درصد بیشتر از ارزش سهام توییتر قبل از سرمایه‌گذاری من است. او در ادامه گفته است که این بهترین پیشنهاد اوست، اگر با آن مخالفت شود، ممکن است حتی ۹ درصد سهامم را نیز بفروشم. *

* ماسک با فروش سهام ۹ درصدی مسلماً ارزش توییتر را به پایین‌تر از قبل خواهد فرستاد، اما دموکرات‌ها به هر قیمتی که شده است، جلوی این خرید را خواهند گرفت. حتی ضررهای چندمیلیاردی را هم متقبل خواهند شد. آنها حتی راضی خواهند شد تا مجلس کنگره و سنا در دستان جمهوری خواهان بیفتد ولی توییتر را از دست ندهند. بسیاری از مردم رسانه‌های دولتی را متهم به «بی‌طرف نبودن» می‌کنند، اما آمریکا کشوری است که توسط رسانه‌ها اداره می‌شود. مالک توییتر یعنی رهبر آمریکا. دموکرات‌ها و لیبرال‌ها به هیچ قیمتی حاضر به ازدست‌دادن مالکیت رسانه‌ها نیستند. چند میلیارد دلار ضرر برای سهام‌داران توییتر بهایی است که آنان برای حق عضویت در مافیای چپ‌گرایی خواهند پرداخت. ممکن است که سهام‌داران در کوتاه‌مدت این ضرر را متقبل بشوند اما در درازا مابقی ۸ میلیارد جمعیت جهان هزینه این ضرر را باید بپردازند. همان گونه‌ای که شرکت‌های دارویی ضررهای چند ده میلیارد دلاری برای به‌عنوان‌مثال استفاده از مورفین اعتیادآور و دیگر جنایات را در دادگاه‌ها محکوم شدند و پرداختند اما تمامی این ضررها را فایزر و امثالهم با سودش در دو سال اخیر از جیب مردم برداشتند.

* توییتر دیگر پلتفرمی برای آزادی بیان نیست: چند سال است که توییتر کیلومترها به سمت چپ‌گرایی در حال حرکت است و صدای رهبران غیرلیبرال در این پلتفرم خفه می‌شود. استیو بنن، الکس جونز و حتی رئیس‌جمهور آمریکا و … را دموکرات‌ها از صحنه توییتر حذف کردند تا «از دل برود آنکه از دیده برفت». توییتر به‌هیچ‌عنوان اجازه ابراز مواضع سیاسی ضد چپ‌گرایی را نمی‌دهد. اما این پلتفرم از امتیازاتی که شبکه‌های مخابراتی برخوردارند، بهره می‌برد. هیچ شبکه مخابراتی اجازه سانسور کردن مکالمات و تماس‌های تلفنی را ندارد اما چرا توییتر اجازه سانسور کردن اعتقادات کاربران را به خود می‌دهد. توییتر امروز پلتفرمی است برای شعارهای کمپین‌های انتخاباتی دموکرات‌ها و لیبرال‌ها.