سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۲۳ ب.ظ چاپ مطلب

دو واکنش متفاوت به رونمایی از تیزر «ثور»

Thor-Love-and-Thunder

رونمایی از تیزر «ثور: عشق و تندر» دو واکنش کاملاً متفاوت را برانگیخت؛ یکی از سوی طرفداران کاراکتر ثور و واکنش دیگر از سوی کسانی که حتی مخاطب آثار کمیک بوک نیستند!

به گزارش سوره سینما، استودیو مارول با رونمایی از تیزر «ثور: عشق و تندر» (THOR: LOVE AND THUNDER) نشان داد که تایکا وایتیتی اشتباهات «انتقام جویان: آخر بازی» (AVENGERS: END GAME) را ادامه خواهد داد. در ادامه واکنش یکی از وب‌سایت‌های متخصص در زمینه کمیک بوک به تیزر ثور را نقل و قول خواهیم کرد.

بزرگ‌ترین اشتباه «انتقام جویان: آخر بازی» این مسئله بود که ثور باید به مسیری قدم بگذارد که «دوست دارد» و نه مسیری که «باید چه کسی باشم.» پس از انتخاب ولکری به عنوان جانشینش در ازگارد، ثور در حالتی که نمی‌داند چه خواهد کرد به ولکری می‌گوید: برای اولین بار پس از هزار سال نمی‌دانم که قدم بعدی‌ام چیست. شاید او از قدم بعدی‌اش مطلع نباشد اما فقط این را می‌داند که با بچه‌های «محافظان کهکشان» (GUARDIANS OF GALAXY) همسفر خواهد شد و تیمی جدید تحت عنوان «ازگاردیان گلکسی» (ASGARDIANS OF GALAXY) را تشکیل خواهند داد.

اگر خط داستانی ثور را دنبال کرده باشید، این پایان بندی هیچ معنایی ندارد. نکته فیلم اول ثور در دیالوگ میان او و اودین وقتی که اودین چکش ثور را ازش گرفت، کاملاً واضح است.

ثور به اودین می‌گوید: اگر از مقابله به مثل بترسی، سرزمینی برای محافظت کردن باقی نمی‌ماند. جوتان‌ها باید یاد بگیرند که از من بترسند، همانطوریکه در گذشته از تو می‌ترسیدند.

اودین در پاسخ گفت: این حرفا نشئت گرفته از غرور و خود بزرگ بینی است نه نشانه رهبری. انگار هر چیزی که درباره صبوری یک سلحشور یادت دادم را فراموش کرده‌ای.

ثور در ادامه گفت: وقتی دست روی دست بگذاری و صبوری کنی، نه قلمرو به ما می‌خندند. راه‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهد. فقط نشستی سخنرانی می‌کنی در حالی که ازگارد دارد سقوط می‌کند.

اودین با فریاد پاسخ داد: تو یک پسرک مغرور و حریص و نمک نشناسی هستی. ثور با فریاد گفت: تو هم یک پیرمرد مفلوک و احمقی هستی.

اودین در پاسخ گفت: آری من احمقم که فکر می‌کردم تو آماده شدی. ثور اودینسان، تو به پادشاهت خیانت کرده‌ای؛ تو با نادانی و تکبرت صلح میان نه قلمرو را بر هم زده‌ای و جان بیگناهان بی شماری را به خط انداخته ای. تو شایستگی زندگی در این سرزمین را نداری؛ تو شایستگی جایگاهت را نداری؛ تو شایستگی دوست داشته شدن را نداری. لذا من قدرتت را از تو خواهم گرفت. من، اودین پدر همگان، تو را طرد می‌کنم. سپس اودین درباره چکش گفت: هر که شایستگی در دست گرفتن این چکش را دارد، باشد که قدرت ثور در نزد او باشد.

در ادامه فیلم ما می‌بینیم که ثور شایستگی دوباره در دست گرفتن چکش را پیدا می‌کند. او این شایستگی را وقتی پیدا می‌کند که جانش را برای نجات دوستانش فدا می‌کند.

نه تنها پایان «آخر بازی» بی معنی بود و عبرت‌هایی که ثور در مسیر تکاملش گرفته را نادیده گرفت، حتی درس افتادگی، بلکه آن پایان «آخر بازی»، پایان «ثور: رگنوراک» را هم نادیده گرفت. ثور در «رگنوراک» پی برد که وظیفه او در قبال مردم ازگارد است و نه سرزمین ازگارد. ثور در پایان پادشاه ازگارد شد تا وظایفش در قبال مردم را نادیده بگیر و دنبال عشق و حال خودش برود. به نوعی یکی از نارسیسیسمی ترین رفتارهای یک ابرقهرمان مارول.

در ابتدای تیزر «ثور: عشق و رعد» او می‌گوید که این دستان روزی برای مبارزه استفاده می‌شد؛ اما الآن تصمیم دارم از آنها برای صلح استفاده کنم. من باید به حقیقت اینکه «کی هستم» پی ببرم. نارسیسیسم پایان بندی «آخر بازی» در ادامه تیزر مشخص می‌شود؛ ثور می‌گوید: من می‌خواهم راه خودم را بروم و در لحظه زندگی کنم. او در ادامه تیزر از زیر تمام مسئولیت‌هایش فرار می‌کند و دنبال عیش و طیش می‌رود.

شاید تعدادی از مخاطبان بگویند که این رفتارهای ثور در راستای تکامل شخصیت اوست اما ثور تمام این راه‌ها را در فیلم اول رفته بود. او فیلم نشان از بی برنامگی فاز چهارم مارول است. مدیران مارول به نوعی دکمه «سافت ری بوت» مجموعه ثور را زده‌اند.

سیناپسی که مارول با این تیزر منتشر کرد بدین شرح است: ثور به سفری غیر منتظره برای دست یافتن به آرامش درونی می‌رود. اما بازنشستگی او توسط یک نیروی شرور به نام (Gorr the God Butcher) با بازی کریستین بیل، تمام می‌شود. گُر می‌خواهد تمام خدایان را از صحنه روزگار محو کند. ثور برای مبارزه با گُر از پادشاه ولکری (تسا تامپسون) ، کورگ (تایکا وایتیتی) و جین فاستر (ناتالی پورتمن که بدون هیچ توجیهی چکش ثور را در دست گرفته *) کمک خواهد گرفت.

واکنش دوم به تیزر ثور را نشریه ورایتی منتشر کرد. این واکنش را مخاطبان دو آتیشه ثور ننوشته‌اند، بلکه تعدادی از پیروان فرقه «چاقی چیز خوبیست» * به نگارش درآورده‌اند. این واکنش پرده از حقیقت خط مشی نشریه‌هایی به مانند ورایتی، ددلاین و هالیوود ریپورتر بر می‌دارد.

واکنش ورایتی بدین صورت است: جنجالی که درباره چاقی ثور در «آخر بازی» شروع شده بود، دوباره با پخش تیزر «ثور: عشق و تندر» سر باز کرد. کریس همزورث برای بازی در آن فیلم چند کیلویی اضافه وزن پیدا کرده بود. بسیاری لقب «ثور چاقالو» را به او داده بودند. اما جنجالی که پیرامون این فیلم در سال ۲۰۱۹ شکل گرفت این بود که عده‌ای (قطعاً چاق‌های روزگار) اتهام «چاق هراسی» را به «آخر بازی» زدند. این گروه می‌گفتند که چاقی ثور، دست مایه شوخی و جوک گویی درباره چاقی شده است که سبب آزار برخی افراد شده است. در تیزر جدید ما می‌بینیم که ثور وزن اضافی را از دست داده است. (یعنی دوباره عضلانی شده و نماد سلامتی است). کریس اونجلیستا منتقد سینما نوشت: اگر مارول جرات و شرافت داشت، می‌گذاشت که ثور چاق (نماد مریضی) بماند.

یکی دیگر کاربران نوشت: باید ثور را چاق نگه می‌داشتند و نشان می‌دادند که عاشق بدن (مریض و ناسلامتش) باشد.

تایکا وایتیتی و کریس همزورث گفته‌اند که صحبت‌های زیادی درباره چاق نگه داشتن ثور شده بود. ثور دوران سختی از نظر روحی را پشت سر می‌گذاشت و وضعیت جسمانی‌اش گواه سلامت روحی او بود. همزورث خیلی از «چاق بودنش» لذت برده بود و از لحظه خواندن فیلمنامه، عاشق این قضیه شده بود. او در مصاحبه با ورایتی اشاره کرد که علیه اتهام «چاق هراسی» که به این فیلم زده شده بود، است.

* چکش دست گرفتن ناتالی پورتمن نیز واکنش‌های جالبی داشته است. بسیاری معتقدند که این امر در راستای پیش بردن Women Empowerment است. مارول چند سالی است که به هر قیمتی که شده می‌خواهد زنان را جایگزین مردان بکند و ممکن است در این فیلم جدید ما ببینیم که اگر ثور ناتوان از دفاع از عالم است، یک زنی که هیچ سابقه برخورداری از قوای ماورا الطبیعه نیست، وجود دارد که چکشی را که حتی هالک قادر به بلند کردنش نبود را در دست بگیرد!

* همه گیری فرقه «چاقی چیز خوبیست» چند سالی است که متاسفانه گریبان جهان را گرفته است. کافی است که به تصویر چند جلد از نشریه پر مخاطب COSMOPOLITAN بیندازید (THIS IS HEALTHY). بنا بر آمار منتشر شده از وزارت بهداشت آمریکا، بیش از هفتاد درصد مردم این کشور چاق هستند. آمار جالب‌تر این است که بیش از ۷۸ درصد کسانی که کرونا گرفتند و کارشان به بیمارستان کشید، چاق بودند. اما سیاست امروز هالیوود این است که چاقی یک «سبک زندگی است» و نماد سلامتی است. به همین علت است که ما کاراکترهای نقش اول چاق را بیش از پیش می‌بینیم. حتی چاق‌ها نقش قهرمانان اکشن را هم بازی می‌کنند، به عنوان مثال سریال «صلح طلب» (PEACEMAKER) را ببینید. از طرفی نه تنها چاقی دیگر یک مریض کشنده است بلکه قهرمانان مرد اینروزهای هالیوود دیگر الزامی به ورزیده بودن ندارند. یکی دیگر از دلایلی که هالیوود تبلیغ «چاقی چیز خوبی است» را می‌کند این است که شرکت‌های دارویی یکی از بزرگ‌ترین اسپانسرهای هالیوود هستند (فایزر اسپانسر اسکار بود) و بازار مریضی‌های نشئت گرفته از چاقی، رونق بسیاری برای شرکت‌های دارویی و پزشکان در آمریکا دارد. پلیدی هالیوود و لیبرال‌ها به مانند روز برای همه روشن بود که به غیر از برنامه REAL TIME WITH BILL MAHER ، هیچ رسانه دیگری درباره علت اصلی بحران کرونا صحبت نمی‌کرد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>