سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب
در پی درگذشت نادر طالب‌زاده؛

محمدباقر مفیدی ‌کیا: طالب‌زاده از راه طی‌شده صحبت می‌کرد

Mofidi-Kia

محمدباقر مفیدی‌ کیا در خصوص نادر طالب‌زاده گفت: یکی از ویژگی‌هایی که شاید خیلی‌ها از مرحوم نادر طالب‌زاده ندانند، دانش و تخصص او در هنر سینما بود.

محمدباقر مفیدی کیا؛ نویسنده سینما و تلویزیون که از شاگردان مرحوم نادر طالب‌زاده بوده است، از بخشی از شخصیت و دانش آن مرحوم صحبت کرد که شاید کمتر کسی از آن آگاهی دارد. وی در گفتگو با سوره سینما گفت: یکی از ویژگی‌هایی که شاید خیلی‌ها از مرحوم نادر طالب‌زاده ندانند، دانش و تخصص او در هنر سینما بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۲ که من دانشجوی دانشگاه صداوسیما بودم، به درخواست دانشجویان دانشکده و همت خود آن‌ها از مرحوم نادر طالب‌زاده دعوت شد تا در یک زمان فوق‌برنامه برای ما یک کارگاه آموزشی در حوزه سینمای داستانی برگزار کند.

*فنون تخصصی سینما را برای نخستین‌بار از مرحوم طالب‌زاده آموختم

مفیدی کیا اضافه کرد: مرحوم طالب‌زاده در زمان تحصیل خود در کلمبیا از شاگردان سینماگران مطرح دنیا بود و در دانشگاه در حوزه سینما تحصیل‌کرده بود. ما دانشجویان در این کارگاه آموزشی، از نادر طالب‌زاده نکاتی از سینما را آموختیم که در طی دوران تحصیل از هیچ استادی نیاموخته بودیم.

این نویسنده ادامه داد: مرحوم نادر طالب‌زاده برای نخستین‌بار بحث‌های فنی و تخصصی در حوزه زیبایی‌شناسی سینما را به ما آموزش داد و هنوز با گذشت سال‌ها از آن زمان اما همه ما به شکل عجیبی از مباحث آن کارگاه به‌عنوان یک سند محکم و یک آموزش قوی در کارهایمان استفاده می‌کنیم.

مفیدی کیا بیان کرد: تسلط نادر طالب‌زاده به تکنیک سینما، تاریخ سینما و آثار مطرح سینمای دنیا و همچنین تحلیل‌های فنی او، مثال‌زدنی بود و شاید خیلی‌ها این را نمی‌دانند.

وی با اشاره به ویژگی دیگر نادر طالب‌زاده، عنوان کرد: مورد دیگری که در خصوص مرحوم طالب‌زاده می‌توان عنوان کرد این است که به‌شدت سینما را بلد بود. در جبهه فرهنگی معدود افرادی را داریم که این‌چنین باشند.

Nader-Talebzadeh

*نادر طالب‌زاده از راه طی شده با ما صحبت می‌کرد

مفیدی کیا افزود: شهید آوینی جمله‌ای داشت که می‌گفت «من از راه طی شده با شما صحبت می‌کنم»، خود او در رشته معماری تحصیل‌کرده بود و در مواجه با روشنفکران این رشته حرف‌های جدی و تخصصی برای گفتن داشت و یا احمدرضا معتمدی که وقتی از سینما صحبت می‌کند متوجه بینش عمیق او در این حوزه می‌شوید.

وی ادامه داد: مرحوم نادر طالب‌زاده نیز همین‌طور بود زمانی که از سینما صحبت می‌کرد کاملاً محسوس بود که دانش و اطلاعاتش تخصصی است چراکه او درس سینما را خوانده بود و در این رشته در یکی از بهترین دانشگاه‌ها تحصیل‌کرده بود. این عزیزان و امثال اینها به قول شهید آوینی از راه طی شده خود صحبت می‌کردند.

این نویسنده خاطرنشان کرد: به این دلیل که نادر طالب‌زاده در فضای غرب زندگی کرده بودند و به سبک زندگی در آن جا تسلط داشتند و به طبع آن با آدم‌های فرهنگی غرب هم آشنا بودند. ازاین‌رو، توانایی این را داشتند که شخصیت‌های مهم فرهنگی دیگر کشورها را جذب ایران کنند، از آن‌ها دعوت می‌کردند تا در محافل فرهنگی ما شرکت کنند و این یک امتیاز برای ما بود.

وی افزود: مگر چند نفر را در این زمینه داریم که اپوزیسیون فرهنگی را به کشور ایران آورند. متأسفانه با از دست دادن نادر طالب‌زاده، در این زمینه با فقدان روبه‌رو شدیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>