سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب
مصاحبه اختصاصی با شان استون؛

استون: طالب‌زاده لری کینگ ایران بود

Sean-Stone

شان استون فیلمساز و مستندساز آمریکایی در گفت‌وگوی اختصاصی با سوره سینما به تأثیر چشمگیر نادر طالب‌زاده در رسانه می‌پردازد. مصاحبه‌ای که بدون شک برای دوستداران حاج نادر فرصتی فراهم می‌آورد تا با زوایای شخصیتی کمتر دیده شده این چهره فرهنگی بیشتر آشنا شوند.

سوره سینما – فقط کمی بعد از درگذشت استاد رسانه جبهه انقلاب، نادر طالب زاده تصمیم گرفتیم کمی در مورد وجهه بین‌المللی او تحقیق کنیم. اولین نامی که با آن رو به رو شدیم شان استون بود. کسی که به واسطه حاج نادر به تهران هم آمده بود. وقتی خبر فوت طالب زاده را به شان دادیم، فورا آماده مصاحبه شد و نتیجه این گفت و گوی اینترنتی، مطلبی است که در ادامه خواهید خواند.

* شان! ممنون که این فرصت را در اختیار ما گذاشتی. به‌عنوان سؤال اول آیا قبل از ملاقات با نادر طالب‌زاده او را می‌شناختی؟

– نه. من تا قبل از مصاحبه‌ای که در برنامه او انجام دادیم چیزی در مورد نادر نمی‌دانستم.

* وقتی اولین‌بار طالب‌زاده را دیدی چه برداشتی کردی؟

– احساس کردم لری کینگ ایران مقابلم است. سؤالاتش متفکرانه و دلسوزانه بود و من عمیقاً عشق او به سینما را تحسین می‌کردم.

* اولین‌بار کجا با او آشنا شدی؟

(در همان برنامه جایی که) اولین مکالمه‌مان را ضبط کردیم.

* چرا ارتباطت با نادر طالب‌زاده را ادامه دادی؟

– من و بهرام حیدری با نادر دوست شدیم. ما امیدوار بودیم زمانی در ایران با هم یک فیلم بسازیم؛ بنابراین خیلی ناراحت‌کننده است که ما دیگر نمی‌توانیم آن‌طور که نادر متصور بود با هم کار کنیم.

* تقریباً همه دوستان نادر طالب‌زاده معتقدند او تأثیر چشم‌گیری روی زندگی‌شان گذاشته. آیا این مسئله برای تو هم صدق می‌کند؟

– اگر نادر نبود، سفر من به ایران شبیه آن چیزی که اتفاق افتاد نمی‌شد. او همین‌طور برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ مرا به لبنان برد. من عاشق قلب بزرگ و روح مشتاق او بودم. جای او به‌شدت در میان ما خالی خواهد بود.

Sean-Stone-Nader-Talebzade

 * کمی از سفرت به ایران برایمان بگو. چطور بود؟

– من چند باری به ایران آمده‌ام اما نکته جالب تهران برای من وعده‌های غذایی با غذاهای فوق‌العاده ایرانی و همراهی افرادی مثل نادر بود. به‌محض این که از تهران خارج می‌شدیم و به سمت اصفهان یا مشهد حرکت می‌کردیم هم ماجراجویی برای دیدن برخی از بناهای شگفت‌انگیز  در فرهنگ ایرانی آغاز می‌شد.

* در طول سفر به ایران، گردنبند ذوالفقارت توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرد. آیا ماجرایی پشت آن نهفته بود؟

– من به این فهم رسیدم که این شمشیر بسیار معجزه‌آساست، هرچند شیعیان پیش از من می‌دانستند … .

* آیا چیزی باقی مانده که بخواهی در مورد نادر بگویی؟

– من نادر را یک فیلسوف می‌دانم. او عاشق دین و کشورش بود و دوست داشت ایران نقش ژئوپلیتیک مهمی در قرن ۲۱ بازی کند، همان‌طور که در طول تاریخ این نقش را ایفا کرده است. اگر من یک بار دیگر به ایران بیایم، بدون وجود او، چیزی مثل سابق نخواهد بود.

 * ما می‌دانیم که شما سال‌ها برای «راشا تودی» روسیه کار کرده‌ای؛ به عنوان سؤال آخر در مورد جنگ روسیه/اوکراین و شخص پوتین چه فکری می‌کنی؟ فکر می‌کنی جنگ چطور به پایان می‌رسد؟

برای پاسخ به این سؤال من پیشنهاد می‌کنم که دو مستند پدرم (الیور استون)، «اوکراین در آتش» و «افشای اوکراین» را ببینید تا پیش‌زمینه بهتری از این جنگ داشته باشید … .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>