سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ خرداد ۱۴۰۱ در ۷:۵۳ ب.ظ چاپ مطلب
در کنفرانس خبری «برادران لیلا» در کن عنوان شد؛

در ایران یخچال خراب شود، طبقه اجتماعی عوض‌ می‌شود!

Maadi

کنفرانس خبری فیلم سینمایی «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی در جشنواره فیلم کن با حضور سعید روستایی، سعید پورصمیمی، پیمان معادی، ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، سعید روستایی در ابتدای نشست، در پاسخ به این سؤال که را همیشه در فیلم‌هایتان مردها را بیکار و معتاد نمایش می‌دهید، توضیح داد: این نگاه شما کلی است و همیشه این‌طور نبوده اما این که همیشه یک زن پیشرو وجود دارد که آینده‌نگر و باهوش‌تر است و بیشتر می‌بیند، شاید از زندگی شخصی من می‌آید؛ چرا که خواهر بزرگ‌تری به نام لیلا دارم که من را بزرگ کرده و او کمک کرده که من درس بخوانم، کار کنم و به اینجا برسم. او همیشه پیشرو و آینده‌نگر بوده و نقش مهمی در زندگی من داشته است.

وی در ادامه به سؤال دیگری مبنی بر این که چرا بیشتر در فیلم‌هایتان به طبقه فرودست جامعه می‌پردازید، گفت: شکل‌گیری یک طبقه متوسط، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت ایران در چهل سال گذشته بود این بود که این طبقه متوسط در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر به‌شدت کوچک و کوچک‌تر شد، خیلی‌ها پول‌دارتر شدند و اما از آنها کسانی بودند که بی‌پول و فقیر شدند. عرض این طبق متوسط خیلی کم شده و امروز به‌وضوح می‌بینیم که افراد، طبقه خود را تغییر می‌دهند.

این کارگردان با ذکر مثالی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال افراد؛ خانه، ماشین و خورد و خوراک خود را عوض می‌کنند. در مواقعی تقصیر آدم‌های خود یک خانواده است که مشکلاتی ایجاد و حل نمی‌شود اما وقتی روزی سه بار تورم به آدم‌ها یادآوری می‌شود، دیگر نمی‌توان گفت این تقصیر خانواده است. در فیلم‌های من دختری هست که برای جلوگیری از فروپاشی یک خانواده تلاش می‌کند. در «ابد و یک روز» شاید خانواده تقصیر داشتند اما در «برادران لیلا» این‌گونه نیست و این جامعه است که در حال تأثیرگذاری است و افراد چه اشتباه کنند و چه نکنند به سمتی که نباید می‌روند. بخش کوچکی از جامعه را می‌بینیم که هر روز شرایطشان بهتر می‌شود و بخش بزرگی از جامعه هر روز اوضاعشان بهتر!

Roostaee

*سعید روستایی: «برادران لیلا» هنوز پروانه نمایش ندارد

روستایی در مورد اخذ پروانه نمایش در کشور ایران برای فیلم جدید خود، گفت: در فیلم «متری شیش و نیم» قرار بر این بود که من و پیمان معادی آن را تهیه کنیم اما نشد و تهیه‌کننده را عوض کردیم و با این حال پس از اقدام مجدد نزدیک به یکسال زمان برد تا مجوز ساخت آن را بگیریم. بعد از آن که فیلم ساخته شد، از سوی ارگان‌های مختلف تحت‌فشار قرار گرفتیم و آن‌ها معتقد بودند که فیلم ما بر اساس اساسنامه آن‌ها نیست. در فیلم «برادران لیلا» نیز ما هنوز پروانه نمایش نداریم و قرار است که به ایران بگردیم و پروانه نمایش بگیریم و لیست سانسوری هم برای فیلم به ما داده‌اند اما واقعیت این است که من سانسور نخواهم کرد. ما در دولت قبلی پروانه ساخت گرفته‌ایم اما دولت جدید قوانین خود را دارد و معتقد است که فیلم باید با دیدگاه آن‌ها همخوانی داشته باشد.

*ترانه علیدوستی: ترکیب ما در کن، نشان‌دهنده موضع ما نسبت به متهمان آزار است

در ادامه ترانه علیدوستی در مورد همزادپنداری با شخصیت اصلی فیلم به نام «لیلا» توضیح داد: لیلا برای من تمثیل وضعیتی است از زنان امروز ایران که احساس می‌کنم در خط مقدم مبارزه برای تغییر و آزادی خودشان هستند و در عین حال برای اصلاح محیط اطراف خودشان تلاش می‌کنند تا نقشی در آن داشته باشند. این بلند همتی که امروز زنان ما دارند را در هیچ کجای دنیا ندیده‌ام. من این زاویه را در مورد زنان ایران می‌بینم و به آن آگاهم که کاراکتر لیلا این را بازنمایی می‌کند.

وی در مورد سؤالی مبنی بر اتهامات مطرح شده علیه برخی بازیگران و جنبش می تو گفت: درباره این موضوع باید بگویم موردهایی مطرح شده‌اند که به سال‌ها قبل برمی‌گردند. من در زمان فیلم «فروشنده» قدرتی بیش از این برای حمایت از زنان قربانی نداشتم اما تا جایی که می‌توانستم سعی کردم این موضوع را پیگیری کنم. در مورد اتهامات اخیر پیش‌آمده هم که بعد از فیلم‌برداری مطرح شدند گفتم که ما در کنار کسی که اتهام به او وارد است نمی‌ایستیم و به حرفمان هم عمل کرده‌ایم. همچنین با وجود ترکیبی که امروز ما اینجا هستیم موضعمان را در مورد متهمان به آزار مشخص می‌کند.

Alidoosti

علیدوستی در پاسخ خبرنگاری که از او درباره همکاری وی با سریال «شهرزاد» به تهیه‌کنندگی محمد امامی پرسید، توضیح داد: اتفاقی که درباره پروژه سریال «شهرزاد» روی داد، تلنگری برای همه ما بود و تا قبل آن ما این دقت را نداشتیم و این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده باعث شد که ما از آن به بعد دقت بیشتری کنیم.

این بازیگر ادامه داد: درباره سریال «شهرزاد» باید نکته‌ای بگویم که البته ممکن است کسی آن را باور نکند، چرا که شش سال از آن گذشته است. من با آقای امامی در پایان فصل یک «شهرزاد» آشنا شدم و از حضور ایشان اطلاعی نداشتم. تهیه‌کننده دیگری به جای ایشان با من قرارداد امضا کرد و در ایران می‌دانند که این شخص کیست اما اسمی از این فرد مطرح نیست. نمی‌خواهم توجیه کنم. شاید این وظیفه ما بود که بدانیم و این کار را انجام ندهیم اما صادقانه نمی‌دانستیم. پای همه حواشی و حرف‌های آن هم ایستادیم اما برای همه ما خیلی بد شد.

علیدوستی اضافه کرد: در کنار همه این مسائل باید توجه داشته باشید که پولی در یک سریال سرمایه‌گذاری شده و پنج برابر آن به همان شخص برگشته است، اما شما چرا از من سؤال می‌پرسید؟ نه آن پول دست من است و نه سود آن پول! من دستمزدی گرفتم که در هر پروژه دیگری هم می‌گرفتم که اتفاقاً نجومی هم نبوده است، درنتیجه پول یا سود این سریال دست کسی است که الان در زندان به سر می‌برد و این را که من چه کمکی می‌توانم به پیشرفت این بحث بکنم، نمی‌دانم!

سپس نوید محمدزاده یکی از بازیگران نقش اصلی فیلم «برادران لیلا» نیز در مورد بازی خود در این فیلم گفت: خوشحالم که در کنار تیمی اینجا هستم که در کنار همکاری‌مان با هم زندگی کرده‌ایم.

وی در مورد حواشی و اتفاقات پیش‌آمده روز گذشته بر روی فرش قرمز کن، توضیح داد: فرشته حسینی همسر من است و او را دوست دارم. بیشتر واکنش‌ها هم به این موضوع مثبت بوده است. این روزها واجب است که ما به عشق احترام بگذاریم. در این دوره‌ای که زندگی می‌کنیم آدم‌ها به همدیگر برخورد خوبی ندارند و حواسشان به هم نیست و من لازم است که قدردانی کنم از کسی که زندگی من را تغییر داد و به زندگی‌ام آرامش بخشید.

*پیمان معادی: تورم و تأثیرات آن در ایران از جنگ ویرانگرتر است

پیمان معادی نیز در بخش دیگری از این نشست درباره وضعیت اقتصادی امروز ایران گفت: درصدی از آدم‌ها در ایران اگر یخچال خانه‌شان خراب شود طبقه اجتماعی‌شان عوض می‌شود یعنی هزینه تعمیر یک یخچال می‌تواند طبقه اجتماعی شما را پایین‌تر ببرد و این آدم‌ها به‌ناچار مجبورند اخبار سیاسی را به لحاظ مسائل معیشتی دنبال کنند.

وی ادامه داد: شما برای اینکه سبد کالا و رفاه خانواده‌ات را تا سر ماه تأمین کنی هر روز باید ببینی رئیس‌جمهورهای آمریکا و فرانسه چی گفتند. همه تئوریسین هستند اما چون نمی‌توانند در این مباحث عمیق شوند در سطح می‌مانند و این کار را برای زندگی در ایران سخت می‌کند و تصمیمات آدم‌ها ممکن است ویرانگر باشد. چیزی که به‌عنوان تورم در ایران در حال رخ‌دادن است برای خیلی‌ها قابل درک نیست؛ چراکه شاید این اتفاق از جنگ بدتر و ویرانگرتر است و امیدوارم بهبود یابد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>