سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

توقیف انیمیشن جدید دیزنی در عربستان

Lightyear

کمپانی دیزنی دوباره برای اکران اثر جدیدش در خاورمیانه به بن‌بست رسید.

به گزارش سوره سینما، کشورهای عربستان و امارات اعلام کردند که «لایت‌یر» (Lightyear) انیمیشن جدید پیکسار و دیزنی را اکران نخواهند کرد. اخبار حاکی از آن دارد که کشورهای مسلمان دیگری نیز به جمع این دو کشور بپیوندند.

وزارت جوان و فرهنگ امارات در بیانیه‌ای رسمی خبر داد که این پنجشنبه «لایت‌یر» را اکران نمی‌کنند.

در متن این بیانیه آمده است: این اثر به دلیل نقض استانداردهای رسانه‌ای کشور، پخش عمومی را اخذ نکرده است. تمامی فیلم‌هایی که در کشور اکران می‌شوند می‌بایست مورد نظارت قرار بگیرند.

جالب است بدانید که این اثر قرار بود در امارات اکران شود اما برخی از فعالان فرهنگی اماراتی با آغاز کمپینی برای جلوگیری از پخش فیلم پیکسار، توجه مسئولان را جلب کردند.

این فیلم به دلیل ترویج همجنس‌گرایی و المان‌های چپ‌گرایی دیگر در کشورهای مسلمان به مشکل برخورده است.

این مسئله اولین باری نیست که برای دیزنی در خاورمیانه رخ می‌دهد؛ فیلم‌های «داستان وست ساید» و «جاودانگان» نیز به دلیل ترویج شعارهای تبلیغاتی کمپین‌های لیبرال‌ها به سرنوشتی مشابه دچار شدند.

شایان ذکر است که کمپانی دیزنی در برخی از مواقع حاضر به سانسور کردن صحنه‌های جنسی است ولی صحنه‌های جنسی میان همجنسگرایان و تراجنسیت‌ها خط قرمز دیرنی بوده و تحت هیچ عنوانی این قبیل صحنه‌ها را سانسور نخواهد کرد. جالب اینست ایالت فلوریدا به فرمانداری ران دی سنتیس، در اقدامی بی‌سابقه لایحه‌ای را امضا کرد که در آن هیچ یک از مدارس دولتی این ایالت حق تدریس مفاهیم مرتبط با اقلیت‌های جنسیتی را تا قبل از کلاس چهارم ندارند. لایحه موردبحث بنام (HB 1557: Parental Rights in Education) است. این لایحه کادر مدیران و معلمان را مجبور به توضیح شفاف تدریس مسائل به‌اصطلاح «خارج از کتاب» کرده و به والدین این حق را می‌دهد که با حق تدریس مفاهیم «خارج از کتاب» موافق نباشند. مدارس حق دخالت در ترغیب کودکان به این گرایش‌ها را ندارند. این لایحه به «نگو همجنس‌باز» (Don’t say Gay)  معروف شده است. برای مطالعه بیشتر به اینجا مراجعه شود. ضدیت دیزنی با این قانون سبب شد تا کمپانی در ظاهر خانوادگی با اکثر مردم آمریکا هم به مشکل بر بخورد، جیم بنکس نماینده مجلس کنگره درباره حواشی دیزنی گفت: حقیقت این است که ما فرزندانمان را برای یک تفریح خانوادگی به پارک‌های دیزنی می بریم، نه برای شست و شوی مغزی. دیزنی سالیان متمادی است که به ارزش های آمریکایی حمله کرده است. من هیچ وقت ندیده‌ام که آنها به یک قانون چینی حمله ور بشوند. ولی آنها به قانونی که اکثر مردم فلوریدا و آمریکا با آن موافقند، یورش برده‌اند. و اگر آنها تصمیم به حمله کردن به قوانین آمریکا که توسط فرمانداران ایالتی و نمایندگان مردم وضع شده است، گرفته‌اند، آنها لیاقت استفاده از تبعیضات اختصاصی در نظر گرفته شده برای این کمپانی را نیز ندارند؛ برای مطالعه بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

هالیوود به‌هیچ‌عنوان نه‌تنها انحرافات جنسی را سانسور نمی‌کند بلکه بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغ این اعمال است اما آنها لحظه برای سانسور کردن پرچم تایوان روی بازوی خلبانان در فیلم «تاپ‌گان» درنگ نکردند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>