سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب
پیش‌بینی ورایتی از نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۲؛

سریال‌ها برای تاریخ‌سازی آماده می‌شوند

74th-emmys1

به فاصله چند روز مانده به اعلام نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۲، ورایتی در مقاله‌ای پیش‌بینی خود را از نامزدهای هفتاد و چهارمین دوره از برگزاری جوایز امی منتشر کرده و گفته است که همه شرکت‌کنندگان؛ از استعدادها گرفته تا شبکه‌ها و پخش‌کننده‌ها، آماده ثبت رکورد در تاریخ این مراسم هستند.

سوره سینما: «کلیتون دیویس» در مقاله‌ای که در نشریه ورایتی منتشر کرده است در این باره چنین نوشته است:

هفتاد و چهارمین دوره نامزدی جوایز امی می‌تواند رکوردهایی را ثبت کند که تاریخ‌ساز شوند. چه بازیگران، چه استودیوها و چه پخش‌کنندگان، همه به دنبال تسلط بر تیتر اخبار هستند.

هیجان‌انگیزترین رکورد نامزدی در یک سال به نام یکی از استودیوهایی است که در سال ۲۰۲۰ توسط نتفلیکس ثبت شد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که «نتفلیکس»، «هالو» و «اچ بی او» به اندازه کافی رقبای قوی هستند تا به این رکورد نزدیک شوند.

*سریال‌هایی که می‌توانند در امی ۲۰۲۲ حضور داشته باشند

برای مثال، HBO و HBO Max سریال‌های درام «سرخوشی» (Euphoria)، «وراثت» (Succession) و «زمان پیروزی: ظهور سلسله لیکرز» (winning time the rise of the lakers dynasty) را دارند. در سریال‌های کمدی، «بری» (Barry)، «زیاد ذوق زده نشو» (Curb Your Enthusiasm)، «خدمه پرواز» (The Flight Attendant)، «هک» (Hacks) و «و درست مثل آن» (And Just Like That) همگی با هم رقیب هستند و در مینی‌سریال‌ها، سریال «نیلوفر سفید» (The White Lotus)، «راه‌پله» (The Staircase)، «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (Scenes From a Marriage) و «ایستگاه یازده» (Station Eleven)، آثار کلیدی این رقابت هستند.

«نتفلیکس» با درام‌های «بازی مرکب» (Squid Game)، «اوزارک» (Ozark)، «چیزهای عجیب» (Stranger Things) و «بریجرتون» (Bridgerton) و همچنین مینی‌سریال‌هایی از جمله سریال «خدمتکار» (Maid)، «اختراع آنا» (Inventing Anna) و «مراسم نیمه‌شب» (Midnight Mass) به راحتی می‌تواند در فاصله قابل‌توجهی از رکورد خود فرود آید. (همان رکورد ۱۶۰ نامزدی که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد.)

متأسفانه برای پخش کننده‌ها، سریال‌ها در حوزه کمدی، اندک هستند چراکه سریال «کبرا کای» (Cobra Kai)، «امیلی در پاریس» (Emily in Paris) و «عروسک روسی» (Russian Doll) که پیش از این و در سال‌های گذشته نامزد دریافت جایزه امی شده بودند، اکنون در عرصه رقابتی با مشکل بسیاری مواجه هستند.

تنها امیدهای درام «هولو» (Hulu) سریال‌های «۹ غریبه کامل» (Nine Perfect Strangers) و «وو تانگ: حماسه آمریکایی» (Wu-Tang: An American Saga) هستند که انتظار نمی‌رود آمار این کمپانی را قابل‌قبول‌تر از باقی شرکت‌ها کند. با این حال، کمدی‌هایی مانند «فقط قتل‌های داخل ساختمان» (Only Murders in the Building)، «کبیر» (The Great) و «قلم ۱۵» (Pen15) و البته مینی‌سریال‌های «دوپسیک» (Dopesick)، «ترک تحصیل» (The Dropout)، «پم و تامی» (Pam and Tommy)، «دختری از پلین‌ویل» (The Girl From Plainville) و «کندی» (Candy) شانس نامزدی برای این کمپانی هستند.

*نامزدی جایزه در بیش از یک بخش

به‌ندرت پیش آمده است که یک شبکه و یا یک پخش‌کننده بیش از یک نامزدی را در یک بخش داشته باشد. به‌عنوان‌مثال NBC در سال ۱۹۹۲، چهار سریال از پنج سریال درام خود را به نمایش گذاشت.

ABC، CBS و NBC هرکدام حداقل در بخش درام توانسته‌اند برای سه سریال نامزد دریافت جایزه شوند و جالب است که بدانید هیچ شبکه غیر پخشی به این رکورد نرسیده است. بااین‌حال، اگر امسال نتفلیکس با هر سه نسخه از سریال‌های «بازی مرکب»، «اوزارک»، «چیزهای عجیب» و «بریجرتون» وارد بازار شود، اولین‌بار می‌شود که این اتفاق در رویداد امی رخ داده است.

NBC تنها شبکه‌ای است که امسال پنج سریال خود را در رده سریال‌های کمدی ارائه می‌کند، درحالی‌که در سال ۱۹۸۷، ترکیب دسته‌بندی آن برای امی سریال‌های «چیرز» (Cheers)، «نمایش کازبی» (The Cosby Show)، «پیوندهای خانوادگی» (Family Ties)، «دادگاه شبانه» (Night Court) و «دختران طلایی» (The Golden Girls) بود که برنده این گروه سریال «دختران طلایی» بوده است. همچنین NBC در پنج موقعیت مختلف، چهار نامزدی در این رده را کسب کرده است به‌عنوان‌مثال آخرین بار در سال ۱۹۹۷، سریال‌های «دیوانه تو» (Mad About You)، «ساینفلد» (Seinfeld)، «سومین سنگ از خورشید» (۳rd Rock From the Sun) و «فریزر» (Frasier) را داشت که سریال (Frasier) برنده جایزه شد. در کنار NBC، سی‌بی‌اس (CBS) نیز سه بار در سال‌های ۱۹۷۳، ۱۹۷۵ و ۱۹۷۷ به این رده دست‌یافته است.

HBO تنها شبکه غیر پخشی است که سه جایزه برای سه سریال خود که در یک بخش بوده‌اند، دریافت کرده است و این اتفاق در دو موقعیت جداگانه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رخ‌داده است. بسته به اینکه چگونه HBO و HBO Max را از هم جدا کنید، ممکن است امسال دوباره این اتفاق برای سریال‌های «و درست مثل آن» (And Just Like That)، «بری» (Barry)، «زیاد ذوق‌زده نشو» (Curb Your Enthusiasm)، «خدمه پرواز» (The Flight Attendant)، «ناامن» (Insecure) و «هک» (Hacks) رخ دهد.

74th-emmys2

*کدام مینی‌سریال‌ها در امی ۲۰۲۲ با هم رقابت می‌کنند؟

مینی‌سریال‌ها در طول ۷۴ سال اخیر مراسم جایزه امی بارها موفق به دریافت جایزه شده‌اند، اما آخرین باری که شبکه‌ای سه برنامه را در لیست پخش داشت، HBO در سال ۲۰۱۱ بود. باز هم HBO و Hulu محصولات باکیفیتی برای ارائه آن دارند، اما در یک بخش کوچک‌تر که پنج یا شش نامزد خواهد داشت. HBO امسال می‌تواند با «نیلوفر سفید» (The White Lotus)، «راه‌پله» (The Staircase)، «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (Scenes From a Marriage) و «ایستگاه یازده» (Station Eleven) در این بخش حضور داشته باشد و در کنار آن Hulu نیز می‌تواند با «دوپسیک» (Dopesick)، «ترک تحصیل» (The Dropout)، «پم و تامی» (Pam and Tommy)، «دختری از پلین‌ویل» (The Girl From Plainville) حضورش را اعلام کند.

*نامزدهای احتمالی بازیگری

سریال «وراثت» (Succession) با نامزدی احتمالی در رشته بازیگری برای برایان کاکس، جرمی استرانگ، کایران کالکین، نیکلاس براون، آلن راک، متیو مک‌فادین، سارا اسنوک و جی اسمیت-کامرون می‌تواند تاریخ‌ساز شود. البته نتفلیکس با سریال «وقتی آن‌ها ما را می‌بینند» (When They See Us) می‌تواند بزرگ‌ترین رقیب «وراثت» در بازیگری باشد.

پس از برنده‌شدن جوایز اسکار در اوایل سال جاری، «جسیکا چستین» (برای فیلم «چشمان تامی فی» (The Eyes of Tammy Faye)) و «آریانا دبوز» (برای فیلم «داستان وست ساید» (West Side Story)) هم ردیف با «هلن میرن» (که در سال ۲۰۰۷ هم بهترین بازیگر زن اسکار شد و هم جایزه امی بهترین بازیگر زن را دریافت کرد) می‌شوند تا در همین سال جایزه امی را نیز دریافت کنند.  در جایزه امی امسال هم «جسیکا چستین» می‌تواند برای بازی در مینی سریال «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (Scenes From a Marriage) نامزد جایزه شود و «آریانا دبوز» نیز ممکن است برای «اشمیگادون» (Schmigadoon) که سریال موزیکال-کمدی اپل است، نامزد احتمالی باشد.

در مورد مینی سریال «جسیکا چستین»، همبازی او؛ «اسکار آیزاک»، نیز پتانسیل دریافت جایزه امی را به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی و بازیگر در «صحنه‌هایی از یک ازدواج» و «شوالیه ماه» محصول دیزنی پلاس دارد.

*زمانی برای تغییر

سال گذشته، «نیک محمد» برای سریال «تد لاسو» (Ted Lasso) و «بوون یانگ» برای سریال «شنبه‌شب زنده» (Saturday Night Live) اولین بازیگران آسیایی بودند که در این بخش شناخته شدند. آنها می‌توانند این روند را با نام‌های پشت‌سرهم ادامه دهند.

در همین حال، اگر «استرلینگ کی براون» برای آخرین فصل سریال «این ما هستیم» (This Is Us) محصولNBC  برنده جایزه شود، دومین بازیگر سیاه‌پوستی خواهد بود که در این رشته برنده جایزه شده است. (اولین شخص «بیل کازبی» بود که برای بازی در سریال «من جاسوسی می‌کنم» (I Spy) این جایزه را دریافت کرده بود.)

سیاه‌پوستان برای پنج سال متوالی، در بخش کمدی بیش از یک نامزد اصلی داشته‌اند اما متأسفانه، این ماجرا ممکن است با «آنتونی اندرسون» برای سریال «سیاه» (Blackish)، «دان چیدل» برای «دوشنبه سیاه» (Black Monday) و «کنان تامپسون» برای «کنان» (Kenan) به پایان برسد.

از طرفی بازیگران بومی می‌توانند با سریال «سگ‌های رزرو شده» (Reservation Dogs) که برای FX است در بخش‌های کمدی رقابت کنند و نمایش قوی داشته باشند.

«جانکارلو اسپوزیتو» به همراه هم‌بازی‌اش «ری سیهورن» که دو قسمت مجزا از سریال AMC را کارگردانی کردند، اگر هم برای نقش‌آفرینی و هم برای کارگردانی نامزد شوند، اولین نفراتی خواهند بود که این اتفاق برایشان افتاده است.

«زندایا» می‌تواند جوان‌ترین فردی باشد که تاکنون به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی و بازیگر برای سریال «سرخوشی» (Euphoria) نامزد شده است. او در حال حاضر یکی از دو زن سیاه‌پوستی است که برای بازیگر نقش اول (درام) برنده شده، بنابراین، به نظر می‌رسد که نامزد پیشتاز است. سریال «بازی مرکب» نتفلیکس اولین سریال غیرانگلیسی زبانی خواهد بود که در بخش درام نامزد شده است.

مترجم: هدیه حدادی‌اصل


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>