سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۴۰۱ در ۴:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
با کنار گذاشتن جرج آر مارتین از فرایند نگارش سریال جدید؛

پیش درآمد «بازی تاج‌وتخت» زنانه‌تر از همیشه

House-of-the-Dragon

هنوز قسمت اول پیش‌درآمد «بازی تاج‌وتخت» شروع نشده است اما شبکه اچ‌بی‌او درگیر حواشی خود خواسته و نخواسته شده است.

سوره سینما – «خاندان اژدها» (House of the Dragon) پیش‌درآمد سریال پر طرفدار «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) با حواشی متعددی روبرو شده است. از طرفی جرج آر مارتین نویسنده مجموعه رمان‌های اصلی، در مصاحبه‌ای گفت که مدیران پروژه «بازی تاج‌وتخت» درباره چهار فصل آخر با او مشورت نکردند. حاشیه دیگری که شبکه اچ‌بی‌او خود براه انداخته است درباره حال و هوای «خاندان اژدها» است.

جرج آر مارتین در مصاحبه‌ای با نشریه نیویورک تایمز اشاره داشت که هیچ رابطه‌ای با سریال جدید اچ‌بی‌او ندارد. او اشاره داشت که در چهار فصل اول «بازی تاج‌وتخت» رابطه نزدیکی با رابرت کاندال مدیر پروژه داشت اما هیچ همکاری با دیوید بینیوف و دن وایز دیگر مدیران پروژه نداشت. وقتی مصاحبه گر از مارتین پرسید که چرا دیوید بینیوف و دن وایز او را از دنیایی که خلق کرده، کنار گذاشتند، مارتین گفت که باید از آن دو بپرسید.

مدیران پروژه مسیر متفاوتی را با دنیای خلق شده در رمان‌ها در پیش گرفتند و مارتین نگران عاقبت کار بود. ناگفته نماند که دن وایز قبل از شروع فصل ششم با مارتین ملاقاتی یک هفته‌ای داشت تا از آخر داستانی که نویسنده در نظر داشت، با خبر شود. اما مدیران ‌اچ‌بی‌او سرمایه‌گذاری سنگینی در پروژه کرده بودند و نمی‌توانستند منتظر مارتین بنشینند. مارتین در وبلاگ شخصی خود اعلام کرد که حتی یک اپیزود هم برای فصل ششم نخواهد نوشت و قصد تمرکز برای نوشتن قسمت بعدی رمان را دارد.

مارتین در این بلاگ گفت: نوشتن یک اپیزود حداقل یکماه وقت من را خواهد گرفت. مضاف بر این مسئله، وقتی مدیران پروژه مسیر داستان را تغییر دادند، نوشتن یک اپیزود ممکن است تا شش هفته وقت من را بگیرد و من امکان این سرمایه گذاری وقتی را ندارم.

George-R.-R.-Martin

شبکه اچ‌بی‌او بعد از این مسئله از مارتین صرفا جهت تبلیغات استفاده می‌کردند و او را به مراسم‌ها و گردهمایی‌هایی مختلف برای نمایش می‌آوردند.

اگر جزء کسانی بودید که فکر کردید «بازی تاج‌وتخت» همزمان با کمپین ریاست جمهوری هیلاری کلینتون مملو از عناصر قدرت دهی به زنان (Women’s empowerment)  بود، پس  منتظر «خاندان اژدها» باشید. گویا شبکه اچ‌بی‌او به این نتیجه رسیده است که دز سیاست آنان کافی نبوده و نیاز به پروپاگاندای بیشتری دارد. امیلی کری ستاره مجموعه جدید، گفت که «زن ستیزی» محور اصلی این سریال است. برخی از کاربران اینترنتی به کنایه نوشته‌‌اند که آیا در دنیایی افسانه‌ای پر از اژدها و وایت واکر هست هم در حق زنان اجحاف می‌شده است؟!

کری نقش نوجوانی الیسنت هایتاور را در سریال بازی خواهد کرد. او در مصاحبه‌ای گفت: کاراکتر من در مقابل زن ستیزی ایستادگی نخواهد کرد و مظلوم باقی می‌ماند. او نمی‌داند که چه طوری باید از حق و حقوق خود دفاع کند. او در آینده از تصمیماتی که در جوانی گرفته، پشیمان خواهد شد. اما دلیل علاقه شدید من به این سریال، نحوه به تصویر کشیدن مظلومیت زنان و زن ستیزی در این دنیا (افسانه‌ای) است. ما رنج و مشقت آنان در این دنیای بی رحم را نمایش خواهیم داد.

کری افزود: این مجموعه به داستان این دو زن و مواجهه آنان با مرد سالاری دامن می‌زند. من معتقدم که کاراکتر راینیرا یک مبارز است؛ او جواب «نه» را نمی‌پذیرد. اما این دو کاراکتر برخورد متفاوتی با دنیای اطرافشان خواهند داشت. ممکن است مردم، خود را راینیرا ببینند و ممکن است عده‌ای نیز خود را در الیسنت ببینند. مجموعه «خاندان اژدها» گفتمانی پیرامون زن ستیزی ایجاد خواهد کرد. ما فقط به مصائب زنان و مرد سالاری نمی‌پردازیم، ما قصد کنکاش در رنج‌های زنان و مظلومیت آنان نیز داریم.

بنا بر گقته‌های خالقان سریال، نشان دادن زن ستیزی محوریت اصلی خواهد بود و این حقیقت که مردها ترجیح می‌دهند نابود شوند تا یک زن بر مسند قدرت بنشیند در سریال به نمایش درخواهد آمد. البته آنان گفتند که عمدا قصدشان نمایش این مسئله نبود اما محصول نهایی اینطور شد!

نکته مهم از صحبت‌های بازیگران و خالقان سریال این است که آیا فرد غیر چپ‌گرایی در کره زمین وجود دارد که فکر کند در حق زنان در «بازی تاج‌وتخت» اجحاف شده بود؟ یک دختر بچه با سوزن پادشاه وایت واکر‌ها را کشت. دنریس کل وستروس را سوزاند. جادوگر مو قرمز نیمی از مردهای سرزمین‌های شمالی را مسحور خودش کرده بود. رئیس شمال خواهر جان اسنو بود. رئیس هر سرزمین روی نقشه، یک زن بود. رئیس لنیستر‌ها زن بود. رئیس دریاداران زن بود. رئیس پولدارها زن بود. در پایان فصل هشتم، یک مرد وجود نداشت که یک قاطر از خودش داشته باشد! در حق زنان در دنیای «بازی تاج‌وتخت» به همان اندازه‌ای اجحاف شده است که در حق کایلی جنر. وقتی صبح از خواب بیدار شود و ببیند خدمه خانه به جای ده طعم آبمیوه و ده مدل غذا، هفت طعم آبمیوه و شش جور غذا مقابلش قرار داده‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>