سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب
رسانه آمریکایی خواستار سانسور نظرات منتقدان؛

انتقادهای ایدئولوژیک به «شی‌هالک» ممنوع!

She-Hulk

وب‌سایت اسکرین رنت از سلیقه مردم آمریکا انتقاد کرد و خواستار تغییر ساختار رای دهی IMDb شد تا سریال‌هایی مثل «شی‌هالک» نمره ضعیف نگیرند.

سوره سینما – به قول فرنک آندروود در مجموعه «خانه پوشالی» (House of Cards) : اگر چیدمان میز را دوست نداری بزن زیرش! (If you don’t like how the table is set, turn over the table.) مصداق واقعی این مثل گزارش جدید وبسایت اسکرین رنت است. این وب‌سایت با گرایش آشکار لیبرالی درباره صنعت سرگرمی، خواستار تغییر سبک امتیاز دهی در سایت imdb شده است. «شی‌هالک» (She-Hulk: Attorney at Law) مجموعه ابر قهرمانی جدید دیزنی، مورد انتقادات شدید مخاطبان غیر لیبرال آمریکا قرار گرفته و در حال حاضر حتی با خریدن «لایک» میانگین ستاره ۵ از ۱۰ در این وبسایت دارد. امتیاز پنج برای یک سریال جدید از مارول و دیزنی در سایت imdb به معنای یک فاجعه تاریخی است.

اسکرین رنت اشاره داشت که درصد امتیاز تک ستاره به این مجموعه بسیار بیشتر از «خانم مارول» (Ms. Marvel) یکی دیگر از مجموعه سریال‌های ابرقهرمانی مارول و دیزنی است. این وب‌سایت در ادامه افزود: در شرایطی که چند سریال اخیر مارول و دیزنی مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته است و بیشترین انتقادات به داستان‌های سطحی، جلوه‌های ویژه ضعیف و جذاب نبودن کلیت سریال‌ها شده است، اما انتظار می‌رفت که «شی‌هالک» از این قاعده مستثنا شود. «شی‌هالک» مضمون اورجینالی دارد و لحظات کمدی حضور پر رنگی در اپیزود اول داشت. این سریال اولین تلاش مارول برای تلفیق یک درام دادگاهی با ژانر کمدی بود و انتظار می‌رفت تا با استقبال همراه شود، اما نظر رای دهندگان imdb چیز دیگری بوده است.

در حال حاضر این سریال حدود ۳۵ درصد امتیاز یک ستاره دارد که یعنی از دید چیزی حدود ۱۵ هزار رای دهنده سایت IMDb اثری بسیار ضعیف است. اما وبسایت اسکرین رنت در ادامه به جای آن که انگشت اتهام را به سمت سازندگان اثر و کیفیت و محتوای تولیدی آنها نشانه برود، در عملی آشنا، سیستم نمره دهی imdb را مقصر دانسته. اسکرین رنت خواستار تغییرات اساسی در نظام رای گیری imdb شده است تا جلوی به اصطلاح review bombing سریال‌هایی که احتمالا review bomb می‌شوند، را بگیرد . مسئله review bombing نوعی از اقدامات فرهنگ کنسل کردن است. مخاطبانی که با چپ‌گرایی و لیبرالیسم مشکل دارند، بدین گونه انتقاد خود را بیان می‌کنند. آن‌ها در سایت‌های امتیاز دهی به فیلم ها یا محصولاتی که نمی پسندند به صورت دسته جمعی نمره پایین می‌دهند و زیر پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی کامنت‌های انتقادی می‌گذارند. در دنیای امروزی که دیگر گزینه دیسلایک در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، یک اینفلوئنسر معروف از جبهه مخالف یک کامنت انتقادی زیر پست گذاشته و مخاطبان با لایک کردن این کامنت یا توییت، به نوعی پست اصلی را دیسلایک می‌کنند.

در میان نظرات کسانی که پایین‌ترین امتیاز ممکن را به «شی‌هالک» دادند، این موارد دیده می‌شود: جلوه‌های ویژه بسیار ضعیف است، ابهت هالک اصلی را نابود کرده‌اند تا گردن شی‌هالک را کلفت‌تر نشان دهند، سریال پر از مفاهیم فمینیستی است، کاراکتر شی‌هالک شبیه «مری سو» شده *، این یک داستان چپ‌گرایانه است، دیزنی می خواهد به زور به خانم ها قدرت دهد.

اسکرین رنت در پایان اشاره به بحران review bombing کرد: این معضل در آثاری که ابرقهرمان «زن» دارند بیشتر به چشم می‌خورد. «خانم مارول» در حدود ۲۱ درصد امتیاز یک ستاره در imdb داشت و حالا «شی‌هالک» جای آن را گرفته است. انتقاد اصلی رای دهندگان و کاربران اینترنتی* به چپ‌گرا بودن و جلوه‌های ویژه ضعیف و داستان‌های آبکی جمیع سریال‌های دی‌سی و مارول بوده است.

کاربران تا چندی پیش برچسب شبکه cw را بر پیشانی دیرنی می‌زدند؛ شبکه cw ، آثار ابرقهرمانی دی‌سی را برای مخاطب نوجوان می‌سازد و هیچ یک از مخاطبان اصلی کامیک بوک‌ها، این آثار را جدی نمی‌گیرند. اما امروز کاربران معتقدند که اگر به سریال‌های دیزنی و مارول، برچسب cw را بزنیم، انگار توهین به cw کرده‌ایم!

جالب است بدانید که «شی‌هالک» در حدود ۲۵ درصد امتیاز کامل ۱۰ ستاره دارد. سوال اینجاست که آیا واقعا یک چهارم رای دهندگان این سریال را بهترین سریال تاریخ می‌دانند؟ یا کمپانی دیزنی برای نجات ایدئولوژی خود، «لایک» خریداری کرده است؟ چرا وب‌سایت اسکرین رنت اشاره‌ای به این ۲۵ درصد نداشت؟ آیا «شی‌هالک» از «وایر» (Wire) ، «سوپرانو» (Sopranos) ، «آز» (OZ) ، «شیلد» (Shield) ، «میهن» (Homeland) ، «دو متر زیر خاک» (Six feet under) و چند شاهکار تلویزیون آمریکا، بهتر است؟

*  کاراکتر mary sue به زن جوانی تلقی می‌شود که عاری از هرگونه ضعف و نقصی است‌. این کاراکتر، قدرتمندترین فرد هر قصه و ماجرایی بوده و به نوعی قهرمان ایده‌آل نویسندگان رمان‌ها و کامیک بوک‌ها است.

*  انتقاد رای دهندگان و کاربران: این گروه به نوعی پادزهر چپ‌گرایی در فضایی آنلاین هستند. امروز در توییتر دعوا میان این گروه و چپگرایان در جهت دهی به سیاست‌های آمریکا و اروپا است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>